خبرگزاری کار ایران

حجازی خبر داد؛

پیگیری شهرداری، برای ثبت آیین سنتی کَرب زَنی در قائم شهر

asdasd
کد خبر : ۲۳۴۰۳۵

سنت کَرب زنی برگرفته از واقعه عصر عاشورا است و بیانگر ندامت و توبه کسانی است که از همراهی با امام حسین(ع) و یاران باوفایش جا ماندند و برای جبران قصور خود به نگهبانی از قتلگاه امام و یارانش پرداختند.

سرپرست شهرداری قائم شهر گفت: خاستگاه مراسم آیینی کَرب زنی، روستای میانرود قائم شهر می باشد و پیگیر هستیم تا این سنت عاشورایی را به نام قائم شهر ثبت نماییم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قائم شهر، سید علی حجازی در حاشیه مراسم کَرب زنی و افتتاح مسجد میانرود قائم شهر، با بیان اینکه برای شناساندن و پاسداشت فرهنگ عاشورایی هرکاری انجام دهیم باز هم ناچیز است، اظهار داشت: به فراخور زمان سعی می کنیم از برنامه دیگر فرهنگی در شهر استفاده نماییم.

وی افزود: برای اشاعه فرهنگ عاشورایی به نسلهای آینده، باید از امروز دست بکار شد و جوانان و فرزندان خود را با این فرهنگ ناب آشنا کنیم تا با تمام شدن عمر این نسل، سنتها تمام نشود و سینه به سینه به نسل های آینده منتقل شود.

حجازی یادآور شد: زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورایی و وقایع کربلا، وظیفه تک تک شیعیان است و امام حسین(ع) مظهر آزادی، آزادگی و سرمشق ما شیعیان می باشد.

در ادامه، یکی از احیا کنندگان موسیقی و نواهای مازندرانی به تاریخچه آیین کَرب زنی اشاره کرد و گفت: این آیین قدمت ۵۰ ساله دارد که از ۴۶ سال پیش اجرای آن متوقف شد که با حمایت جوانان و ریش سفیدان روستای میانرود دوباره احیاء گردید.

ابوالحسن خشرو اظهار داشت: سنت کَرب زنی برگرفته از واقعه عصر عاشورا است و بیانگر ندامت و توبه کسانی است که از همراهی با امام حسین(ع) و یاران باوفایش جا ماندند و برای جبران قصور خود به نگهبانی از قتلگاه امام و یارانش پرداختند.

وی، افزود: این افراد با فرارسیدن تاریکی هوا و ترس از حمله حیوانات به پیکرهای مطهر شدای کربلا، سنگهایی را برداشتند و بهم زدند تا با سر و صدای ایجاد شده، حیوانات را از محل دور نمایند.

خوشرو، این سنگ ها را نماد اعتراض به حکومت یزید و یزیدیان برشمرد و گفت: آیین کرب زنی از اولین حرکات شیعی محسوب می شود.

لازم به توضیح است: کَرب، قطعه چوبی است تراشیده شده، به اندازه‌هایی که در کف دست جا می‌شود و سطح بیرونی آن صاف است. در پشت آن بندی قرار دارد که به پشت دست می‌افتد، کرپ، در کف دست قرار می‌گیرد و انگشتان بر گرد آن حفاظ می‌شوند. یک جفت کرپ را در دست می‌گیرند و به آهنگ نوحه‌ای که خوانده می‌شود، آنها را بر هم می‌کوبند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز