خبرگزاری کار ایران

دبیراجرایی تشکیلات خانه کارگر مازندران:

پایین بودن حقوق کارگران تبعات اجتماعی بدنبال دارد

asdasd
کد خبر : ۳۳۴۰۷۱

دبیر اجرایی تشکیلات خانه کارگر مازندران گفت: در شرایط کنونی فاصله زیادی بین حقوق واقعی و دستمزد کارگران وجود دارد و وضعیت معیشتی و حقوق کارگران مناسب عدالت اجتماعی در نظام مقد جمهوری اسلامی نیست.

به گزارش ایلنا ، نصراله دریابیگی صبح امروزدر نشست ستاد فعالین ورابطین خانه کارگر در قائمشهر، با اشاره به دستمزد کنونی کارگران که مبلغ 712 هزار تومان است، عنوان کرد: در مجموع حقوق کارگران با احتساب بن کارگری به مبلغ 110 هزار تومان، حق مسکن و ... حدود 900 هزار تومان می‌شود که آن را نیز فقط کارفرمایان قانون‌مدار به کارگران پرداخت می‌کنند.

عضو اسبق کانونعالی کشور وضعیت معیشتی کارگران را نامناسب اعلام کرد و گفت: طی هشت سال دوران دفاع مقدس افزایش حقوق نداشتیم و در سال‌های بعد از آن نیز برابر با تبصره یک و دو ماده 41 قانون کار به درستی افزایش حقوق انجام نشده و کمتر از مصوبات قانونی بوده است.

وی با بیان تبصره یک ماده 41 قانون کار مبنی بر افزایش دستمزد متناسب با افزایش تورم، تصریح کرد: زمانی که قرار است حقوق کارگران به صورت واقعی تعیین شود همه به دنبال این تبصره هستند در صورتی که باید به تبصره دو این قانون مبنی بر تعیین دستمزد بر اساس سبد معیشت خانواده شامل پوشاک، تحصیل، مواد غذایی، مسکن و ... نیز توجه شود.

دریابیگی ادامه داد: کارگران با حقوق 900 هزار تومانی نمی‌توانند مخارج زندگی خود را تامین کنند و مجبور به کار در دو یا سه شیفت می‌شوند که نتیجه آن سلب فضای کار از دیگران است.

دبیر اجرایی تشکیلات خانه کارگر مازندران با بیان اینکه در حال حاضر کارگران 30 روز کامل را کار و معادل 10 روز حقوق دریافت می‌کنند، خاطرنشان کرد: پایین بودن حقوق کارگران تبعات اجتماعی نظیر افزایش نرخ بیکاری، کاهش بهره‌وری، کاهش عواطف اجتماعی و .. را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه متاسفانه موج بیکاری بسیار زیاد شده و بنگاه‌های معتبر با تعدیل نیروی فراوان روبه‌رو هستند، وشرایط اقتصادی بدی را تجربه می‌کنند گفت: وقتی کارگری در پایان قرارداد و پس از اتمام کار می‌خواهد حقوق خود را استیفا کند کارفرما فرم تسویه حسابی در مقابل او می‌گذارد که بر اساس آن کارگر یکسری مطالبات از جمله پول مرخصی‌ها، عیدی و پاداش و موارد این چنینی را دریافت می‌کند اما برخی کارفرمایان این فرم‌های تسویه حساب را در بدو ورود پیش روی کارگر می‌گذارند و اثر انگشت او را می‌گیرند که به منزله تسویه است در حالی که ممکن است بعدها حقوق و مزایای جانبی را دریافت نکند.

این فعال جامعه کارگری  با بیان اینکه کارگران باید مراقب تسویه حسابهای سفید باشند، می‌افزاید:متاسفانه کارگران به واسطه وضعیت آشفته و نامناسب بازار کار بدون آنکه احساس خطر کنند، این اسناد را امضا می‌کنند و زیر بار آن می‌روند در حالی که اگر در این زمینه آگاهی داشته باشند تنها به دلیل شرایط کار، به پذیرش و امضای تسویه حسابهای سفید روی نمی‌آورند و با این کار مشکلات فراوانی برای خود و هیات‌های حل اختلاف ایجاد نمی‌کنند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز