خبرگزاری کار ایران

عضو هیئت رئیسه مجلس:

کمتر از 40 درصد از واحدهای تولیدی در کشور فعال هستند

نماینده ساری در مجلس گفت: به طور متوسط کمتر از 40 درصد از واحدهای تولیدی در کشور فعال هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ساری، علی اصغر یوسف نژاد در نشست با اعضای هیئت مدیره کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی مازندران به اهمیت  این کانون در حوزه کارگری در استان پرداخت و اظهار کرد: کارگران بازنشسته بطورمستقل صندوقی به نام صندوق تامین اجتماعی  تشکیل دادند که این صندوق بین نسلی بوده و کارگران صاحب اصلی آن محسوب می‌شوند.

وی افزود: این صندوق که با منابع محدود کارگران شکل گرفت در طی زمان دستخوش تغییراتی شد و عده‌ای دیگر با پرداخت‌های کمتر و شیوه‌های دیگر عضو این صندوق شدند و این صندوق اکنون از ماموریت، مسئولیت و منطق اداری خود دور شد و نمی‌تواند تکالیف خود را از این بخش از جامعه کارگری به خوبی انجام دهد.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه  تامین خدمات از لحاظ درمانی به طور مستقیم یا خرید خدمت از جمله اهداف این صندوق است، گفت: البته استان مازندران در اغلب این شاخص‌ها نقطه قابل دفاعی دارد اما راضی کننده نیست.

وی به میزان 60 درصدی حداقل بگیری‌های حوزه کارگری  از جمع 120 هزار نفری کارگران بازنشسته استان اشاره کرد و افزود: این میزان آمار ارائه شده باعث نگرانی بوده و آمار خوبی تلقی نمی‌شود.

یوسف نژاد، عنوان کرد:در حال حاضر افرادی به این صندوق وصل شدند که از لحاظ سابقه و پرداخت هیچگونه سنخیتی با این تشکل کارگری ندارند و این امر نیز جای بسی نگرانی است.

وی افزود: نظرات مختلفی درباره تجمیع صندوق‌ها، ادغام صندوق وجود داشته است به دلیل مهم بودن این حوزه مجلس دهم نسبت به حوزه کارگری، مستمری‌بگیران و بازنشستگان حساسیت مثبت داشته و حل مشکلات این قشر از جامعه از جمله دغدغه‌های ما به شمار می‌آید.

یوسف نژاد با بیان اینکه در حمایت از کارگران بازنشسته، مستمری‌بگیران و بازنشستگان فراکسیون کارگری در مجلس شورای اسلامی شکل گرفت گفت: هدف از تشکیل این فراکسیون را دفاع از حقوق به حق کارگران و بازنشستگان بوده است.

وی  ادامه داد: در برنامه ششم  توسعه که ستون اصلی پنج ساله تصمیمات کشور تلقی می‌شود باید به موارد مورد انتظار حوزه کارگری در بخش‌های  مختلف از جمله حداقل بگیرها، مشکلات صندوق    با نگرش مثبت باید احکامی در راستای پشتیبانی ازاین تشکل‌ها به تصویب برسد.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کارگران نقش کلیدی در توسعه و پیشرفت اقتصاد کشور دارند، عنوان کرد:  ضروری است تا اقتصاد کشور باید پایدار و وضعیت موجود بدتر نشود.

یوسف نژاد، با تاکید بر اینکه صندوق بازنشستگان کارگری تامین اجتماعی یک صندوق غیر دولتی و با پشتوانه مالی بازنشستگان و کارگران تامین می‌شود بنابراین لازم است تا در انتخاب رئیس سازمان تامین اجتماعی باید بخش‌های موثر کانون در آن مداخله  کرده و مشارکت اثرگذاری داشته باشند.

وی به بدهی 120 هزار میلیارد تومانی دولت به سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و افزود: این میزان بدهی دولت به بخش تامین اجتماعی به طور حتم  در گردش پولی وضعیت بازنشستگان و مستمری بگیران اثرات منفی به جای گذاشته است.

یوسف نژاد با تاکید بر اینکه حفظ اشتغال موجود از ایجاد اشتغال نیز مهمتر است، گفت: به نظر می‌رسد بخش عمده‌ای از فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی کشور با مشکل مواجه است.

وی با بیان اینکه بطور متوسط کمتر از 40 درصد از واحدهای تولیدی در کشور فعال هستند،افزود: این در حالی است که از ظرفیت‌های موجود در این میزان از واحدهای تولیدی نیز به خوبی بهره‌گیری نمی‌شود البته غیر از موارد خاص در بسیاری از موارد نیاز به تعریف پروژه جدید درنداریم.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی گفت: با تامین منابع مالی  و سرمایه در گردش باید وضعیت موجود را حفظ کرده و از ظرفیت موجود استفاده بهینه داشته باشیم.

یوسف نژاد، عنوان کرد: دولت باید کار حاکمیتی و نطارتی را عهده‌دار بوده و نباید کارخانه‌داری کند و چنانچه به این بخش ورود پیدا می‌کرد بخش خصوصی هم نمی‌توانست در برابر دولت مقاومت کند بنابراین برابر اصل (44) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران واگذاری فعالیت‌ها و بنگاه‌های دولتی به بخش غیر دولتی واگذار شد.

وی ادامه داد: اهمیت بخش خصوصی در ارتقای  توسعه اقتصادی از تاکید امام و همچنین مقام معظم رهبری نیز است که باید با بهره‌گیری از بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت این بخش به نتایج مطلوب دست یافت.

یوسف نژاد، گفت: با حمایت از بخش خصوصی می‌توان رقابت‌های سالم همراه با افزایش کیفیت را در  می‌توان در کشور ترسیم کرد اما دراجرا ضعیف عمل کرده و اهداف و انگیزه اصل( 44) به خوبی حاصل نشد.

وی ، افزود: جامعه کارگری باید به صورت اتحادیه یا کانون تخصصی ارتباط خودش را با نمایندگان  و مجلس به طور مستمر ادامه دهد.

یوسف نژاد به تشکیل بانک رفاه کارگران اشاره کرد و افزود: اساس تشکیل این بانک خدمات دهی به قشرزحمتکش کارگری بوده است و سازمان تامین اجتماعی در شیوه مدیریت و آینده‌نگری به نفع و سود مستمری‌بگیران و بازنشستگان بخش کارگری باشد.

وی در ادامه پیگیری مشکلات مستمری‌بگیران و بازنشستگان بخش کارگری را از جمله برنامه‌های خود در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد.

کد خبر : ۳۹۶۷۰۹