خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران:

5 هزار و 700 هزار هکتار از شالیزارهای مازندران در خط قرمز قرار دارند/افتتاح 54 پروژه در هفته جهاد کشاورزی

asdasd
کد خبر : ۶۳۲۷۵۴

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اعلام اینکه 5 هزار و 700 هزار هکتار از شالیزارهای مازندران در خط قرمز قرار دارند از افتتاح 54 پروژه در هفته جهاد کشاورزی امسال خبر داد.

به گزارش ایلنا از ساری،دلاور حیدرپور بعدازظهر امروز در نشست با خبرنگاران که در آستانه آغاز هفته جهاد کشاورزی برگزار شد ،اظهار داشت : پس از پیروزی انقلاب و تشکیل نظام جمهوری اسلامی امام راحل  در 27 خرداد 1358 فرمان تشکیل جهاد سازندگی را برای عمران و آبادانی و خدمات رسانی به محرومین و مستضعفین صادر کردند.

وی افزود: پس از فرمان امام راحل روحیه جهاد و تلاش تاکنون ادامه پیدا کرد به جزء دو تا سه محصول ما در اکثر محصولات کشاورزی به خودکفایی رسیدیم و نیاز به وارد کردن محصولات خارجی نداریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اعلام اینکه با تلاشی که در حوزه کشاورزی صورت گرفت امسال به لحاظ تولید گندم نیاز به واردات نیست، گفت که مازندران در سال های 96-97 در تولید شکر به مرز خودکفایی رسید و حاصل ارتقای بهره وری است.

وی با اشاره به بحرانی شدن آب در کشور از کاهش 15 تا 17 درصدی بارش کم برف در ارتفاعات در سال های 96-97 خبر داد و افزود: بارش کم در ارتفاعات از جمله نگرانی هایست که امسال در حوزه زراعی داریم .

حیدرپور افزود: بر اساس پیش بینی آب منطقه ای مازندران 40 تا 50 هزار هکتار اراضی کشاورزی با کم آبی مواجه است و اعلام شد تا کشت نشود،با همراهی دهیاران و کشاورزان تاکنون حدود 190 تا 195 هزار هکتار نشاء در استان صورت گرفت و برخی اراضی نیز به دلیل پایین بودن دما اکنون در حال کشت است.

وی با اعلام اینکه هفت هزار و 700 هکتار اراضی در منطقه قرمز واقع شده اند که کشت جایگزین ازقبیل پنبه،ذرت،سویا ،کلزا و علوفه کشت می شود،ادامه داد: در حال حاضر برای مدیریت استرس کم آبی لایروبی کانال ها،لوله گذاری  و حفر چاه انجام شده است.

حیدرپور از افتتاح 54 پروژه کشاورزی در 138 روستای مازندران در هفته جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: یازده هزار و 300 خانوار روستایی از این پروژه ها بهره مند می شوند.

وی ادامه داد: از این تعداد پروژه 49 پروژه زیر بنایی شامل آبیاری تحت فشار و 5 پروژه تولیدی مشتمل بر شیلاتی،باغداری و برنج است که این پروژه ها از دوسوم تلفات آب جلوگیری می کنند.

حیدپور با اعلام اینکه 800 قطعه آبندان در 17 هزار هکتار در مازندران وجود دارد ،افزود: 300 تا 340 میلیون متر مکعب ذخیره سازی این میزان آبندان است.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران ،پرورش ماهی،تامین آب زراعی ،باغی همچنین گردشگری از فواید وجود این آبندان ها در استان است.

وی سطح کشت کلزا در سال 96-97 را 18 هکتار اعلام کرد و گفت:این میزان در بازه زمانی سال گذشته 9 هزار تن بوده است،امسال هم تا روز گذشته 28 هزار و 350 تن دانه کلزا خریداری شده است ضمن اینکه پیش بینی امسال 32 هزار تن است.

 

حیدرپور ادامه داد: یکی از  برنامه های مهم که در دستور کار دولت بود استفاده از تسهیلات روستایی در قالب " سامانه کارا" بوده که سهم مازندران از این تسهیلات 365 میلیارد تومان بوده است که 45 درصد از این اعتبار دربخش کشاورزی است.

وی افزود: بیش از 75 درصد از طرح های ارائه شده که به تصویب رسیده مربوط به بخش کشاورزی است،ضمن اینکه تاکنون پنج هزار نفر در این سامانه ثبت نام کردند از این تعداد 740 طرح مصوب کمیته فنی شهرستانی و استانی شد.

حیدرپور گفت: تاکنون 48 طرح از 69 میلیارد ریال تسهیلات بهره مند شدند.

وی اعلام کرد: چهار هزار و 977 میلیارد ریال تسهیلات در اختیار 25 هزار بهره بردار در حوزه کشاورزی در سال 96 قرار گرفت.

حیدرپور تصریح کرد: در کشور ذخیره روان آبها 40 درصد است در مازندران این عدد زیر 10 درصد است با چنین شرایطی باید ذخیره سازی با سرعت در این حوزه انجام گیرد.

وی افزود: ببش از 110 هزار هکتار از اراضی شالیزاری زیر حوزه هراز است که باید ذخیره سازی در این سد با سرعت بیشتری اتفاق افتد.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران گفت: پتاسیل آب در مازندران نیاز به سرمایه گذاری و عزم جدی در حوزه زیر ساخت و تامین نیاز آبی دارد .

حیدرپور گفت: به دلیل کم آبی کشت برنج  به جز ء مازندران و گیلان مورد حمایت وزارت کشاورزی نیست ،مصوبه شد کشت برنج در استان های دیگر تعطیل یا محدود شود که این امر شرایط را برای دو استان شمالی برای تامین برنج کشور سخت تر می کند ؛ برای کشت دوم نیز نمیتوان خیلی به آبهای زیر زمینی تکیه کرد باید با مهار آب سطحی و هدایت آب رودخانه برای کشت دوم برنج بهره گیری کرد.

وی افزود: با توجه به رسالتی که برای تامین برنج وجود دارد باید حداکثر استفاده را برای مهار آبهای سطحی و هدایت آب رودخانه ها برای کشت دوم انجام دهیم.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز