خبرگزاری کار ایران

رییس جهاد کشاورزی مازندران:

ارتقاء ضریب خود اتکایی در تولیدات برنج

asdasd
کد خبر : ۲۵۲۷۰۰

تجارت برنج در دنیا محدود است ۶ تا ۵/۶ درصد برنجی تولیدی دنیا در صادرات و تجارت است و عمده کشورها مصرف کننده هستند بنابراین ما باید ضریب خود اتکایی را دربخش تولیدات برنج ارتقاء دهیم.

دلاور حیدپور در شانزدهمین همایش ملی برنج در محل دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری اظهار داشت: در راستای فرامین مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی وزارت جهاد کشاورزی ملزم دانست تا طرح هایی تحت عنوان خود اتکایی را در کشور اجرایی کند.

به گزارش ایلنا از ساری، وی افزود: تجارت برنج در دنیا محدود است ۶ تا ۵/۶ درصد برنجی تولیدی دنیا در صادرات و تجارت است و عمده کشورها مصرف کننده هستند بنابراین ما باید ضریب خود اتکایی را دربخش تولیدات برنج ارتقاء دهیم.

رییس جهاد کشاورزی مازندران به میزان واردات برنج در سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: میزان واردات برنج در سالهای اخیر شتاب بالایی گرفت که در سال ۹۲ حدود ۲ میلیون تن برنج وارد کشور شده است که بخشی قابل توجیه است و بخشی دیگر به دلیل تغییر مدیریتی و سوء استفاده تاجرین، قابل توجیه نیست.

حیدرپور افزود: با توجه به ضرورت کشور و با توجه به پتاسیل های موجود، تولید پایدار و حفظ منابع تولیدطرح خود اتکایی با حداکثر بهره وری تولید تا رسیدن به افق ۱۴۰۴ در کشور تدوین شد.

وی با بیان اینکه چالشهایی در در تولید برنج در کشور وجود دارد و باید مرتفع شود، اظهار داشت: فاصله زیاد عملکرد پتانسیل قابل حصول، بهره وری پایین در مصرف نهاده های تولید آب، کود سموم…، بالا بودن هزینه تولید از جمله چالشهای پیش روی کشاورزی است.

حیدرپور سنتی بودن روش تولید، آماده نبودن زیر ساخت های تولید از قبیل تجهیز، نوسازی و زهکشی، ضایعات کالا و مراحل مختلف تولید فرآوری و مصرف، استقبال پایین کشاورزان از ارقام پر محصول تغییر کاربری اراضی، پایین بودن نقدینگی کشاورزان را از دیگر چالشهای تولیدات برنج عنوان کرد.

رییس جهاد کشاورزی مازندران افزایش و پایداری تولید برنج، ارتقای بهره وری، کاهش وابستگی واردات و ارتقای امنیت غذایی اهداف طرح خود کفایی برنج است.

وی توسعه سطح تجهیز و نوسازی اراضی و احداثشبکه های آبیاری و زهکشی، افزایش ضریب مکانیزاسیون، اصلاح و نوسازی تکنولوژی کارخانجات شالیکوبی، افزایش سطح زیر کشت ارقام پر محصول و پرپتانسیل، توسعه تحقیقات کاربری را از الزامات تحقق اهداف در بخش تولید برنج برشمرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز