خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران خبرداد:

رونمایی از سند ملی دیابت در استان مازندران/بیش از ۳۵ درصد بیماران دیابتی چاق هستند

asdasd
کد خبر : ۴۴۰۹۶۲

سومین نشست استانی مدیریت دیابت با محوریت رونمایی از سند ملی دیابت استان مازندران در هتل میزبان بابلسر برگزار شد.

به گزارش ایلنا از ساری ،سومین نشست استانی مدیریت دیابت با محوریت رونمایی از سند ملی دیابت استان مازندران با حضور معاون اجرایی و مدیر برنامه کشوری پیشگیری و کنترل دیابت، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، محسن اعرابی معاون بهداشتی مازندران و مدیران شبکه‎های بهداشت و درمان، سازمان‎های بیمه‎گر، شهرداران و فرمانداران مازندران و شرکت «نوونوردیسک پارس» در هتل میزبان بابلسر برگزار شد.

دکترمحسن اعرابی ، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این مراسم با بیان اینکه ۳۵ سال پیش در ایران ۵۷ درصد مرگ و میر براثر بیماری های غیرواگیر بوده است ، گفت: در سال ۲۰۱۰ این رقم ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه در کشورهای دنیا مرگ ناشی از بیماری های غیر واگیر افزایش یافته است ، گفت: با وجود افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری غیر واگیر در جهان این رقم در ایران افزایش دوبرابری را نشان می دهد که زنگ خطری برای کشور محسوب می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران عدم فعالیت های فیزیکی ، رژیم غذایی نا مناسب ، دخانیات و الکل را علت اصلی بیماری های غیر واگیر دانست و اذعان داشت: بیماری های غیر واگیر علت ۸۵ درصد مرگ و میر در کشور می باشد که با کمک مسولان و ایجاد زیر ساخت های مناسب همچون اماکن ورزشی و فضای سبز می توان این رقم را کاهش داد.

دکتراعرابی به نقش تغذیه در کاهش بیماری دیابت اشاره کرد و افزود: با اصلاح الگوی تغذیه بیماری های غیر واگیر حدود ۸۰ درصد کاهش پیدا می کند.

وی با بیان اینکه استان مازندران در رده های نخست چاقی و اضافه وزن در کشور است ، گفت: بیش از ۳۲ درصد زنان و ۱۸ مردان چاق هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تاکید بر گنجاندن ماهی در سبد غذایی خانوار ، افزود : متاسفانه مصرف ماهی در استان مازندران بسیار پایین است که باید در رژیم غذایی رعایت شود.

دکتر اعرابی به نقش آموزش در پیشگیری از بیماری های غیرواگیر اشاره کرد و گفت: کمپین های مختلفی برای تشویق و آموزش مردم در استان برگزار شد .

وی با بیان اینکه غربالگری دیابت و فشار خون از ابتدای سال ۹۴ در جمعیتی بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر خانواده روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر صورت گرفت ، ادامه داد: در این طرح بیش از ۵ هزار نفر بیمار دیابتی که از بیماری خود اطلاعی نداشتند شناسایی شدند .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه بیش از ۴۳ هزار نفر در مناطق روستایی دیابت دارند ، افزود: شهرستان گلوگاه رتبه نخست شیوع بیماری دیابت را در استان داراست.

دکتر اعرابی با تاکید براینکه بیماران دیابتی هر سه ماه یکبار ویزیت شوند، بیان داشت: ۸۲ درصد بیماران در مناطق روستایی در شش ماهه نخست امسال هر سه ماه یکبار ویزیت شدند.

وی با بیان اینکه ۳۵ درصد بیماران قندخون کنترل شده دارند ، گفت: بیش از ۳۵ درصد بیماران دیابتی چاق هستند که نیازمند فعالیت مداخله ای ، ورزشی و تغذیه ای دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه مرگ در افراد دیابتی دو برابر افراد سالم است ، خاطر نشان کرد: ۷ درصد بیماران دیابتی درمناطق روستایی مازندران عوارض قلبی ،۷ درصد جسمی ، ۲ درصد کلیوی و دو درصد پای دیابتی دارند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز