خبرگزاری کار ایران

مدیر آموزش و پرورش استثنایی مازندران:

بیش از ۶ هزار دانش آموز استثنایی مازندران سال جدید تحصیلی را آغاز می کنند

asdasd
کد خبر : ۲۰۵۵۴۱

مدیر آموزش و پرورش استثنایی مازندران از تحصیل بیش از ۶ هزار دانش آموز استثنایی مازندران در سال جدید تحصیلی خبرداد.

مدیر آموزش و پرورش استثنایی استان با اشاره به نبود ردیف استخدامی در مدارس استثنایی استان، گفت: برنامه ۵ ساله آموزش و پرورش استثنایی مازندران تدوین می شود.

به گزارش ایلنا از ساری، حسینی گفت: آموزش و پرورش استثنایی مسئولیت ارائه خدمات آموزشی، پرورشی و توان بخشی دانش آموزان با نیاز ویژه را بر عهده دارد.

وی افزود: دانش آموزان با نیاز ویژه به گروهی از دانش آموزان اطلاق می‌شود که به دلیل ویژگی جسمی یا ذهنی قادر به استفاده از خدمات آموزش و پرورش عادی نمی‌باشند و باید در محتوا، روش‌های تدریس و ارزشیابی و ساختار مدرسه‌ای آنها تغییرات متناسبی ایجاد نمود که آموزش و پرورش استثنایی متولی این امر است.

حسینی بیان کرد: دانش آموزان با نیاز ویژه شامل ۷ گروه کم توان ذهنی، آسیب دیده شنوایی، آسیب دیده بینایی، معلولین جسمی و حرکتی، اختلالات یادگیری، اختلالات رفتاری و چند معلولیتی است.

مدیر آموزش و پرورش استثنایی مازندران بیان داشت: مطابق آمارهای وزارت آموزش و پرورش، هم اکنون بیش از ۱۱۵ هزار دانش آموز در مدارس استثنایی کشور تحصیل می‌کنند که از این تعداد بیش از ۶ هزار نفر، دانش آموز در بیش از ۷۰ مرکز ویژه و استثنایی مازندران در حال تحصیل است.

حسینی افزود: عمده‌ ترین عملکرد این اداره که در جهت برنامه‌های بالادستی(سند تحول بنیادین، سند چشم انداز ۲۰ ساله) سند برنامه ۵ ساله بوده که شامل تقویت پوشش تحصیلی دانش آموزان با نیاز ویژه، کیفیت بخشی به آموزش، پرورش و توان بخشی، تسهیل دسترسی به امر آموزش و توان بخشی، آموزش نیروی انسانی در جهت ارتقاء سطح علمی و مهارتی آنان که در قالب برنامه‌ی یک ساله و برنامه ۵ ساله تدوین می‌ شود.

مدیر آموزش و پرورش استثنایی مازندران تصریح کرد: با توجه به اینکه اکثریت خانواده‌های دارای فرزند معلول از قشر ضعیف اقتصادی جامعه هستند لذا کم رنگ شدن مشارکت دولتی فشار زیاد و غیر قابل تحمل بر خانواده‌ها ایجاد می‌نماید تا جایی که در برخی از موارد شاید منجر به ترک تحصیل دانش آموز شود.

حسینی با بیان این که یکی از عمده‌ترین چالش‌های آموزش و پرورش استثنایی تامین شرایط دسترسی دانش آموزان به مدرسه می‌باشد که شامل تامین هزینه ایاب و ذهاب آنان می‌شود مطرح کرد: با عنایت به اینکه دانش آموزان با نیاز ویژه به دلیل مشکلات خاص و ویژگی هایشان قادر به رفت و آمد عادی به مدارس نیستند و متمرکز بودن این مدارس در شهرها و اینکه دانش آموزان باید از روستاها و نقاط مختلف شهر به مدرسه بیایند، تامین سرویس ایاب و ذهاب یکی از عمده‌ ترین چالش‌های آموزش و پرورش استثنایی است.

وی گفت: برای حمایت دانش‌آموزان معلول نیازمند حمایت خیران و کمک خانواده‌ها هستیم. بودجه اندک اداره آموزش و پرورش استثنایی کفایت بسیاری از هزینه‌های مدارس، نوسازی ناوگان حمل و نقل، تأمین تجهیزات آموزشی و غیره را نمی‌کند لذا خانواده‌ها و خیران محترم می‌توانند ‌یکی از مهمترین حامیان دانش آموزان استثنایی باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز