خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در دیدار با مسئولان مرکز فرهنگی و هنری دفتر تبلیغات قم:

خط قرمز کشیدن بر تکنولوژی های جدید برای انتقال مفاهیم دینی مبنای عقلانی ندارد

کد خبر : ۱۰۸۰۹۲

استفاده کردن از ابزار مدرن برای انتقال مفاهیم درست، صحیح و هوشمندانه است زیرا در دنیای امروز علاوه بر ابزارهای گذشته مانند شعر، مینیاتور و عکس از ابزارهای جدید هم استفاده کرد / توجه به رسانه و رادیو و تلویزیون بسیار ضروری است چون خیلی ازمعضلات کنونی ما به علت کوتاهی در این حوزه است.

رئیس مجلس با بیان اینکه برخی معتقدندتکنولوژی ظرفیت انتقال مفاهیم کلان دینی را ندارد، گفت: خط قرمز کشیدن بر تکنولوژی های جدید برای انتقال مفاهیم دینی مبنای عقلانی ندارد.

به گزارش ایلنا، دکتر علی لاریجانی امروز(پنجشنبه ۴ مهرماه) در دیدار با مسئولان مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی استان قم با اشاره به دستاوردها و اقدامات این مرکز در تولید محصولات فرهنگی و هنری دینی گفت: به طور حتم این اقدامات اتفاق مبارکی در حوزه فرهنگ است زیرا استفاده کردن از ابزار مدرن برای انتقال مفاهیم درست، صحیح و هوشمندانه است زیرا در دنیای امروز علاوه بر ابزارهای گذشته مانند شعر، مینیاتور و عکس از ابزارهای جدید هم استفاده کرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی روش های جدید به دلیل فراگیری زیاد برای انتقال مفاهیم درست و تأثیرگذار است یادآور شد: به طور حتم باید با برنامه ریزی اقدام به این کارها کرده و از ابزارها استفاده کرد اما برخی ها بر این اعتقاد هستند که تکنولوژی ظرفیت انتقال مفاهیم کلان دینی را ندارد اما به نظر من خط قرمز کشیدن در این موضوعات کار درستی نبوده و مبنای عقلانی ندارد.

وی ادامه داد: درست است که برخی امکانات و تکنولوژی ها برای اهداف دیگری ساخته شده اما با هوشمندی می توان از این ابزارها برای اهداف درست استفاده کرد از طرفی دیگر به طور حتم همه افکار متعالی را نمی توان با تکنولوژی های جدید هنری انتقال داد.

لاریجانی با اعلام اینکه ظرفیت هنر بسیار وسیع و سنگین است گفت: در گذشته و در حوزه های علمیه این مباحثرایج نبود و فقط ممکن بود برخی از علما در بخش هایی مانند خطاطی فعال باشند از طرفی دیگر در آن زمان حوزه ها تنها به مسائلی مانند فلسفه و امور فقهی و حوزوی می پرداختند اما به طور حتم زبان هنر برای انتقال مفاهیم بسیار کاربردی و تاثیرگذار است لذا در زمان ریاست من در رادیو و تلویزیون تلاش های بسیاری برای ارتباط حوزه و این سازمان انجام و نتایج خوبی را در بر داشت.

وی با اعلام اینکه قطعا رشد رسانه و رادیو و تلویزیون در گرو ارتباط با حوزه است افزود: به طور حتم کسانی که در حوزه رسانه کار می کنند اگر با معارف اسلامی ارتباط داشته باشند می توانند در کار خود به پیشرفت های خوبی برسند.

نماینده مردم قم در مجلس با تأکید بر اینکه در شرایط کنونی فیلم و تلویزیون بخشی از زندگی جامعه را تشکیل می دهد افزود: به طور حتم سایر شعب هنری بخشی از جامعه را درگیر می کند اما فیلم و سریال همه مردم را فرا می گیرد همچنین فیلم کوتاه برای آموزش کوتاه مدت بسیار خوب است اما مرکز فرهنگی و هنری دفتر تبلیغات باید به دنبال تولید فیلم های بلند و سریال باشد.

وی با بیان اینکه یکی از ارکان تبلیغ معارف دینی و حوزوی رادیو و تلویزیون است گفت: به طور حتم توجه به رسانه و رادیو و تلویزیون بسیار ضروری است چون خیلی ازمعضلات کنونی ما به علت کوتاهی در این حوزه است از این رو اگر جامعه می خواهد نسل آینده بریدگی در امور دینی نداشته باشد باید شخصیت های اسلامی و مفاهیم دینی به مردم شناسانده شود.

لاریجانی با تاکید بر اینکه هم اکنون در امور اجتماعی کشورهای غربی موضوعات معنوی مانند توبه وجود ندارد افزود: مقوله توبه یکی از ظرفیت های تحول برانگیز اسلام است از این رو مسئولان باید به این حوزه توجه کنند از طرفی دیگر هم اکنون در سال بیش از ۱۰۰ فیلم سینمایی در کشور ساخته می شود که به طور حتم در آینده باید بخشی از این مقدار به فیلم های اسلامی و دینی اختصاص داده شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مسئولان فرهنگی باید در جهت اتصال تولیدات هنری به بازار فرهنگی تلاش کنند یادآور شد: نبود چرخه اقتصادی یکی از معضلات بخش فرهنگ کشور است از این رو استقلال یافتگی خود یک هنر بوده و مرکز فرهنگی و هنری دفتر تبلیغات را از تندبادها مصون می کند.

در این دیدار حجت الاسلام والمسلمین کومساری رئیس مرکز فرهنگی وهنری تبلیغات دفتر استان قم با بیان اینکه دفتر تبلیغات از جمله دستگاه هایی است که بعد از انقلاب در حوزه علمیه ایجاد شده است گفت: پرورش و آموزش طلاب در رشته های هنری از اقدامات این مرکز بوده است از طرفی دیگر این مرکز در سال های اخیر پروژه های خوبی در حوزه هنر و فرهنگ داشته لذا هم اکنون اکثر طلاب فعال در رسانه ها از شاگردان این مرکز هستند.

رئیس مرکز فرهنگی و هنری دفتر تبلیغات استان قم با اشاره به ایجاد بخش و انجمن های مختلف در این مرکز گفت: این مرکز با جمع آوری متخصصان و هنرمندان حوزوی اقدامات مناسبی را در حوزه هنری و فرهنگ دینی انجام داده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز