خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران:

75 درصد مرگ و میر کشور ناشی از بیماری‌های غیر واگیر است

asdasd
کد خبر : ۴۳۲۶۷۵

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران 75 درصد مرگ و میر کشور ناشی از بیماری‌های غیر واگیر از قبیل فشار خون بالا، سکته قلبی و عروقی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ساری، محسن اعرابی در کارگروه بانوان و خانواده مازندران که در سالن شماره یک استانداری برگزار شد، اظهار داشت: 75 درصد از مرگ و میر کشور ناشی از بیماری‌های غیر واگیر از قبیل فشارخون بالا، سکته قلبی و عروقی است.

وی افزود: روزانه 24 تا 25 مرگ و میر به دلیل بیماری‌های غیر واگیر و 16 درصد از مرگ و میر ها نیز ناشی از سرطان است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه میزان بروز سرطان در کشور نسبت به کشورهای دیگر کمتر است، گفت: عوامل محیطی، مصرف مواد غذایی نامناسب، استفاده از قلیان و سیگار، کمبود فیبر غذایی و مصرف بالای روغن می‌تواند در بروز سرطان اثرگذار باشد.

وی افزود: سرطان روده بزرگ، پستان و دهانه رحم از جمله سرطان‌هایی است که با غربالگری و تشخیص زود هنگام  و اقدام سریع و به موقع قابل درمان است.

اعرابی با بیان اینکه غربالگری این نوع از سرطان‌ها در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته، گفت: شهرهای ساری، بابلسر و بهنمیر طرح غربالگری برای زنان 40 سال انجام شده و مقرر شد این طرح سالی یک‌بار برای این سنین از زنان انجام شود. 20 درصد از سرطان های روده بزرگ و پستان ارثی بوده و 80 درصد نیز تحت تاثیر عوامل محیطی قرار دارد.

وی با بیان اینکه شناسایی سرطان پستان در مراحل اولیه با کمترین عارضه جسمی و بیشترین شانس بهبودی همراه است توصیه کرد تمام زنان سنین 40 سال و بالاتر با مراجعه به پزشک و انجام ماموگرافی از لحاظ سرطان پستان بررسی شوند.

معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران سرطان معده را شایع ترین و بالاترین میزان سرطان در استان مازندران نام برد و گفت: 6 نقطه غربالگری سرطان در مازندران در نظر گرفته شده که تجهیز کامل مورد بهره برداری قرار می گیرد.

اعرابی با بیان اینکه زنان دو برابر مردان دچار دیابت هستند ، افزود: همچنین زنان نسبت به مردان اضافه وزن دارند.

وی برای پیشگیری از این نوع بیماری‌ها به انجام 30 دقیقه پیاده‌روی، مصرف میوه و سبزیجات تازه  و اصلاح الگوی پخت و پزو مصرف غذای بخار پز تاکید کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز