خبرگزاری کار ایران

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات مازندران در گفتگو با ایلنا:

در راستای تحقق دولت الکترونیک، روستاهای بالای ۳۰ خانوار به اینترنت پرسرعت و بی‌سیم مجهز می شوند

asdasd
کد خبر : ۲۳۵۳۳۲

تمام روستاهای بالای ۳۰ خانوار مازندران تا ۶ ماه آینده از اینترنت پرسرعت بهره مند می شوند و تا سه ماه اول ۱۳۹۴، حدود ۱۲۴۰ روستای(بالای ۳۰ خانوار) استان نیز به شبکه اینترنت بی سیم خواهند پیوست.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات مازندران گفت: تمام روستاهای بالای ۳۰ خانوار مازندران تا ۶ ماه آینده از اینترنت پرسرعت بهره مند می شوند و تا سه ماه اول ۱۳۹۴، حدود ۱۲۴۰ روستای(بالای ۳۰ خانوار) استان نیز به شبکه اینترنت بی سیم خواهند پیوست.

یداله طهماسبی درگفت وگوئی اختصاصی با ایلنا، با اشاره به عملیاتی کردن سفارشات رهبرانقلاب درخصوص پایه گذاری دولت الکترونیک، تصریح کرد: جهت استفاده ازابزار IT و دستیابی به توسعه جامع الکترونیک، نیازمند به اجرایی شدن فعالیت‌ها درحیطه کسب و کارالکترونیک وتشکیل کارگروه توسعه دولت الکترونیک دراستان هستیم که به ریاست استاندارمازندران و دبیری اداره کل ارتباطات و فنآوری اطلاعات زیرنظر وزارت اطلاعات و فنآوری باید شکل منسجم تری بگیرد.

وی با اشاره به اینکه مازندران نخستین استانی است که تنها یک هفته پس از ابلاغ دستورالعمل های پایه گذاری دولت الکترونیک به استانها، کارهای مربوط به این حوزه را کلید زده و ضوابطش نیز دراستان شکل گرفته است، گفت: این کارگروه، هر ۱۵ روز یک بار دراستانداری تشکیل جلسه می‌دهد که تاکنون ۳۲ دستگاه درطرح مذکورقرارگرفته وبرای تحقق اهداف آن اعلام آمادگی کردند.

طهماسبی بیان داشت: دراین زمینه بسترهای مناسبی دراستان مازندران وجود دارد به عنوان مثال «ضریب نفوذ خانوارهای دارای دسترسی به رادیو درسال گذشته ۴۴.۳ درصد، تلویزیون ۹۵.۷ درصد و تلفن ثابت ۹۸.۸ درصد است».

این مقام مسئول با بیان اینکه تقریباً همه روستاهای استان مازندران دارای خط ارتباطی بوده و ۸۹ درصد روستاها نیزازپوشش تلفن همراه بهره‌مندهستند، ازبرنامه‌ریزی صورت گرفته برای اتصال تمام روستاهای بالای ۳۰ خانوار به اینترنت پرسرعت تا ۶ ماه آینده خبر داد و گفت: تا سه ماه اول ۱۳۹۴، حدود ۱۲۴۰ روستای(بالای ۳۰ خانوار) از اینترنت بی سیم بهره‌مند می شوند.

طهماسبی همچنین ازآماده بودن بستربهره برداری از اینترنت پرسرعت در ۱۶ روستای استان، در دهه فجر خبر داد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات مازندران اظهار داشت: در بخش ارتباطات دوسویه، ضریب نفوذ خانوارهای دارای دسترسی به رایانه ۵۲.۲ درصد و افراد استفاده کننده از تلفن همراه نیز ۶۹.۴ درصد می باشد، این در حالی است که تعداد مشترکان فعال تلفن همراه ۳ میلیون و ۱۳۰ هزار و ۵۳۶ نفر و مجموع مشترکان پهنای باند در بخش انتقال داده(ADSL، WiMax، ۳G) حدود ۴۵۰ هزار نفر بوده است.

وی افزود: استان مازندران در ارزیابی متدولوژیITU(اتحادیه بین‌المللی مخابرات راه دور) که در کشور انجام گرفت؛ از رتبه ۵ در سال ۱۳۹۱ به رتبه ۲ در سال ۱۳۹۲ ارتقا یافته است و طبق بررسی های انجام شده در خصوص ضریب نفوذ اینترنت در سه ماهه نخست امسال، استان مازندران با رشد ۸ درصد نسبت به سال ۹۲، به ضریب نفوذ تقریبا ۹۳ درصد رسیده که در کشور دارای رتبه یک می باشد.

طهماسبی از راه اندازی دیتا سنتر تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: با توجه به اینکه هاستینگ ۱۶ درصد از دستگاه‌های اجرایی کشور خارج از ایران است بنابراین با راه‌اندازی دیتا سنتر تا آخر سال، ضریب امنیت و پایداری سایتها افزایش یافته و البته هزینه ها نیز نسبت به شرایط گذشته کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه در راستای عملیاتی کردن طرح دیتا سنتر در ۶ ماه اول سال ۹۴ شبکه ملی اطلاعات راه اندازی می شود، تصریح کرد: شبکه ملی اطلاعات شبکه اینترنت داخل کشور است که درهر استان انشعاباتی دارد و سبب پایداری در امنیت شبکه ملی اطلاعات می شود.

طهماسبی ادامه داد: بحثشبکه ملی اطلاعات در کشور ما حدود ۹ سال است که مطرح شده اما در اروپا حدود ۴ سال است که به این موضوع پرداخته‌اند و آن را به صورت عملیاتی در آورده‌اند، ما نیز امیدواریم تا پایان سال ۹۴، شاهد راه‌اندازی این طرح با اهمیت در کشورمان باشیم.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات مازندران، با اشاره به جمعیت ۱۲۰ هزار نفری شهری و روستایی در نکا و بهره‌مندی حدود ۱۰۰ درصد روستاهای آن از خط ارتباطی موبایل، خاطرنشان کرد: در جهت ارتقا و اجرایی شدن اینترنت روستایی، از دهیاران و بخشداران دعوت به همکاری شد زیرا به نتیجه رسیدن این طرح نیازمند ارتباط تنگاتنگ و از مسئولان می خواهیم تا در رابطه با زیرساخت ها، اطلاعات کافی را در اختیار متولیان قرار دهند.

وی افزود: این همکاری باعثمی شود که شرکتهای ادارات دولتی و خصوصی(مخابرات، ایرانسل، رایتل) متناسب با تعداد متقاضیان خود به ارائه خدمات بپردازند و علاوه بر آن به یک سری اطلاعات دقیق و شناسنامه ای از هر منطقه و روستا به دست می‌آوریم.

این مسئول تصریح کرد: تحقق دولت الکترونیک نیازمند تحقق شبکه الکترونیک است چرا که پایه و اساس توسعه دولت الکترونیک در ارتباط دوسویه دولت و مردم است، اگر تمام ادارات خدمات خود را در پرتال و به صورت الکترونیکی ارائه دهند؛ دستگاه اجرایی سالمتر بوده و ترافیک و هزینه های متعدد کاهش می یابد کما اینکه نظیر این تجربه را در اتوماسیون شدن ادارات دیدیم و مورد استقبال قرار گرفت.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات مازندران از برگزاری همایشی درهمین راستا خبرداد تا هدف و نحوه ارائه فعالیت های از طریق دولت الکترونیک برای همگان تببین و توجیه شود که برای توجیه مردم باید زیرساخت آماده شده و دستگاه های اجرایی نیز همکاری کنند.

طهماسبی برنقش آموزش و پرورش دراین طرح تاکید کرد و گفت: آموزش و پرورش به عنوان یک مجموعه پرجمعیت اداری و اجتماعی می تواند حداقل با ثبت نام اینترنتی از دانش آموزان، گام بزرگی در راستای عملیاتی کردن دولت الکترونیک داشته باشد که اعتبارات و بستر باید آن نیز باید فراهم شود.

وی در پایان با بیان اینکه مازندران قطب IT کشوراست، گفت: پهنای باند مازندران ۲۳ گیگ است که ۱۳ گیگ آن مصرف می شود، ۱۰ گیگ غیراستفاده و ۴۳ درصد پهنای باند بلا استفاده است و برای این درصد باقی مانده به دنبال مشتری هستیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز