خبرگزاری کار ایران

مدیر کل بهزیستی مازندران خبر داد:

آغاز طرح غربالگری شناسایی کودکان اوتیسم در مازندران

asdasd
کد خبر : ۵۱۱۵۴۷

مدیر کل بهزیستی مازندران از آغاز طرح غربالگری "اوتیسم" در استان مازندران خبر داد .

به گزارش ایلنا،سید سعید آرام بعداز ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در آستانه هفته بهزیستی برگزار شد،اظهار داشت:  پیشگیری از معلولیت و آسیب های اجتماعی با استانداردهای خدمات رسانی از اولویت اقدامات دولت تدبیر و امید در حوزه اجتماعی بهزیستی است.

وی با بیان اینکه بهزیستی در برنامه ششم جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است،افزود: به دلیل اهمیت این سازمان بیش از بیست بار نام بهزیستی در برنامه ششم ذکر شده است.

مدیر کل بهزیستی مازندران ،پیشگیری از معلولیت ها و آسیب های اجتماعی با موضوعات مختلف و گسترش اورژانس اجتماعی را از اقدامات مهم این سازمان برشمرد و گفت: با بهره برداری 12 اورژانس اجتماعی در هفته بهزیستی تعداد این اورژانس به 18 اورژانس اجتماعی افزایش پیدا می کند.

وی افزود: برقراری عدالت اجتماعی از برنامه های مورد تاکید دولت تدبیر و امید در دولت یازدهم بوده است و توجه به این بخش در حوزه سازمان بهزیستی از اولویت ها است.

آرام مشاوره پیش از ازدواج در خصوص مهارت های زندگی را اساس برنامه های این سازمان نام برد و اموزش مهارت های زندگی در دوران کودکی را عناوین برنامه های این نهاد حمایتی برشمرد.

وی به موضوع "کودک آزاری "به عنوان یکی از آسیب های اجتماعی اشاره کرد و افزود:در جهت حمایت از کودکان سال گذشته کمپین"نه به کودک آزاری" درمازندران راه اندازی شد ضمن اینکه برنامه های آموزشی در سطوح مختلف مدارس و دانشگاه ها در اجرای این طرح در حال انجام است.

آرام با اعلام اینکه 18 هزار خدمات سیار اورژانس اجتماعی در استان مازندران در سال 95 صورت گرفته است ادامه داد: از این میزان خدمات مربوط به 750 مورد اقدام به خودکشی بوده است که با مشاوره سازمان بهزیستی پیشگیری شده است.

مدیر کل بهزیستی مازندران  طرح غربالگری شنوایی و بینایی را از فعالیت های این سازمان برشمرد و افزود : مشاوره ژنیتکی از اقدامات دیگر این سازمان در دولت تدبیر و امید به شمار می آید که در سال گذشته بصورت رندوم یکهزار و 544 مورد غربالگری پیش از ازدوا ج انجام شد که از این میزان 117 مورد  معادل 10 درصد نیازمند خدمات مشاوره ای بودند.

وی غربالگری دختران بین 15 تا 25 سال از اقدامات انجام شده این سازمان در استان مازندران اعلام کرد و ادامه داد:  ازبیش از دو هزار و 296 مورد غربالگری ، دو هزار و 16 نفر نیازمند مشاوره ژنتیکی بوده اند.

آرام با تاکید بر سیاست های سازمان مبنی بر پیشگری از آسیب های اجتماعی با هدف کاهش و یا توقف طلاق ، گفت: سازمان بهزیستی مازندران با همکاری و هماهنگی دستگاه های دیگر اقداماتی چون مشاوره پیش از ازدواج و در حین ازدواج را در این زمینه انجام داده است .

وی با اعلام این خبر ادامه داد: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون از سال 81 تا 91 به مدت 10 سال میزان  افزایش طلاق دو برابر شده بود که پس از آن  ازسال  93  تا 95 با تدابیر این سازمان  با راهکارهای مناسب، رشد طلاق  متوقف و نرخ رشد طلاق  کاهش پیدا کرد .

آرام با اعلام اینکه  هفت هزار و 721 پرونده طلاق به اورژانس های اجتماعی بهزیستی استان ارجاع داده شد، افزود: از این تعداد ، 905 پرونده منجرسازش شد ، ضمن اینکه دو هزار 300 پرونده طلاق در 6 ماهه سالجاری به این مرکز ارجاع داده شد.

مدیر کل بهزیستی مازندران ، گفت: بهزیستی مازندران سال 95 در تماس با شماره 123 رتبه اول را به خود اختصاص داد که این امر نشان از اعتمادی است که مردم به اورژانس اجتماعی دارند.

وی با بیان مطلب فوق افزود: از این تعداد تماس دریافتی حدود 750 مورد مربوط به اقدام به خودکشی بوده است که با تدابیر این سازمان از این اقدام پیشگیری شد.

آرام ، به بیش از 19 هزار خدمات سیار آمبولانس های بهزیستی در سال 95 اشاره کرد و گفت: در 6 ماهه سال جاری 5 هزار و 200 خدمات اورژانس از سوی این نهاد حمایتی در استان صورت گرفته است.

وی از ساماندهی 19 کودک خیابانی در سال 95 از سوی سازمان بهزیستی استان خبر داد و گفت: 60 کودک کار نیز درسال 95 ساماندهی شدند.

آرام تعداد مستمری بگیران زنان سرپرست خانوار را 6هزار و 18خانوار عنوان کرد و افزود: میزان افزایش مستمری در طول دولت تدبیر و امید قبل از این دولت سه برابر شده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال 96 برای خانواده زن سرپرست خانواده از یک تا پنج نفره به ترتیب، 148، 249،  324، 419 و 465 هزار تومان افزایش یافته است، گفت: تمام زنان سرپرست خانوار که به بهزیستی مراجعه کردند از خدمات بهزیستی بهره مند شدند.

آرام با بیان اینکه در سال گذشته 14 میلیارد تومان با بهره چهاردرصد، ادامه داد: مازندران 100 درصد تسهیلاتی که برای مددجویان اختصاص یافته است را جذب کرده و بیش از 2 هزار و 500 وام خوداشتغالی را با همکاری بانک ‌های عامل به متقاضیان پرداخت کرده است.

وی با بیان اینکه در هفته بهزیستی 76مسکن به صورت نمادین و 170 مسکن در طول هفته بهزیستی در اختیار خانواده‌های دو معلول قرار می ‌گیرد، گفت: سهم تسهیلات بهزیستی مازندران در سال 96 به رقمی بالغ بر 42 میلیارد تومان رسیده است.

مدیر کل بهزیستی مازندران به شناسایی 128 خانوار روستایی و 125 خانوار شهری دارای بیش از دو معلول اشاره کرد و افزود: 18 میلیون تومان تسهیلات کم بهره به خانواده ای روستایی و 30 میلیون تومان به خانواده های شهر حائز شرایط فوق داده شد.

وی گفت: بیش از 900 مورد تسهیلات بلاعوض در دو سال گذشته در قالب ساخت مسکن به خانواده های جامعه هدف پرداخت شد ، همچنین 76 مسکن نیز در هفته بهزیستی در اختیارافراد تحت پوشش این سازمان قرار می گیرد.

آرام با اعلام اینکه 18 شیرخوارگاه دولتی و یک شیرخوارگاه غیر دولتی در مازندران فعالیت می کنند ، از وجود 185 کودک در این مرکز نگهداری خبر داد.

وی ادامه داد: 300 کودک به خانواده های جایگزین با میزان پرداختی ماهیانه 350 هزار تومان واگذار شد، همچنین با هماهنگی قوه قضائیه 80 کودک طی دو سال گذشته به خانواده ها سپرده شد.

آرام با اعلام این خبر افزود: بیش از 400 پرونده آماده پذیرش برای فرزند خواندگی در استان مازندران وجود دارد .

وی از آغاز طرح غربالگری "اوتیسم" در مازندران خبر داد و اینکه بیش از 30 هزار کودک در زمینه "اوتیسم" در استان غربالگری شدند، گفت: بر اساس غربالگری انجام شده بیشترین میزان بیماران اوتیسمی مربوط به مرکزمازندران بوده است.

آرام افزود: 4 مرکزفعال اوتیسم درشهرهای ساری، آمل، بابل و چالوس وجود دارد که در آینده ای نزدیک این مرکز در شهرهای قائمشهر و تنکابن راه اندازی می شود.

وی افزود: در  حوزه توانبخشی در طی دو سه سال اخیر موفق شدیم  توزیع لوازم کمک ‌توانبخشی را بروز کنیم و در این سه سال 500 درصد رشد اعتباردر تهیه لوازم کمک توانبخشی داشتیم.

مدیر کل بهزیستی مازندران از 850 مهد کودک با 30 هزار کودک درر این مراکز خبر داد و، افزود: 15 درصد  کودکان از خدمات مهدکودک استفاده می ‌کنند و بیش از 450 مهد کودک در مناطق حاشیه فعال است که بیش از 900 کودک حضور دارند و تمامی این کودکان زیرپوشش وعده غذایی گرم قرار دارند.

آرام از تحت پوشش قرار گرفتن یکهزارو 700 معلول روستایی در قالب بیمه روستایی و عشایر در استان مازندران خبر داد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز