خبرگزاری کار ایران

رئیس کمسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی:

آسیب پذیری کشاورزی در بخش بازار

asdasd
کد خبر : ۳۸۵۷۱۲

رئیس کمسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی، گفت: یکی از مشکلات عمده کشاورزان در بخش بازار است و بازار به گونه ای مدیریت نمی شود تا تولید کننده در بخش فروش با مشکل مواجه نشود

به گزارش خبرنگار ایلنا از ساری، علی محمد شاعری در نشست خبری مشترک مدیران ارشد بخش آب ، کشاورزی ، منابع طبیعی  و محیط زیست با اصحاب رسانه که در سالن اجتماعات آب منطقه ای مازندران برگزار شد، اظهار داشت:  با همدلی و همکاری  و هم افزایی دولت ، ملت و مجلس می توان از ظرفیت موجود در کشور در جهت خواسته ها و آمال مردم استفاده بهینه کرد و مشکلات و چالش های پیش رو را مرتفع کرد.

وی افزود: در شرایطی که کشور در رکورد اقتصادی به سر می برد و تنش های منطقه ای در اطراف ما موج می زند همدلی و تعامل می تواند مانع این چالش ها شده و در مقابل آن مقاومت کرد.
 نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از 164 میلیون هکتار عرصه کشور حدود 90 درصد از این میزان به بخش کشاورزی ، منابع طبیعی  و محیط زیست اختصاص دارد ، گفت:  10 درصد مابقی این عرصه محل استقرار جمعیت شهری و روستایی ، راه ها  و اماکن عمومی است که این آمار نشان از اهمیت بخش کشاورزی دارد.
وی ، عنوان کرد: 20 درصد از اشتغال کشور، 32 درصد کسب و کار ، 12 درصد تولید ناخالص ملی مربوط به بخش کشاورزی است .
شاعری ادامه داد: 14 میلیون هکتار عرصه منابع طبیعی در بخش جنگل و 90 میلیون هکتار مرتع و 120 میلیون هکتار واحد دامی اختصاص دارد و 15 میلیون هکتار عرصه های حفاظت شده در کشور به صورت مناطق چهارگانه است.
 
وی افزود: نقش کشاورزی در اقتصاد مانند لوکوموتیوی است که همزمان با حرکت خود واگن ها را هم پیش می برد .
 
رئیس کمسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: بر اساس گزارشات سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور درباره مثبت شدن نرخ اقتصادی کشور، رشد اقتصادی در بخش کشاورزی پنج درصد افزایش داشته است که نشان از رشد اقتصادی مثبت دارد.
 
وی رشد اقتصاد کشاورزی کشور را مبنای توسعه اقتصاد مقاومتی در کشور عنوان کرد و گفت: محقق شدن این امر مستلزم بکارگیری نیروهای کارآمد ، مدیریت مناسب و دانش دانست.
 
شاعری با بیان اینکه راه عبور بسیاری از مشکلات کشور در گرو توسعه کشاورزی است، افزود: با اقتصادی کردن بخش کشاورزی، توسعه فناوری نوین، افزایش سرمایه گذاری در بخش تبدیلی ، اصلاح الگوی کشت، ساماندهی بازار و توسعه تشکل های صادرات محور از جمله مواردی است که می تواند در ایجاد تحول در حوزه کشاورزی اثر گذار باشد.
 
وی  درادامه سهم بخش کشاورزی را در تولید ناخالص ملی، ایجاد اشتغال، توسعه کسب و کار ، تامین نهاده ها بسار موثر دانست و گفت: در حال حاضر در تامین نهاده ها مشکلی نداریم اما در بخش بازار آسیب پذیر شدیم و این در حالی است که اقتصاد کشاورزی ما سرو سامان درست و حسابی ندارد.
 
رئیس کمسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی  تامین نهاده ها، تولید و بازار را سه زنجیره در بخش کشاورزی عنوان کرد و ادامه داد: بازار به گونه ای حمایت نمی شود تا تولید کننده برای تولید و مصرف کننده برای تامین مایحتاج خود آسوده خیال باشد و این امر با اقتصاد مقاومتی در تعارض است.
 
وی با بیان اینکه تراز تجاری ما در بخش کشاورزی رو به مثبت است و صادرات نیز کمتر شده است، گفت: در حال حاضر ضریب خود کفایی ما بیش از 90 درصد است این در حالی است که هنوز از بازارهای هدف صادرات خوبی برخوردار نیستیم.
شاعری  در بخش تولیدات کشاورزی کشور ، نداشتن کیفیت لازم و قیمت بالای تولید را از جمله دلایلی عنوان کرد که این محصولات نتوانند با محصولات خارجی در بازارهای هدف رقابت کنند.
 
نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی به روند بهره برداری از منابع و عرصه های طبیعی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر روند بهره برداری از جنگل های کشور رو به کاهش است  در سال 70 برداشت  چوب سالانه دو میلیون متر مکعب بوده که اکنون این میزان به 500 هزار متر مکعب کاهش یافته است.
 
شاعری افزود: این رقم برداشت نیز در حال حاضر زیاد است بهتر است تدابیری اتخاذ شود تا برای کند شدن روند تخریب به سمت رویشگاه برویم.
 
وی افزود: عدم تعادل بین بهره برداری و منابع طبیعی  سبب وضعیت نامطلوب در این حوزه شده است  که تداوم این روند می تواند در به قهقهرا بردن رویشگاه های طبیعی در آینده تاثیر بگذارد.
 
شاعری  به بحران آب و چالش های پیش رو در این زمینه  اشاره کرد و گفت: حدود 60 درصد از دشت های کشور در حوزه آب در شرایط بحرانی قرار دارند  و اکنون حدود 96 میلیارد متر مکعب در حال بهره برداری از سفره های زیرزمینی هستیم و آب قابل استحصال ما حدود 130 بود که این میزان به 140 میلیارد متر مکعب رسیده است  ودر بخش بحران آب به جایی رسیدیم که  هر آن مممکن است آژیر قرمز به صدا درآید.
 
وی  میزان بالای بهره برداری از سفره های زیرزمینی و عدم استفاده از تکنولوژی نوین را یکی از علت های بحران آب دانست که خشکسالی پیاپی نیز بر این امر بی تاثیر نبوده است.
 
شاعری به چالش های زیست محیطی اشاره کرد و افزود: بیابان زدایی، بحران آب ، تخریب جنگل ، ریزگردها، آلودگی هوا، آلودگی صوتی ، خشک شدن تالاب ها  و پس روی آب دریا از جمله چالش های محیط زیست محسوب می شود.
 
رئیس کمسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی تغییر کاربری اراضی را یکی دیگر از مشکلات عنوان کرد و افزود: تغییر کاربری فزاینده در کشور روند خوب و عادی نیست و تغییر کاربری اراضی از جمله چالش های مهم در حوزه کشاورزی است که لازم است مجلس در این رابطه قانون سخت گیرانه تری را تصویب کند.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییر استاندار مازندران گفت: تغییرات سریع با توجه به اینکه به پایان کار دولت نیز نزدیک می شویم ،  اثرات منفی تغییر استاندار بیشتر از اثرات مثبت آن است بنابراین من تغییرات سریع در استان را نمی پسندم و به اصلاح و بهبود فکر می کنم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز