خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران خبر داد:

طرح آب رسانی به 37 روستای مازندران در هفته دولت

asdasd
کد خبر : ۳۸۴۶۱۵

مدیر عامل شرکت آب و فتضلاب روستایی مازندران، گفت: آبرسانی به 37 روستای مازندران در هفته دولت سالجاری انجام می شود.

به گزارش خبرنگار  ایلنا از ساری، مجیدعبدالهی در نشست خبری با اصحاب رسانه بر لزوم صرفه جویی در مصرف آب تاکید کرد و اظهار داشت: صرفه جویی یک امر مهم و حیاتی است زیرا مصرف بی رویه آب علاوه بر افزایش هزینه ها، بر مقدار فاضلاب ها نیز افزوده می شود زیرا هر یک لیتر آب مصرفی، 40 لیتر فاضلاب تولید می کند.
وی افزود: منابع آب شیرین در تمام کشورها محدود است و نمی توان جایگزین برای این ماده حیاتی پیدا کرد و این امر به یک معضل جدی تبدیل شده است از طرفی هم چاه های موجود در منطقه دشت در آستانه شور شدن است و این مسئله نیز از تهدیدهایی است که ممکن است مشکل ایجاد کند.
مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی مازندران ، به مشکل بی آبی برخی از روستاهای مازندران اشاره کرد و گفت: روستاهایی که مشکل کمبود آب مواجه بودند از طریق صندوق توسعه ملی 500 میلیون دلار به آنها اختصاص یافت مقرر شد تا 46 پروژه بزرگ آبرسانی روستایی برای 283 روستا به بهره برداری برسد.
وی ادامه داد: از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی 409 روستا تحت پوشش قرار می گیرند  و این طرح ها  در نوبت های مختلف تا پایان سال 96 به بهره برداری می رسند که از این میزان 37 روستا در هفته دولت سالجاری به بهره برداری می رسد.
عبدالهی به  برخی ازشبکه های فرسوده آبرسانی روستایی اشاره کرد و گفت: 18 هزار کیلومتر شبکه روستایی در مازندران وجود دارد که از این میزان حدود 5 هزار کیلو متر شبکه آبرسانی روستایی فرسوده است.
وی ، افزود: هر ساله نیز به این مقدار افزوده می شود که بهره برداری و اصلاح شبکه از جمله معضلاتی است که ما با آن مواجه هستیم هرچند اصلاح مهمتر از توسعه است اما بدلیل هزینه بالا ناچاریم که هردو مورد را به طور همزمان انجام دهیم .
عبدالهی ادامه داد: حدود 40 میلیون تومان برای اصلاح شبکه فرسوده اعتبار نیاز است که برای رفع آن مشارکت مردم و خیران در این امر می تواند کمک شایانی به آب و فاضلاب روستایی باشد.
مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی به به مشترکان فصلی استان اشاره کرد و گفت:  مشترکین فصلی و غیر فصلی با هم متفاوت هستند مشترکین فصلی چون از ما انشعاب خریداری می کنند ما ناچاریم  به آنها نیز خدمات اراده کنیم  که از 386 هزار و 500 مشترک استان 45 هزار مشترک فصلی هستند.
وی  به واگذاری انشعاب به برخی از روستاها که ساخت و ساز غیر مجاز دارند اشاره کرد و افزود: با پیگیری ماده 8 در ساخت و سازها، از این پس تمام انشعابات ها در برابر جواز ساخت صادر می شود .
عبدالهی با بیان اینکه آب های زیر زمینی روستاهای مازندران به لحاظ الوده نبوده بسیار مطلوب تر از آب شهری است ، عنوان کرد:  در نقاط بالادست اب سالم تری وجود دارد البته هر چه مصرف را بالتر ببریم به همان اندازه به شور شدن و ایجاد فاضلاب نزدیکتر می شویم.
وی با اعلام اینکه 161 هزار مشترک روستایی از خدمات این شرکت بهره مند می شوند به مهاجرت معکوس که اکنون دولت به آن تاکید دارد اشاره کرد و افزود: چنانچه این اتفاق بیفتد به طور حتم میزان مصرف آب نیز افزایش می یابد بنابراین فرهنگ سازی و مدیریت مصرف آب لازمه این امر است.
عبدالهی ، گفت: سرانه مصرف بر هر نفر 150 میلی لیتر در شبانه روز است ولی میزان مصرف گاهی اوقات در برخی از روستاها به 400 مبلی لیتر نیز افزایش پیدا می کند.
وی با  اعلام اینکه حدود 1600 روستا تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی قرار دارند ، افزود: البته این میزان با جمعیت بیش از 80 درصد است  که  بیش از دو هزار 450 روستای دارای جمعیت بیش از 20 خانوار در مازندران وجود دارد بنابراین تمام روستاهای بزرگ و پرجمعیت  از خدمات آب و فاضلاب روستایی بهره مند هستند.
مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی مازندران ، گفت: حدود 5 میلیار تومان از مردم بابت آب بها طلب داریم و حدود 35 میلیارد تومان نیز بدهی  به پیمانکاران داریم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز