خبرگزاری کار ایران

یک اقتصاد دانان برجسته کشور:

در دولت گذشته بی سابقه ترین سطح ناکارآمدی در 50 سال اخیر اتفاق افتاد

asdasd
کد خبر : ۴۸۹۹۱۵

یکی از اقتصاد دانان برجسته کشور گفت:در دولت گذشته بی سابقه ترین سطح تجربه شده ناکارآمدی، فساد و وابسته کردن اقتصاد ایران در 50 سال اخیر اتفاق افتاد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شهرستان بهشهر ، یکی از اقتصاد دانان برجسته کشور یکشنبه شب در همایش متخصصان، دانشگاهیان و نخبگان شهرستان بهشهر اظهار کرد: در دانش توسعه، جامعه ای موفق است که تنگناهای اصلی را درست شناسایی کند و منابع در برابر تصمیمات راه حل نخست شناسایی این تنگناها است.
فرشاد مومنی گفت: باید مشخص شود در جامعه کمبود ارز و ریال تنگنا است یا کمبود خرد و دانایی؛ جامعه ای که بر مدار عقل و خرد پیش رود برای کمبود ارز و ریال به عنوان یکی از تنگناهای اصلی راه حلی در نظر می گیرد.
وی ادامه داد: از سال 1385 تا 1390 بیش از 600 میلیارد دلار درآمد حاصل از نفت و غیرنفت به اقتصاد ایران تزریق شد و این دوره بی سابقه ترین سطوح درآمد نفتی برای اقتصاد کشور بود اما خالص فرصت های شغلی ایجاد شده در بخش صنعت ایران منفی 415 هزار نفر بود.
این اقتصاددان برجسته کشوری بیان کرد: 25 سال زمان لازم است تا تخریب های اقتصادی تحمیل شده در دوره ی 84 تا 92  جبران شود.
فرشاد مومنی به گزارش چند سال اخیر سازمان بین المللی کار اشاره کرد که براساس آن اشتغال مولّد رمز موفّقیّت چینی ها بود؛ چین از سال 1978 تا 1996 با سرمایه گذاری 310 میلیارد دلاری 206 میلیون فرصت شغلی ایجاد کرداما دوبرابر این سرمایه گذاری در دوره ی 6 ساله هزینه شد و فرصت شغلی در بخش صنعت کشور منفی شد.
وی در ادامه با اشاره به مطالعات اقتصادی فیروزه خلعتبری یکی از ممتازترین اقتصاددان کشور گفت: در این پژوهش، کارنامه اقتصادی دوره احمدی نژاد با کارنامه اقتصادی دوره خاتمی مقایسه شد و یکی از یافته های این مطالعه این بود که  اقتصاد ایران در دوره ی احمدی نژاد در مقایسه با  زمان خاتمی  دلار نفتی 5 برابر بیشتر هزینه شد و زمان احمدی نژاد بی سابقه ترین سطح تجربه شده ناکارآمدی، فساد و وابسته کردن اقتصاد ایران در 50 سال اخیر است.
این استاد دانشگاه بر شفافیت و مشارکت مردم در دانش توسعه تاکید کرد و افزود: فضایی که شفّاف نباشد راهِ رانت، فرصت طلبی و فساد باز می شود.
فرشاد مومنی گفت: قانونی مبنی بر اینکه اختیار دولت در زمینه دلارهای نفتی به نمایندگان ملت واگذار شد و مجلس تعیین کند که این دلارها چگونه هزینه شود؛ این تصمیم مجلس به دنبال شفاف سازی کانون اصلی توزیع رانت در ایران بود.
وی ادامه داد: در تاریخ 40 ساله ی اخیر ایران 17 رکورد در عملکرد اقتصادی کشور حاصل شد که 14 رکورد مربوط به دوره جنگ بود و دستیابی به رکورد اقتصادی، واکسینه کردن دستگاه های اجرایی کشور در برابر فساد، قانونی شدن تخصیص دلارهای نفتی و پاسخگو بودن دولت در برابر هزینه ها، فراهم شدن اعمالِ نظارت های تخصصی مدرن و دستیابی به منافع از تولید از مهمترین پیامدهای شفاف سازی است.
این اقتصاددان با بیان اینکه از طریق مفت خوارگی و فساد نمی توان به عزت دست یافت، افزود: با ترویج مفت خوارگی و فساد، انواع ناهنجاری های اجتماعی پدید می آید و با گسترش آن، امنیّت از بین می رود و کسی به دنبال انباشت دانایی نمی رود در چنین شرایطی جامعه به سوی بحران کم یابی پیش می رود.
وی خاطرنشان کرد: دولت احمدی نژاد خواهان برقراری عدالت بود اما شاخص فلاکت در ماه های پایانی این دولت به نسبت ماه های شروع کار دوبرابر شد یعنی به جای عدالت، فلاکت را برای مردم به همراه داشت.
این استاد دانشگاه گفت: براساس گزارش بانک مرکزی در فاصله سال های 84 تا 91 کسری بودجه خانوارهای ایرانی 4.5 برابر افزایش یافت.
مومنی افزود: راه حمایت از کاندیداها تملق و چاپلوسی نیست انتقاد کارشناسی است مسیر چاپلوسی مسیر انحطاط و فساد است.
وی بر ارتقای سطح ادب سیاسی در جامعه تاکید کرد و ادامه داد: ما جهان بینی اسلامی شهید بهشتی را قبول داریم که می فرماید بهشت را به بها بدهند؛ بازگشت به اندیشه های شهید بهشتی و قانون اساسی راه نجات است و شفافیت و مشارکت این راه را حفاظت می کند.

این استاد دانشگاه گفت: هرچه مشارکت وسیعتر باشد هزینه های هماهنگی کاهش می یابد و شایستگان به مراکز تصمیم گیری راه می یابند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز