خبرگزاری کار ایران

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران:

جانمایی آموزش مهارتی در سبد خانواده امری ضروری تلقی می‌شود

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران، گفت: خانواده‌ها باید به این باور برسند که مسیر اشتغال مهارت آموزی است بنابراین برای ورود جوانان در این مسیر باید در سبد زندگی خود حداقل یک نوع آموزش مهارتی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ساری، رضا گرزین در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل نمایشگاه دائمی قائمشهر برگزار شد، اظهار داشت: اداره کل فنی و حرفه‌ای مازندران با 22 مرکز ثابت آموزشی و بیش از 220 کارگاه آموزشی در رشته‌های فنی، کشاورزی، خدمات، فرهنگ و هنر به صورت رایگان خدمات می‌دهد.

وی با بیان اینکه تعهدات آموزشی این اداره کل در دو بخش دولتی و غیر دولتی صددرصد محقق شده است، افزود: سال گذشته 68 هزار نفر در بخش دولتی و آزاد در مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای آموزش دیدند.

مدیر کل فنی و حرفه‌ای مازندران، گفت:  این اداره کل با توجه به تعهدات پیش بینی شده سال 94 در استان، آموزش‌های مهارتی را در قالب آموزش‌های ثابت، شهری، سیار، اردوگاه، صنایع و جواردانشگاهی، زندان و پادگان‌ها به تعداد 5 میلیون و700 نفر- ساعت ارائه  کرده است.

گرزین با بیان اینکه اشتغال  یکی از دغدغه‌های مهم در جامعه ما تلقی می‌شود، گفت: کارشناسان مشاور شغلی  این اداره کل موفق شدند در سال گذشته 4 هزار و 17 نفر را رهگیری کنند تا با  احصاء آن و آموزش مستقیم فنی و حرفه‌ای مشغول کار شوند البته ان اشتغال ایجاد شده نسبت به آمار سایر اداراتی که مرتبط با ایجاد شغل هستند ، بهتر و مطلوب است.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم تا در جهت حمایت از این هنرجویان بر مبنای مهارتی که کسب می‌کنند زمینه خود اشتغالی را برای آنها فراهم کنیم.

گرزین توسعه، ترویج و ارتقاء فرهنگ مهارت آموزی را از جمله اهداف مهم این سازمان عنوان کرد و افزود: بستر سازی و بکارگیری نیروی انسانی مهارت آموخته و ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار از دیگر اهداف این سازمان محسوب می‌شود.

وی به آموزش ضمن کار اشاره کرد و گفت: این آموزش‌ها به منظور افزایش مهارت شاغلان در بخش صنعت و در حین انجام کار واقعی بدون جدا کردن شاغل از کار صورت می‌گیرد که این اداره در طی این آموزش‌ها موفق به 315 هزار نفر- ساعت آموزش شده است.

مدیر کل فنی و حرفه‌ای به طرح آموزش دانشجویان در جوار دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: اجرای طرح آموزش جوار دانشگاه از سوی آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گامی در جهت آموزش مهارت و بالفعل سازی آموزش‌های تئوری دانشجویان در عرصه علمی کارگاهی و ایجاد اشتغال پایدار برای این قشر از جامعه است.

گرزین کسب مهارت‌های فنی و تخصصی و حضور فعال در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی، افزایش توانمندی فارغالتحصیلان دانشگاهی، ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای، ایجاد و راه‌اندازی مراکز آموزشی مهارت‌های پیشرفته در دانشگاه‌ها را از جمله اهداف مراکز آموزش جوار دانشگاه‌ها عنوان کرد.

وی ادامه داد: مقرر شد تا دوره‌های کارآموزی و کارورزی دانشجویان را از حالت سوری خارج کرده و آنها را متناسب با رشته تحصیلی خود در مراکز فنی و حرفه‌ای آموزش دهیم.

مدیر کل فنی و حرفه‌ای مازندران، گفت: جذب دانشجو در دانشگاه‌های کشور بدون توجه به نیاز بازار کار و مدرک‌گرایی در فرایند تحصیل هر روز بر مشکل پدیده بیکاری بویژه برای قشر فارغ التحصیل دامن می‌زند، بنابراین لازم است تا دانشجویان با فراگیری فنی و حرفه‌ای وارد بازار کار شده و برای خود ایجاد اشتغال کنند.

گرزین با بیان اینکه در سال‌جاری در بحث توانمندی دانشجویان 200 هزار ساعت تعهد برای خود در نظر گرفته‌ایم، عنوان کرد: این میزان نسبت به سال گذشته 100 دصد افزایش داشته است  که بنا داریم تا دانشجویان در تناسب با رشته تحصیلی شان توانمند کنیم.

وی عنوان کرد: برای کارآموزانی که دوره مهارتی و آموزشی فنی و حرفه‌ای را گذراندند تسهیلات مشاغل خانگی و کارآفرینی با بهره 4 درصد پرداخت می‌کنیم که در سال گذشته 8 میلیارد تومان تسهیلات به این کارآموزان پرداخت شد.

گرزین ادامه داد: بانک کارآفرین امید به مشاغل خانگی ، 10 تا 30 میلیون تسهیلات با بهره 4 درصد سال گذشته پرداخت کرده است.

مدیر کل فنی و حرفه‌ای مازندران به شرکت مازندران در المپیادهای فنی و حرفه ای اشاره کرد و افزود: مازندران قطب المپیاد بوده و ما جزء سه استان برتر کشور هستیم و امیدواریم که در المپیاد 2017 که در شهر ابوظبی امارات برگزار می‌شود مدال طلا کسب کنیم.

وی با اشاره به اینکه در بحث اقتصاد و فرهنگ دچار مشکل هستیم، گفت: در جامعه شغل‌های یقه سفید با شغل‌های یقه آبی برابری می‌کند بنابراین توصیه می‌شود تا فارغ التحصیلان به دنبال شغل‌های یقه سفید نرفته بلکه خودشان ایجاد شغل کنند.

گرزین با بیان اینکه بستر شغل در زندگی امروز از بستر مهارت آموزی می‌گذرد، عنوان کرد: تلاش می‌کنیم تا فکر پشت میز نشینی را از ذهن جوانان خارج کنیم زیرا در این صورت ایده به سراغ جوان آمده و در پی کسب و کار و شغل جدید می‌رود.

وی هتل‌داری و گردشگری را از جمله رشته‌های مرکز علمی و کاربردی فنی و حرفه‌ای عنوا ن کرد که با ورود به بازار می‌تواند اثر بخشی خوبی داشته باشد.

گرزین به فرهنگ ترویج کار در جامعه پرداخت و افزود: خانواده‌ها بایستی به این باور برسند که مسیر اشتغال  مهارت آموزی است بنابراین برای ورود جوانان در این مسیر باید در سبد زندگی خود حداقل یک نوع آموزش مهارتی داشته باشند.

کد خبر : ۳۹۴۸۷۱