خبرگزاری کار ایران

معاون صندوق مهر امام رضا(ع) کشور خبر داد

اعطای تسهیلات قرض الحسنه به خوشه های صنعتی مازندران

asdasd
کد خبر : ۱۸۵۹۱۸

رویکرد جدید صندوق، توجه به کسب و کارهای خرد و کوچک با محوریت بازار است که با ایجاد برنامه حمایت از پشتیبانها و کارآفرینانی که دارای سوابق کاری در حوزه کسب و کار خود هستند، این حمایتها بیشتر است.

اولین جلسه هم اندیشی کارآفرینان و اعضای خوشه های صنعتی و کشاورزی مازندران با حضور اصحابی معاون ساماندهی و توانمندسازی، سعیدی معاون تجهیز و تأمین منابع مالی صندوق مهر امام رضا(ع) کشور، احسانی مدیرعامل این صندوق در استان و موسوی مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی، در سالن آیت اله کوهستانی این شرکت برگزار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی شرکت شهرکهای صنعتی مازندران، اصحابی در این جلسه گفت: رویکرد جدید صندوق، توجه به کسب و کارهای خرد و کوچک با محوریت بازار است که با ایجاد برنامه حمایت از پشتیبانها و کارآفرینانی که دارای سوابق کاری در حوزه کسب و کار خود هستند، این حمایتها بیشتر است.

معاون ساماندهی و توانمندسازی صندوق مهر امام رضا(ع) کشور افزود: هم اکنون ۳۴۰۰ واحد درحال راه اندازی و ۲۰۰۰ واحد تولیدی درحال نصب ماشین آلات در بخش تولید و صنعت قرار دارند و این موضوع نشان دهنده این است که حوزه صنعت از نبود منابع بانکی رنج می برد.

وی بیان داشت: حدود ۷۰ درصد واحدهای تولیدی از عدم سرمایه در گردش رنج می برند چونکه بخش عمده ای از ماشین آلات واحدهای تولیدی، وارداتی هستند و تکنولوژی این دستگاهها باید بومی سازی شود تا با وجود افرادی در داخل، علم استفاده از این ماشین آلات در کشور بهینه سازی شود.

اصحابی اظهار داشت: ۱۱۶ خوشه صنعتی در کشور وجود دارند که با انجام کار مطالعاتی، هزینه بالایی پرداخت گردیده تا به بخش بازار محور و تولید برسند.

وی تصریح کرد: خوشه های صنعتی باید به بازار هدف توجه نمایند تا محصولات تولیدی آنها در انبار نماند.
اصحابی خاطرنشان کرد: امروز صنایع بزرگ، دیگر توجیه پذیر نیست و باید به صنایع کوچک توجه بیشتری شود.

معاون صندوق مهر امام رضا(ع) کشور یادآور شد: مهمترین مزیت و محاسن تفاهم نامه همکاری صندوق مهر امام رضا(ع) و سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، ارائه تسهیلات اعطایی بصورت قرض الحسنه است که کارمزدهای بانکی در این تفاهم نامه نیست و این تسهیلات، به طرحهایی که دارای توجیه فنی، اقتصادی و اشتغال باشند تعلق خواهد گرفت.

وی تأکید کرد: تسهیلات این صندوق به عامل پشتیبانهای خوشه های صنعتی تعلق خواهد گرفت تا عامل پشتیبان نسبت به تهیه مواد اولیه بصورت یکجا، تأمین تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز و شناسایی بازار فروش اقدام نماید و این موجب همگرا شدن اعضاء خوشه خواهد شد.

سید مصطفی موسوی نیز در این جلسه گفت: مازندران یکی از استانهای پیشرو در زمینه ایجاد خوشه های صنعتی بوده که دو خوشه صنعتی ادوات کشاورزی جویبار و مبلمان صنایع چوبی بابل، به مرحله توسعه یافتگی رسیده اند و دو خوشه گل و گیاه چالوس و ماهی قزل آلای هراز نیز که از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان بوده، در مرحله مطالعه و فاز توسعه قرار دارند.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی مازندران افزود: خوشه ماهی قزل آلای هراز، ۱۵ درصد تولید ماهی قزل آلای کشور را انجام می دهد.

موسوی بیان داشت: در تکنیک توسعه خوشه های صنعتی، یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه شود انتخاب یک عامل توسعه است که این عامل توسعه یکی از افراد تحصیلکرده و آشنا به ادبیات خوشه است و با استفاده از تکنیکهایی که در اینخصوص وجود دارد، رقابت درونی خوشه به هم افزایی تبدیل می شود و یک ارتباط دو طرفه و چند جانبه بین اعضای خوشه ایجاد می شود و از این ارتباط، شبکه هایی نظیر کنسرسیوم خرید، کنسرسیوم فروش، صادرات و مباحثمربوط به آموزش شکل می گیرد که منجر به افزایش تولید، فروش، سطح بهره وری و راندمان خوشه خواهد شد.

وی تصریح کرد: خوشه گل و گیاه استان جزء محصولات استراتژیک مازندران است که از دو سال قبل، بحثمطالعه آن آغاز شد و علیرغم خسارات جدی ناشی از بارش برف سنگین اخیر، امیدواریم با برنامه ریزیهای تدوینی توسعه خوشه ها بعنوان سند برنامه عمل، بتوانیم این خسارات را از بُعد تکنیکی جبران کنیم و سایر خوشه های صنعتی را نیز به فاز توانمندسازی برسانیم.

موسوی خاطرنشان کرد: یکی از برنامه هایی که به دنبال آن هستیم ایجاد خوشه های صنعتی صادرات گرا است و با نگاه خوبی که مسئولین صندوق مهر امام رضا(ع) نسبت به مسائل توسعه کشور و خوشه های صنعتی دارند، این پتانسیل در زمینه توسعه خوشه و توسعه عوامل و واحدهای درون خوشه، به کمک خوشه خواهد آمد و شرکت شهرکهای صنعتی آماده هرگونه همکاری جهت تعامل این صندوق با خوشه های صنعتی استان است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز