خبرگزاری کار ایران

مرکز پژوهش‌های مجلس:

تکرار سیاست‌های مخرب اروپا مانع بهبود روابط دو جانبه با ایران می‌شود

کد خبر : ۱۱۰۲۹۰

هرگونه اقدام اروپا در تکرار سیاست‌های مخرب قبلی از جمله همراهی با سیاست‌های ضد ایرانی آمریکا و اسرائیل مانع عمده‌ای برای بهبود روابط دو جانبه می‌شود.

مرکز پژوهش‌های مجلس ضمن بررسی چگونگی روابط ایران و اروپا در دولت یازدهم اعلام کرد: هرگونه اقدام اروپا در تکرار سیاست‌های مخرب قبلی از جمله همراهی با سیاست‌های ضد ایرانی آمریکا و اسرائیل مانع عمده‌ای برای بهبود روابط دو جانبه می‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات سیاسی این مرکز اعلام کرد: یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران سبب ایجاد تغییراتی در رویکرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب گفتمان اعتدال شده است.

بر این اساس تنش‌زدایی، اعتدال، تعامل سازنده با جهان و بازسازی مناسبات ایران و کشورهای خارجی سرلوحه برنامه‌های دولت یازدهم قرار گرفته است. تأکید رئیس جمهوری ایران بر مفاهیم فوق با استقبال مقامات کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی مواجه شده به گونه‌ای که برخی از آنها نسبت به آغاز عصر جدیدی در مناسبات با ایران در دوره جدید ابراز خوش‌بینی کرده‌اند.

مواضع دکتر روحانی در مناسبت‌های مختلف و از جمله در مراسم تحلیف ریاست جمهوری نیز امیدواری اروپایی‌ها نسبت به بهبود روابط خود با ایران را افزون کرده است.

به طور کلی اتحادیه اروپا تحت تأثیر انگیزه‌های مختلف نظیر توسعه روابط اقتصادی و انرژی و افزایش حجم سرمایه‌گذاری در ایران، توسعه نفوذ در منطقه، اثرگذاری بر روند صلح خاورمیانه با استفاده از نفوذ و جایگاه جمهوری اسلامی ایران، مبارزه با تروریسم و بنیادگرایی، جلوگیری از اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی و ایجاد نظام چند جانبه‌گرایی به جای یکجانبه‌گرایی آمریکا در منطقه خاورمیانه و نظام بین‌الملل و همزمان با آن ایفای نقش یک قدرت بین‌المللی اثرگذار در کنار ایالات متحده به ویژه در پرونده هسته‌ای ایران تلاش می‌کند تا روابط سیاسی خود را با تهران گسترش دهد.

در مقابل، ایران نیز در راستای بهره‌گیری از نفوذ اقتصادی اتحادیه اروپا در اقتصاد و تجارت بین‌الملل، استفاده از قدرت سیاسی و بین‌المللی آن در حل بحران‌های بین‌المللی، جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی اروپا با توجه به نیازهای کشور، استفاده از تکنولوژی‌های جدید و دانش نوین اعضای اتحادیه اروپا در مسائل گوناگون، بهره‌گیری از قدرت سیاسی اقتصادی آن در مقابل آمریکا و کم اثر کردن فشارهای سیاسی و اقتصادی واشنگتن به ویژه در زمینه پرونده هسته‌ای، می تواند روابط خود با اروپا را گسترش دهد.

بر این اساس و با توجه به نگاه اغلب کشورهای اروپایی به دولت جدید ایران و نیز آغاز گفتمان اعتدال‌گرایی در سیاست خارجی کشورمان پیش‌بینی می‌شود که مجموعه اتحادیه اروپا درصدد بهبود و ارتقای مناسبات خود با ایران برآید، البته لازمه بهبود روابط دو طرف آن است که کشورهای اروپایی در مواضع اعمالی خود نسبت به ایران نیز تغییرات مقتضی را که ضامن احترام به حقوق و منافع ایران در همه حوزه‌ها باشد، لحاظ کنند.

هر گونه اقدام اروپا در تکرار سیاست‌های مخرب قبلی از جمله همراهی با سیاست‌های ضد ایرانی آمریکا و اسرائیل مانع عمده‌ای برای بهبود روابط دو جانبه خواهد بود و در صورت عدم تکرار اشتباهات گذشته از سوی کشورهای اروپایی، روابط با این کشورها می‌تواند برای ایران نیز دارای ثمرات و آثار مثبتی باشد.

نظام اسلامی می‌تواند با برنامه‌ریزی مناسب و در پیش گرفتن سیاست مشخص از این فرصت استفاده مناسبی به عمل آورد و در این میان مجلس شورای اسلامی و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در چارچوب اعمال دیپلماسی مؤثر پارلمانی می‌توانند تأثیر بیشتری در فرآیند تقویت روابط خارجی کشور داشته و در راستای هماهنگ‌سازی سیاست‌ها ایفای نقش کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز