خبرگزاری کار ایران

با حضور معاونین برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری استان‌های شمالی؛

سند راهبردی توسعه استان‌های شمالی تدوین شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۵۷۷

با حضور معاونین برنامه ریزی و اشتغال استانداری استان‌های شمالی سند راهبردی توسعه استان‌های شمالی تدوین شد.

نخستین نشست مشترک معاونین برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری استان‌های شمالی با حضور معاونین استانداری‌های مازندران، گلستان و گیلان و برخی از مدیران در معاونت برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری مازندران برگزار شد.

به گزارش ایلنا از ساری، علی احسانی، معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری در آغاز این نشست با اشاره به ویژ‌گی‌های همگن جغرافیایی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و جایگاه و نقش استان‌های شمالی در کشور و کشورهای حاشیه دریای خزر، اظهار داشت: بررسی مسائل مشترک و قابلیت‌ها و مزیت‌های منطقه و راهکارهای لازم جهت برون رفت از تنگنا‌ها و پیگیری اجرای طرح‌های بزرگ منطقه و نحوه چگونگی گسترش روابط و مبادلات بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر باید در محور بحث‌ها و پیگیری‌ها قرار گیرد.

احسانی، با تأکید بر توجه به مسائل توسعه‌ای مناطق شمالی از سوی دولت، استفاده از نخبگان منطقه برای توسعه استان‌های شمالی، عدم تناسب خدمات و امکانات مناطق‌ استان‌های شمالی با توجه به جمعیت ساکن و شناور، تأمین و تجهیز منابع درآمدی جدید در منطقه نظیر: عوارض گردشگری، حق منظر، رفع مشکلات اساسی استان‌های شمالی عبارت از: پسماند، فاضلاب، مشکلات زیست محیطی دریای خزر، توجه به زیرساخت‌های اساسی منطقه نظیر: توسعه شبکه راه‌ها(بزرگراه و آزادراه)، فرودگاه و بنادر و بررسی و مطالعات و اجرای طرح‌های محوری و توسعه‌ای شامل: اجرای پروژه ریلی گذر از البرز، ساماندهی سواحل دریای خزر، بزرگراه ساحلی سراسری شمال کشور را از مهم‌ترین این مسایل دانست.

در این نشست هم چنین علی مرگدری، معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری گلستان ضمن تأکید بر بهنگام‌سازی اطلاعات روز سند توسعه استان‌های شمالی، خواستار اجرای طرح‌های بزرگ در منطقه در بخش‌های مختلف اعم از: حمل و نقل ریلی، دریایی، اکوتوریسم دریایی، نفت و گاز، صنایع پاک و نانو، آب و کشاورزی و محیط زیست شد.

در ادامه محمدحسین اصغریان، معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری گیلان، اعلام داشت: بررسی مسائل مشترک استان‌های شمالی با توجه به واقعیت‌های موجود نظیر: حل پسماند استان‌ها، کاهش معظل بیکاری، ارتباط متقابل با کشورهای حاشیه دریای خزر(CIS)، پیگیری اجرای طرح‌های در دست اجرای منطقه و نحوه تأمین منابع مالی برای اجرای پروژه‌ها در نظر گرفته شود.

گفتنی است در این نشست مهم‌ترین اولویت کاری در توسعه و برنامه زیرساختی استان‌های شمالی به شرح زیر مورد تأکید قرار گرفت:

۱ - پیگیری اجرای قطار سریع‌السیر تهران – شمال – مشهد.

۲ - بزرگراه ساحلی سراسری شمال کشور.

۳ - حمل و نقل دریایی منطقه با کشورهای حاشیه دریای خزر.

۴ - ایجاد قطب‌های گردشگری و اکوتوریسم در سطح منطقه.

۵ - اجرای طرح‌هایی در زمینه نفت و گاز.

۶ - تأکید بر اجرای طرح‌های بزرگ در زمینه مدیریت منابع آب، کشاورزی، صنعت، محیط زیست، پسماند، فاضلاب و آب شرب شهری و روستایی.

۷ - بازنگری سند توسعه استان‌های شمالی کشور.

۸ - ارتقاء جایگاه منطقه شمالی کشور در سطح ملی و گسترش مبادلات بازرگانی با کشور‌ها حاشیه دریای خزر.

در ‌‌نهایت مقرر شد، معاونت برنامه‌ریزی دفتر برنامه‌ریزی و بودجه استانداری مازندران به عنوان دبیرخانه نشست استان‌های شمالی تعیین شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز