خبرگزاری کار ایران

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مازندران:

ایران دومین کشور جهان در آمار سزارین/ماماها امانت دار الهی هستند

asdasd
کد خبر : ۶۲۲۲۱۶

ایران دومین کشور جهان در آمار سزارین/ماماها امانت دار الهی هستند.

به گزارش ایلنا از ساری،دکتر حسین رنجبران پیش از ظهر امروز در مراسم بزرگداشت "ماما" که در سالن اجتماعات مرکز بهداشت ساری برگزار شد با بیان اینکه ماماها امانت دار الهی هستند اظهار داشت: فرآیندی را پرودگار باریتعالی برای خلقت انسان تعبیه کرده است ماماها در این فرآیند و اتفاق زیبا نقش مهمی دارند.

وی به فواید زایمان طبیعی پرداخت و  افزود: بر اساس نرم جهانی WHO که 10 تا 15 درصد برای سزارین تعریف کرده است باید تلاش کنیم با ترویج مزیت زایمان طبیعی به این نرم برسیم.

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه در سال 92 میانگین زایمان سزارین در کشور 73 درصد بوده است گفت: این میزان در سال 96 به 68 درصد کاهش یافت.

وی به زایمان سزارین در بخش خصوصی اشاره کرد و افزود:میزان زایمان سزارین سال 92 در بخش خصوصی 95 درصد بوده که سال گذشته به 92 درصد کاهش یافته است.

رنجبران با اعلام اینکه ما رتبه دوم زایمان سزارین در جهان را به خود اختصاص داده ایم ،ادامه داد: شایع ترین علل سزارین را ترس از درد در مادران باردار اعلام کرد.

وی دومین علت گرایش مادران باردار به سزارین را ترس از به خطر افتادن نوزاد در زایمان طبیعی اعلام کرد و گفت:این در حالیست که بیش از 4 تا 9 برابر مرگ و میر در زایمان های سزارین اتفاق می افتد.

رنجبران توصیه و همسر و همراهان مادر باردار به زایمان سزارین را از دیگر علل انتخاب مادران برای زایمان سزارین برشمرد و افزود: 25 درصد از زنان باردار بنا به شرایط حاد نیاز به سزارین دارند مابقی سزارین ها غیر ضروری است.

وی بیان کرد: درد و ناراحتی بخشی از زایمان است، اما با زایمان طبیعی، زنان احساس قدرت و رضایت بیشتری دارند و از حس مادر شدن لذت می برند.

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت:زایمان و نحوه انجام آن حق مادر است منوط به اینکه انتخاب آگاهانه داشته باشد.

رنجبران نقش ماماها را در انتخاب مادران باردار به زایمان طبیعی مهم دانست و گفت:تا وقتی مادر می‌تواند زایمان فیزیولوژیک داشته باشد بهتر است از سزارین اجتناب کند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز