خبرگزاری کار ایران

نائب رئیس شورای اسلامی شهر ساری:

شهرداری جزیره ای جدا افتاده از حاکمیت/ ضرورت اصلاحات جدی در شهرداری ساری

asdasd
کد خبر : ۶۰۴۵۱۳

نائب رئیس شورای اسلامی شهر ساری گفت: تا زمانی که شهرداری ها به عنوان جزیره جدا افتاده از حاکمیت باشد ونتواند به درآمد پایداربرسد، نمی توان انتظار داشت که مشکلات اقتصادی و بیکاری در جامعه حل شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ساری ،علی اکبر زلیکانی در نشست با خبرنگاران به بدهی حدود 300 میلیارد تومانی شهرداری اشاره کرد و اظهار داشت: دغدغه نخست شهرداری تامین منابع ،پرداخت حقوق ، عیدی کارکنان و پرداخت بدهی پیمانکاران است.

وی افزود: در سال های اخیر سرمایه های بزرگی از قبیل پارک بانوان،بوستان ملل و بوستان ولایت به شهرداری افزوده شد که قابل مقایسه با دیگر سرمایه ایجاد شده نیست.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر ساری با بیان اینکه نمی ‌دانم دل ‌نگرانی کسانی که از بدهی شهرداری حرف ‌می‌زنند چیست، گفت: اصل نگرانی اینها را نمی‌دانم که نگران پیمانکاران هستند یا بحران اجتماعی، کسانی که عنوان می ‌کنند شهرداری پروژه‌ها را به دوستان خود می ‌دهد آیا نگران دوستان شهرداری هستند؟

وی با اشاره به اینکه نابسامانی هایی در حوزه مالی شهرداری وجود دارد راکتمان نمی ‌کنم اما واقعیت این است که کدام سازمان بدهی ندارد، افزود: شرایط شهرداری نیز متاثراز شرایط اقتصادی جامعه است اگر اوضاع اقتصادی دولت و مردم مطلوب باشد به طور یقین وضعیت شهرداری نیزبهتر خواهد شد.

زلیکانی گفت: بخشی از نابسامانی به دلیل کمبود منابع و بخشی دیگر به دلیل سوء مدیریت است ، در حوزه شهرداری نیز نیاز به اصلاحات جدی بویژه مبارزه با فساد در حوزه ی درآمدی و حوزه هزینه ای است که اعضای شورای شهر و شهردارساری نیز این تغییر ساختاری این مسئله را پذیرفته اند.

وی با اشاره به اینکه منتقدترین عضو شورا هستم، گفت: بزرگ ‌ترین ایراد در ساختار اداری، فساد است و مختص شهرداری‌ها هم ‌نیست، شهرداری ساری سال باید درسال 97 به سمت دولت الترونیک و سیستم یکپارچه شهری برود چرا که استفاده از سیستم یکپارچه شهرسازی ضمن کاهش دخالت انسان و کارشناسان، خدمات رسانی ها را هم سرعت می دهد.

نائب رئیس شورای شهر ساری افزود: با تحقق دولت الکترونیک دست یابی به برخی منابع قطعو از منابع شهرداری صیانت می شود همچنین از فساد مالی جلوگیری و نظارت ها بیشتر می شود.

وی ادامه داد: نابسامانی مالی در شهرداری ساری به دلیل کمبود منابع وجود دارد و چون دخل و خرج یکی نیست این نابسامانی خود را نشان می دهد.

زلیکانی افزود: در قانون سال 1362 آمده است که شهرداری هاموظف به تلاش برای تامین درآمدهای پایدار هستند و بایستی به سمت خودکفایی حرکت کنند، این تصمیم اجرا شد و هر ساله وابستگی شهرداری به دولت کمتر شد اما در ازای اجرای این تصمیم هیچ گونه جایگزینی لحاظ نشد.

وی ادامه داد: با توجه به چنین شرایطی شهرداری ها به سمت شهر فروشی حرکت کردند اگر چه این امر نیز مختص به شهرداری ساری نیست .

زلیکانی با بیان اینکه بودجه 96 صد درصد محقق شد، ادامه داد: 50میلیارد تومان به اعتبارات شهرداری اضافه کردیم که برای پروژه بوستان بانوان، بوستان ولایت و مسیر بعد از پل کابلی است.

نائب رئیس شورای شهر ساری با اشاره به اینکه دستگاه‌هایی مانع اجرای فاز دوم پارک ملل شدند، گفت: آب منطقه‌ ای و جهاد کشاورزی پای کار نیامدند در حالی که می‌خواستیم پروژه را به طول6 کیلومتر ساماندهی کنیم.

زلیکانی با بیان اینکه زباله یکی از دغدغه های مهم به دلیل هزینه گزاف حمل آن برای شهرداری به شمار می اید به روند ساخت کارخانه زباله سوز مرکز استان اشاره کرد و گفت:به نظر می آید اراده ای برای اتمام این پروژه وجود ندارد و امیدی به این نداریم که این پروژه تا پایان سال 97 به پایان برسد.

وی با تاکید براینکه مازندران طرح جامع مدیریت پسماند ندارد،افزود: با توجه به افزایش ظروف یک بار مصرف در حال حاضر و شرایط فعلی طرح تفکیک زباله از مبدا توانست تا حدودی در کاهش هزینه شهرداری موثر باشد.

زلیکانی با بیان اینکه تا نیمه اول سال آینده می‌توان هزینه حمل زباله را تا 40 درصد کاهش داد ، ادامه داد: دستگاه‌های متولی در این زمینه دغدغه نداشته و پاسخگو نیستند ،اگرچه پیمانکار قوی انتخاب شده اما در این پروژه به خوبی عمل نکرده و عقب است.

وی وجود جاذبه های گردشگری، طبیعی و تاریخی را از ویژگی های منحصربفرد مرکز مازندران برای کسب درآمد و تولید اشتغال برشمرد و گفت: این ویژگی می تواند ظرفیتهای مناسبی برای توسعه گردشگری، بوم گردی شده وسرمایه خوبی برای تامین درآمدهای شهرداری محسوب می شود و باید با برنامه ریزی های دقیق و بهره گیری از مشارکتها و منابع مردمی برای ایجاد و توسعه زیرساختهای گردشگری خاص این منطقه فعالیت نمود.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر ساری با بیان اینکه دل بستن به اعتبارات دولتی، راه حل مناسبی برای اداره مناسب شهرها و اجرای پروژه های عمرانی وخدماتی نیست؛ سرمایه گذاری در زمینه توسعه زیرساختهای گردشگری شهری و امکانات اقامتی،‌ رفاهی و تفریحی را جمله اقدامات موفق برخی شهرداری های کشور در زمینه شناسایی منابع درآمدی جدید، تولید شغل و درآمدزایی برشمرد.

زلیکانی با بیان اینکه بودجه 96 صدردصد محقق شد، ادامه داد: 50میلیارد تومان به اعتبارات شهرداری اضافه کردیم که برای پروژه بوستان بانوان، بوستان ولایت و مسیر بعد از پل کابلی است.

وی خطاب به مسئولین استانی گفت: تا زمانی که شهرداری ها هووی آنها به حساب آیند و تا مادامی که به عنوان جزیره جدا افتاده از حاکمیت باشد ونتواند به درآمد پایداربرسد، نمی توان انتظار داشت که مشکلات اقتصادی و بیکاری در جامعه حل شود.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر ساری افزود: مدیریت مالی در دست شهرداری هاست اما عملا درتصمیمات استان نقشی ندارند.

وی افزود: باید برای پیشگیری از درآمد کثیف حاصل از ساخت و ساز غیرمجاز و رسیدن به درآمد پایدار، حاکمیت باید وظایف مدیریت شهری را به درستی تعریف کند و شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان از منابع شهرداری استفاده کرده و باید ببینیم در طرح آمایش سرزمینی نقش شهرداری‌ها کجا دیده شده است.

وی با بیان اینکه ساری 700 هکتار بافت فرسوده دارد و یک سوم این بافت در حال ساماندهی است، ادامه گفت: کسانی که در حوزه ورزشی و گردشگری ساخت و ساز کنند عوارض صفر است.

عضو شورای شهر ساری با اعلام اینکه تمام پروژه‌های شهرداری پیوست فرهنگی و گردشگری داشت و هیچ پروژه‌ای را شروع نکردیم که فقط عمرانی باشد،از افزایش 5درصدی بودجه سال 97 نسبت به سال 96خبر داد و گفت: احتمال می دهیم منابع شهرداری با تلاش عبوری شهردار مرکز استان افزایش قابل توجه از محل اعتبارات دولتی داشته باشد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز