خبرگزاری کار ایران

مهمان ها با رضایت به سیبری برگشتند

asdasd
کد خبر : ۴۶۶۰۸۴

همه ساله در فصل زمستان قوهای مهاجر از سرمای جان فرسای سیبری به وزرا محله ی شهر سرخ رود پناه می آورند وبا نواختن آهنگ بهار به خانه ی اصلی خود کوچ می کنند .

ایلنا: قوها موجودات  زیبا و خارق العاده ای هستند. رفتار و زندگی این گونه از پرندگان هر انسانی را به حیرت وا می دارد .

قوها به دلیل تک همسری تا پایان عمر در بسیاری از فرهنگ ها به سمبل عشق و وفاداری معروف هستنددر میان سه گونه قوی آوازه خوان ، گنگ و کوچک ؛ قوی گنگ رفتار اعجاب انگیزی دارد بررسی پژوهشگران این حوزه در سال  2001نتایج جالب توجهی را برای دوست داران طبیعت به دنبال داشت .

آن ها دریافتند قوی گنگ در طول زندگی سکوت می کند و هنگامی که مرگ او فرا برسد متوجه شده و به محل اولین جفت گیری خود پناه آورده و آواز حزن انگیز پایان زندگی خود را سر می دهد.

سمبل قو در فرهنگ عامیانه ایران جایگاه ویژه ای دارد همواره قو در فرهنگ ما نمادی از عشق و وفاداری بوده است چنانکه مهدی حمیدی شیرازی شاعر معاصر ایرانی در یکی از اشعارش چنین می آورد: شنیدم که چون قوی زیبابمیرد/فریبنده زاد و فریبا بمیرد.

سکونت گاه اصلی این پرنده ی زیبا سیبری است اما چند سالی ست که تالاب شهر سرخ رود به میزبان خونگرمی برای قوهای مهاجر  تبدیل شده است .

یاسر سالار رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان محمودآباد در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در شهرستان محمودآباد، می گوید : تالاب سرخ رود به عنوان یکی از سه تالاب استراتژیک استان مازندران همه ساله میزبان خیل عظیمی از قوهای مهاجر است و در سال جاری نیز تعداد 10 هزار بال قو  به این منطقه مهاجرت نموده اند.

وی ادامه داد: قوهای مهاجر به علت سرمای طاقت فرسای سیبری هزاران کیلومتر را به مقصد سرخ رود پرواز می کنند و هر سال به جمعیت آن ها اضافه می شود .

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان محمودآباد ، افزود : یکی از معضلاتی که قوهای مهاجر با آن روبرو بودند کمبود مواد غذایی به علت ازدیاد جمعیتی آن ها بود که با هماهنگی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران و همراهی سازمان های مردم نهاد 35 تن ذرت برای قوهای مهاجر فراهم شد.

سالار تصریح کرد: علاقه ی مردم به قوها موجب شده تا حفظ این پرنده و تامین آذوقه برای چهار ماه سکونت آن راحت تر از سال های گذشته میسر شود .

وی با بیان اینکه شکار قوهای مهاجر تاثیر بسیار بدی بر رفتار آن ها دارد ، گفت: ترس از شکارشدن ، قوها را مجبور به تغییر مکان وکوچ می کند .دراین راستا در سال جاری هماهنگی لازم برای پیشگیری از وقوع این اتفاق به صورت جدی صورت پذیرفت .

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان محمودآباد خاطرنشان کرد: در سال جاری یک شکارچی مجرم حین ارتکاب جرم در آزادمون دستگیر و تحویل مراجع قضایی شد.

سالار یادآور شد: پیشگیری و حساسیت در شکار وایجاد فضای امن در سال های گذشته موجب افزایش مهاجرت قوها به تالاب های شهرستان محمودآباد شده است و هم اکنون پس از چهار ماه بیش از 70 درصد قوها  به خانه ی اصلی خود یعنی سیبری برگشته اند.

گزارش : سعید چولکی

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز