خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت خبرداد :

شناسایی 80 هزار نفر مبتلا به ویروس ایدز در ایران

asdasd
کد خبر : ۴۱۰۶۰۳

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ، گفت: بر اساس آمار ارائه شده تقریبا 80 هزار نفر در کشور به ویروس ایدز مبتلا هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ساری ، دکتر محمد مهدی گویا درگفتگو با خبرنگاران در حاشیه نشست نظام مراقبت  بیماری های منتقله از آب و غذا ، اظهار داشت: در حال حاضر با تغییر شرایط آب و هوایی و توریسمی بودن شهرهای کشور طغیان بیماری منتقله آب و غذا از اهمیت فراوانی برخوردار است که کنترل این نوع بیماری ها در همه نقاط کشور به ویژه استان هایی که در منطقه سیل و سیلاب قرار دارند بیشتر است.
وی افزود: زمانی طغیان بیماری اتفاق می افتد که بیماری منتقله از حد پیش بینی شده فراتر رفته و افراد زیادی مبتلا به طغیان شوند که  با توجه به اقدامات اثر گذار وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی تاکنون گزارشی مبنی بر طغیان بیماری از قبیل اسهال خونی و وبا در کشورمشاهده نشده است.
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، کنترل آب آشامیدنی،کلراسیون دقیق آب آشامیدنی، اطمینان از سلامت آب منابع ذخیره شده ، کنترل فاضلاب ها و جلوگیری از تهیه غذا از مناطق غیر بهداشتی و دوره گردها را از جمله موارد مهم در پیشگیری از بیماری های واگیردار و اسهال خونی دانست.
وی ادامه داد: در فصل تابستان احتمال فاسد شدن مواد غذایی زیاد است بنابراین توصیه می شود تا تا آنجایی که ممکن است آب آشامیدنی را با خود به همراه داشته باشند و از مواد غذایی که بیشتر در معرض فاسد شدن هستند کمتر استفاده کنند.
گویا ، در ادامه به بیماری ایدز در کشور اشاره کرد و افزود: بر اساس آمار ارائه  شده تقریبا 80 هزار نفر در کشور به ویروس ایدز مبتلا هستند.
وی ، گفت: وزارت بهداشت و درمان به دنبال شناسایی حداقل 90 درصد از بیماران ایدزی کشور تا سال  2020 است و کار خود را برای شناسایی این بیماران شروع کرد.
گویا با بیان اینکه  وزارت بهداشت و درمان متعهد شد تا سال 2020 میلادی 90 درصد از بیماران مبتلا به ایدز را در کشور شناسایی کند، عنوان کرد: تاکنون 30 درصد از بیماران مبتلا به اچ آی وی شناسایی شدند که باید تلاش سنگینی را در همه عرصه ها بین سازمان های بهداشتی و مرتبط برای شناسایی افراد مبتلا به بیماری اچ آی وی داشته باشیم.
وی ، افزود: در همین راستا 90 درصد افرادی که شناسایی شدند باید تحت درمان گیرند که در حال حاضر 15 تا 18 درصد از این بیماران تحت درمان قرار دارند که لازم است تلاش ویژه ای در این خصوص انجام شود.
رئیس مرکز بیماری های واگیر وزارت بهداشت ، ادامه داد: سومین تعهد وزارت بهداشت این است که اطمینان حاصل کنیم که این 90 درصد تحت درمان ، درمانشان با ثبات بوده و اقدام ما موثر است.
وی از شناسایی 31 هزار و 950 نفر مبتلا به عفونت ایدز خبر داد و گفت: برآورد می کنیم که از این میزان 80 تا 90 هزار نفر به این بیماری مبتلا هستند.
گویا با بیان اینکه عده ای نیز به دلیل رفتارهای پنهانی که دارند قابل شناسایی نیستند، افزود: عده ای از بیماران مبتلا به ویروس اچ آی وی اعتیاد تزریقی دارند که شناسایی و درمانشان ممکن نیست و عده ای هم زنان تن فروش هستند که قابل شناسایی نیستند.
وی نقش خانواده را همراه با مدرسه و دانشگاه در آموزش و پیشگیری از این نوع بیماری ها موثر دانست، گفت: هنوز رسانه عمومی در بسیاری از عرصه ها با احتیاط درباره این نوع بیماری رفتار می کند این در حالی است که الگوی انتقال عفونت در کشور به سرعت در حال تغییر است.
رئیس مرکز بیماری های واگیر وزارت بهداشت ، عنوان کرد: موارد ابتلای به ایدز از اعتیاد تزریقی به سمت آمیزش های جنسی رو به تغییر و در حال حاضر 30 تا 40 درصد موارد ابتلا از طریق تماس جنسی بوده است.
گویا ادامه داد: ظرف دو سال اخیر تعداد بانوان مبتلا به ویروس ایدز افزایش یافته است و همچنین انتقال این بیماری از طریق تماس جنسی به بانوان گسترش پیدا کرده و این یعنی رفتارهای پرخطر در میان آنان رو به افزایش است.
وی ، افزود: انتقال ویروس اچ آی وی از مادر به کودک از دیگر دغدغه هایی است که نگران کننده است که پیشگیری از انتقال این نوع عفونت از مادر به کودک جزء مهم ترین برنامه های وزارت بهداشتبه شمار می آید که به صورت آزمایش این کار از دو سال قبل شروع شده است.
گویا افزود: بیماران مبتلا به اچ آی وی در دوران بارداری شناسایی و تحت مراقبت قرار می گرفته تا زایمان در یک شرایط خوب و تحت مراقبت خاص انجام گیرد که در اینصورت 98 درصد از این کودکان به این بیماری دچارنمی شوند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز