خبرگزاری کار ایران

فرماندار ساری:

تخریب ساخت‌وسازهای ساحل ساری اقتصادی نیست

asdasd
کد خبر : ۲۵۵۳۲۰

طرح آزادسازی حریم ۶۰ متری دریا به منظور بهره‌برداری عموم مردم از مواهب دریا تصویب شده و اقدامات لازم نیز صورت گرفته است.

فرماندار مرکز مازندران با اعلام اینکه تخریب ساخت‌وسازهای سواحل ساری اقتصادی نیست، گفت: در شرایط فعلی باید از ادامه ساخت‌وسازها جلوگیری شود.

به گزارش ایلنا به به نقل از روابط عمومی فرمانداری ساری، جواد واحدی در جلسه ساماندهی و مدیریت سواحل طرح سالم‌سازی دریا با تاکید بر اینکه برای برون‌رفت از چالش‌هایی که در حال حاضر بر مناطق ساحلی سایه انداخته است نیازمند برنامه‌ریزی بین‌رشته‌ای و فرابخشی است، اظهار داشت: در مدیریت یکپارچه و با نظارت و بازرسی نواقص و نیازمندی شهرستان و طرح ساماندهی سواحل دریا جمع‌آوری شده تا در جلسه مشترک با مسئولان تصمیم‌گیری شود.

رئیس ستاد ساماندهی سواحل شهرستان ساری افزود: تنها با شناخت مشکلات اساسی مبتلا به سواحل و برنامه‌ریزی براساس منطق آمایش سرزمین و اصول توسعه پایدار می‌توان بر مشکلات مناطق ساحلی فائق آمد.

واحدی با بیان اینکه منطقه ساحلی یک سیستم پویا و چندوجهی است و در ارائه خدمات رفاهی و تفریحی باید شناخت بر فرآیندهای فیزیکی، بوم‌شناختی، اجتماعی و اقتصادی که بر یکدیگر تأثیر متقابل دارند، اقدامات صورت گیرد، خاطرنشان کرد: مدیریت ناحیه ساحلی باید این فرآیندها را مدنظر قرار دهد و بین کارگزاران مختلف هماهنگی ایجاد کند.

وی، با اشاره به اینکه بیشترین ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز در سواحل این استان مربوط به سال‌های گذشته است، ادامه داد: آنچه که امروز باید به جدیت نظارت و پیگیری شود جلوگیری از ادامه ساخت‌ و سازها و اجرای جدی قوانین و مقررات موجود در این زمینه است.

فرماندار مرکز مازندران بیان داشت: طرح آزادسازی حریم ۶۰ متری دریا به منظور بهره‌برداری عموم مردم از مواهب دریا تصویب شده و اقدامات لازم نیز صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: تخریب برخی از تاسیسات خسارت‌زا و ارزش ریالی بالایی را در برخواهد داشت که از نظر اقتصادی به صرفه نخواهد بود و لازم است در این راستا مدیریتی صورت گیرد تا از خدمات تاسیسات به ویژه بخش دولتی همه بهره‌مند شوند.

واحدی افزود: در سواحل باید طرح مطالعاتی صورت گیرد تا طرح توجیهی، فنی و اجرایی قابل اجرا شود و آثار زیست‌محیطی و تخریبی بر روی سواحل نداشته باشد.

این مسئول بیشترین ساخت‌ و سازهای غیرمجاز در نوار ساحلی خزر در مازندران را به ترتیب مربوط به نهادهای دولتی، نظامی و بخش خصوصی دانست و گفت: نوع کاربری اغلب این سازه‌ها در بخش‌های فرهنگی، تفریحی، توریستی، ورزشی، آموزشی و صیادی است.

فرماندار مرکز مازندران اضافه کرد: ساخت‌ و سازهای غیرمجاز در منطقه با نظارت مستمر و اقدام به موقع مسئولان نهادهای مرتبط در برخورد با متلخفان، قابل کنترل است.

وی ادامه داد: اقدامات فرهنگی و اجتماعی در راستای صیانت از حقوق و امنیت اجتماعی، ایجاد تاسیسات زیربنایی برای رفاه گردشگران ساحلی، ارائه خدمات مطلوب و تامین امنیت جانی و حفظ سلامت عمومی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که در این ساماندهی باید به آن توجه شده است.

واحدی، شناخت دقیق چالش‌ها و فرصت‌های گردشگری ساحلی و استفاده بهینه از نوار ساحلی را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: دریا و ساحل به عنوان یک ظرفیت بالقوه در توسعه شهرستان به شمار می‌رود و لازم است برای مدیریت واحد و ساماندهی‌های اصولی، اطلاعات لازم از موقعیت‌های اجتماعی، اقتصادی، جغرافیایی و سیاسی تهیه شود.

این مسئول اظهار داشت: برخورداری از سواحل را مختص پلاژها و ویلاها نیست و باید با ایجاد امکانات و تفریحات دریایی بر زیبایی دریا افزود و این امر نیز باید با نظارت سازمان بنادر و دریایی صورت گیرد.

فرماندار مرکز مازندران با اشاره به اینکه ساخت ‌و ساز در حریم ۶۰ متر سواحل دریا ممنوعیت قانونی دارد، افزود: با مجوز صادره مراجعه قانونی در راستای بهره‌برداری بیشتر از سواحل برای عموم، طی فرایندی بدون اینکه حریم راه ساحلی مسدود شود سازه‌های سبک قابل حمل و نقل در مناطق مشخص شده، مستقر شود.

وی از دست‌اندرکاران و اعضای ستاد خواست تا با اعلام نیازها و ظرفیت‌های موجود ساحل، از هم اکنون در اندیشه ساماندهی ساحل و نیازسنجی‌ها بر آیند تا در مدت باقیمانده زمان استفاده از ساحل، بتوانیم برنامه‌ریزی‌های بهتری داشته باشیم.

واحدی ادامه داد: با اقدامات موثری که در تابستان امسال در راستای ساماندهی سواحل استان و کنترل میزان غریق و افزایش نسبی امکانات در راستای جلب رضایت عمومی و حفظ امنیت اجتماعی انجام شده، تلاش می‌شود تا با تجربیات به دست آمده زمینه‌های خدمات بهتر به گردشگران نیز در سال جدید فراهم شود.

این مسئول با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده برای نوروز ۹۴ گفت: شهرداران و بخشداران از نظر نظافت زباله، نخاله، گلکاری، زیباسازی، رنگ‌آمیزی جداول در اولویت کار خود قرار دهند.

وی ساماندهی محل اسکان و طرح‌های سالم‌سازی، هتل‌، مسافر خانه و… را ضرورت خواند و متذکر شد: باید تلاش کنیم فضای بسیار آرام و مفرحی برای مسافرانی که به شهرمان سفر می‌کنند فراهم شود تا اوقات و فراغت خوب و خاطرات خوش برای آنها رقم بخورد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز