خبرگزاری کار ایران

مسئول گروه آموزشی زبان اشاره در حوزه علمیه قم خبر داد:

آشنایی طلاب به زبان اشاره برای خدمت به ناشنوایان

مسئول گروه آموزشی زبان اشاره در حوزه علمیه قم، گفت: با آموزش طلاب به زبان اشاره، آنها می‌توانند با برگزاری جلسات، مسائل دینی را برای ناشنوایان و خانواده آنها تبیین کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ساری، حجت الاسلام مهدی رفعتی در حاشیه مراسم سوگواری ناشنوایان ساری که با زبان اشاره برگزار شد، اظهار کرد: مسئولان استانی و شهرستانی نگاه دقیقی به ناشنوایان داشته باشند.

وی افزود: مدت  20 سال است که دروس حوزه علمیه قم را شروع کرده و ادامه تحصیل می‌دهم و حدود سه سال است که در حوزه علمیه قم یک حرکتی برای خدمت به معلولان شروع شده است.

مسئول گروه آموزشی زبان اشاره در حوزه علمیه قم، با بیان اینکه ناشنوایان باور و اعتقاد ما برای انجام فعالیت هستند، گفت: باورمان این است که  ناشنوایان از بقیه معلولان معلول‌تر هستند.

وی از فراگیری زبان اشاره 30 طلاب در حوزه علمیه قم خبر داد و افزود: این تعداد از طلاب 50 شهر کشور را تحت پوشش قرار دادند.

 ‌رفعتی با بیان اینکه این مراسم برای نخستین بار در شهرستان ساری برگزار شد، افزود: مراسم این‌چنینی در ایام رمضان و محرم وصفر و همچنین مناسبت تبلیغی در شهرهای مختلف برگزار کردیم که مورد استقبال فراوان قرار گرفت.

وی بیان کرد: برای نخستین بار ناشنوایان روحانیونی را می‌بینند که با زبان اشاره با آنها سخن گفته و ارتباط برقرار می‌کنند و این به این معناست که بدون نیاز به مترجم و رابط می‌توانند سوالات خودشان را راحت از روحانیون بپرسند.

رفعتی با اشاره به اینکه طلاب به مدت یک سال زبان اشاره را در حوزه علمیه قم فرا گرفتند، گفت: این کلاس‌ها با حضور استاید مجرب و برجسته کشوری در دو ترم مقدماتی و پیشرفته با حضور تعدادی از طلاب برگزار شد.

مسئول گروه آموزشی زبان اشاره در حوزه علمیه قم  با بیان اینکه در جهت حمایت از این قشر از جمعیت جامعه، افزود: دوره جدید آموزشی از مهر امسال برای 30 نفر دیگر از طلاب حوزه علمیه قم در حال برگزاری است.

وی ادامه داد: به جز از قم، طلاب شهرهای تهران، کرمانشاه  و اراک از آموزش زبان اشاره برای حمایت از ناشنوایان برخوردار شدند کما اینکه آموزش جامع‌تر و کامل‌تر در حوزه علمیه قم بوده است.

رفعتی افزود: در راستای اعتلای این فعالیت در صدد هستیم با حوزه علمیه کل کشور فعالیت  و همکاری‌های مشترک در این باره داشته باشیم  که تحقق این امر نیز مستلزم همکاری بیشتر از سوی مسئولان استانی و شهرستانی است.

وی خاطرنشان کرد: معاونت تبلیغ حوزه علمیه نهایت همکاری را با ما کرده و این این آمادگی وجود دارد تا این آموزش‌ها در سطح کشور تسری یافته و فعالیت‌ها گسترش یابد.

رفعتی افزود: وزش طلاب  را قدمی موثر در اعتلای این فرهنگ عنوان کرد و گفت: مسئولان حوزه‌های علمیه  اعلام آمادگی کنند ما در هر شهری تعدادی از طلاب را آموزش می‌دهیم.

وی ادامه داد: چنانچه آموزش طلاب در حوزه استان‌ها و شهرستان‌ها انجام گیرد؛ دیگر نیاز به اعزام روحانی از قم نیست  و ناشنوایان  می‌توانند در همان شهر نیازهای احکام  و معارف دینی از روحانیون همان شهر استفاده کرده و نیازهایشان را برطرف کنند.

رفعتی عوان کرد: با شعار صد طلبه داریم این کار را پیگیری می‌کنیم و در صدد این هستیم که هر چه زودتر به تعداد  صد نفر طلاب مهارت آموخته دست پیدا کنیم در صورت تحقق این امر می‌توانیم فعایت خودمان را به صورت رسمی شروع کنیم.

وی کمبود نیروی انسانی رسمی را یکی از دغدغه‌ها  در این حوزه عنوان کرد و گفت: اگر تمام شهرها به طور همزمان در رمضان یا محرم از ما درخواست نیرو کنند به تعداد کافی برای اعزام نداریم.

وی با بیان اینکه طرح‌های زیادی در حوزه ناشنوایان در دست اقدام است، تصریح کرد: مقرر شد تا با همکاری اداره کل بهزیستی  کلاس‌های آموزشی و آموزش خانواده برای این قشر از معلولان جامعه داشته باشیم ضمن اینکه فعالیت در مدارس استثتایی نیز در دستور فعالیت‌های ما قرار دارد.

کد خبر : ۴۲۰۱۶۹