خبرگزاری کار ایران

رئیس کل دادگستری مازندران:

بی‌طرفی در امر قضاوت برای قاضی یک اصل است

asdasd
کد خبر : ۶۱۹۹۴۹

رئیس کل دادگستری مازندران گفت:قاضی در امر قضاوت باید تلاش و به درستی قضاوت کند تا اصحاب پرونده از بی‌طرفی قاضی یقین داشته و دادگاه را عدلیه امین بدانند.

به گزارش ایلنا از ساری، حجت‌الاسلام محمد علی تقوی فرد امروز در مراسم تحلیف دوره چهارم کارآموزان قضایی دادگستری مازندران اظهار داشت: قضات در کار قضاوت به اقشار ضعیف جامعه توجه کنند و وضع ظاهر فرد در تصمیم قضایی نباید تاثیرگذار باشد و زمانی که وقت صدور رای رسید، از عواقب آن نهراسند و با شجاعت و با نگاه عادلانه حکم صادر کنند.

وی با تاکید بر اینکه قسم خوردن برای اجرای عدالت در دستگاه قضایی استان باید برای اجرای عدالت و مسئولیت ناشی از آن باشد، افزود: باید آنچه که قرآن کریم به آن اشاره کرده را اجرا کنیم؛ به طوری که اجرای عدالت را مردم احساس کنند و اینجاست که مردم احساس آرامش خواهند کرد.

تقوی فرد افزود: قاضی در امور اجتماعی و در زمان قضاوت باید یک شخص بی طرف باشد نباید حس قدرت کند و باید با یک نگاه مساوی بین مراجعه کنندگان عادلانه رفتار کند.

وی به اهمیت بحث قضا و قضاوت اشاره کرد و بیان داشت: قضا و قضاوت، مشخص ترین، جایگاهی است که از نظر حقوقی، فقهی و اجتماعی، بسیار اهمیت داشته وازطرفی، پرچالش ترین منصب در سازمان حکومتی است.

رئیس کل دادگستری مازندران به جایگاه مهم قضاوت اشاره کرد و افزود: شأن قضاوت در ساختار حاکمیت اسلامی بر گرفته از شأن قضاوت پیامبر اکرم (ص) است و بهترین اجرای حکم و عدالت، اجرای احکام قرآن بوده و قضات جوان باید از رفتار و کردار پیامبران در امر قضاوت الگوی برداری کنند تا در امر قضاوت موفق و دچار لغزش نشوند.

وی به قضاوت حضرت داود (ع) و جایگاه ایشان در این امر اشاره کرد و گفت: خداوند حضرت داوود را به قضاوت بر پایه حق فرا خواند و ما قضات باید به آن بیند یشیم که این منصب جایگاه حضرت داوود است و کسانی که به این منصب می رسند باید در امر قضا، کار خدایی انجام دهند.

رئیس کل دادگستری مازندران بی‌طرفی در امر قضاوت را برای قاضی یک اصل دانست و افزود: قاضی در امر قضاوت باید تلاش و به درستی قضاوت کند تا اصحاب پرونده از بی‌طرفی قاضی یقین داشته و دادگاه را عدلیه امین بدانند.

تقوی فرد صبر و بردباری را از طاقت فرساترین امور در کار قضاوت برشمرد و گفت: درنگ و تامل در اتخاذ تصمیم قضایی منشا خیرات است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز