خبرگزاری کار ایران

عضو شورای اسلامی شهر بابل در گفتگو با ایلنا:

برنامه های شهری باید منطبق با نیازهای توسعه پایدار شهرها باشند

asdasd
کد خبر : ۴۹۰۳۶۸

عضو شورای اسلامی شهر بابل گفت:توسعه پایدار بدون حفاظت از سرمایه های طبیعی و زیست محیطی امکانپذیر نیست .

فرامرز ابوالحسنی ، عضو شورای شهر بابل ، در گفتگو با ایلنا با بیان اینکه امروزه در تمام دنیا و خصوصاً در کشور های توسعه یافته یکی از عوامل تأثیر گذار در رشد و توسعه توجه جدی به مباحث زیست محیطی است،با اشاره به نقش شوراها در حفظ محیط زیست ،گفت: شوراها یکی از مهم ترین ارکان حفظ محیط زیست هستند که با ایفای درست نقش خود می توانند نوید بخش روندی نو در مسئولیت پذیری تصمیم گیران و تصمیم سازان کشور برای دستیابی به این هدف والا باشند .

ابوالحسنی ادامه داد :شورا‌ها بعنوان بزرگ‌ترین تشکل و نهاد مردمی می‌توانند در جهت حفظ محیط‌زیست با همکاری همه شهروندان نقش موثری داشته باشند. اگر همکاری شورا‌ها و ارگان‌های دولتی و گروه‌های مردمی نباشد، به نظرم دچار یک فاجعه زیست‌محیطی خواهیم شد.

عضو شورای شهر بابل با تأکید بر اینکه حفظ محیط زیست به عنوان میراث گرانبها وظیفه یکایک مردم و مسئولین است، گفت: شوراها اگر اراده جدی داشته باشند و از اختیارات قانونی و جایگاه رفیعی که در قانون اساسی برای آنها تعریف شده است استفاده کنند، می توانند در زمینه حفاظت از محیط زیست در بخش مدیریت شهری بسیار مهم واقع شوند و در راستای حل مشکلات مردم برنامه ریزی های صحیح داشته باشند.

ابوالحسنی با بیان اینکه  برنامه های شهری باید منطبق با نیازهای توسعه پایدار شهرها باشند ، افزود: شوراها می توانند با جذب مشارکت مردم در اجرای برنامه های محیط زیستی، گام موثری در حل معضلات محیط زیستی شهرها و روستاها بردارند.

وی با تاکید بر نقش مردم برای مشارکت در حل مشکلات محیط زیستی شهرها و روستاها گفت: متاسفانه در حل مشکلات محیط زیستی عموما مردم را فراموش می‌کنیم در حالی که مردم می‌توانند نقش تاثیرگذاری در حل معضلات محیط زیستی داشته باشند.

وی ادامه داد: امروز مدیریت پسماندهای خانگی، بیمارستانی، صنعتی و در برخی روستاها پسماندهای کشاورزی، نیازمند استفاده از فناوری های نوین و سیاستگذاری درست است تا از این طریق بتوان بر مشکلات و معضلات ناشی از پسماندها بر شهرها و روستاها فائق آمد.

ابوالحسنی با اشاره به اینکه انتخابات شوراها انتخابات بسیار مهمی است تصریح کرد: 70 درصد جمعیت ایران در شهرها زندگی می‌کنند و وضعیت شهرها یکی از معیارهای مهم برای رصد کیفیت زندگی در ایران است؛ اگر وضعیت شهرها خوب باشد یعنی حقوق شهروندی بهبود پیدا کرده، اشتغال افزایش یافته، آلودگی ها کاهش یافته و به طور کلی سطح زندگی ارتقاء پیدا کرده است.

وی آموزش و فرهنگ سازی به مردم را امری مهم در حوزه مدیریت پسماند دانست و تصریح کرد: مدیریت جامع و کامل در حوزه پسماندها و بازیافت زباله می تواند در توسعه پایدار شهرها نقش کلیدی داشته باشد که در این زمینه آموزش و فرهنگ سازی در جامعه ضروری است.

به اعتقاد ابوالحسنی آموزشهای عمومی برای افزایش آگاهی و دانش شهروندان و تغییر نگرش و ارتقای فرهنگ مردم باعث برخورد صحیح آنها با پسماندها و کاهش تولید پسماند، تفکیک و دفع صحیح آنها و در نهایت بهبود محیط زیست شهری و بهداشت عمومی می‌گردد.

عضو شورای شهر بابل ادامه داد: ارائه آموزشهای عمومی و افزایش سطح فرهنگ و آگاهی شهروندان به تدریج باعث کاهش میزان تولید پسماند و صرفه جویی در مصرف منابع شده و از طرفی میزان تفکیک پسماندها در مبادی تولید افزایش خواهد یافت که این امر به نوبه خود باعث کاهش هزینه‌ها، از جمله حمل و نقل پسماندها، خواهد شد.

به گفته رئیس شورای شهر بابل، توسعه پایدار بدون حفاظت از سرمایه های طبیعی و زیست محیطی امکانپذیر نیست و لازم است از مشارکت های مردمی و بخش خصوصی برای تحقق این مهم استفاده کرد.

ابوالحسنی تأکید کرد: امروز به دلیل افزایش جمعیت و تولید محصولات شیمیایی گوناگون و نیاز روز افزون انسان ها در مصرف این مواد، حجم زیادی از زباله و پسماند تولید می شود که برای محیط زیست یک تهدید جدی به شمار می رود.

وی صنعت بازیافت را یکی از فرصت های ارزشمند در حوزه حفاظت از محیط زیست و ایجاد درآمد اقتصادی برشمرد و گفت: توسعه بازیافت تاحد زیادی به حفظ منابع اولیه و کاهش فضای مورد نیاز به دفن پسماندها کمک می کند.

عضو شورای شهر بابل تصریح کرد: زباله های تولیدی یا خطرناک هستند که باید بصورت کاملا بهداشتی و بی خطر منهدم و دفن شوند و یا غیر خطرناک که بایستی باشیوه های علمی آن را بازیافت و دوباره به چرخه تولید برگرداند ضمن اینکه با انجام این امر می توان از اتلاف انرژی و سرمایه جلوگیری نمود.

وی گفت :آرزوی داشتن محیط زیستی سالم  و عاری از هرگونه آلودگی و تخریب و طبیعت مناسب برای انسان ها و دیگر موجودات ، عزمی جدی در جهت حفظ ، نگهداری و بهره‌ برداری صحیح از مواهب و منابع زیبای زمین را می طلبد که این مهم با همکاری و مشارکت فعالانه تمامی مردم و سازمان ها و تشکل های مردم نهاد با دستگاه های اجرایی مرتبط میسر می شود.

ابوالحسنی در پایان تأکید کرد: برای جلوگیری از اثرات تخریبی زباله ها بر محیط زیست، چاره ای جز مدیریت پسماند و تفکیک زباله نیست، اما لازمه اجرایی کردن نظرات کارشناسان، استفاده از راهکارهای علمی و فنی و آموزش شهروندان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز