خبرگزاری کار ایران

در گزارش کمیسیون عمران مطرح شد:

زلزله آسیبی به نیروگاه بوشهر وارد نکرده است

کد خبر : ۱۱۴۷۲۰

با عنایت به فاصله نیروگاه از کانون زلزله و همچنین مشخصات فنی و ایمنی بسیار بالای طراحی نیروگاه، هیچگونه آسیبی به نیروگاه و حتی سازه های با درجه اهمیت کمتر(مانند دیوارهای محوطه نیروگاه) نیز وارد نگردیده است.

کمیسیون عمران مجلس طی گزارشی به بررسی زلزله‌های اخیر استان های بوشهر، سیستان و بلوچستان و هرمزگان پرداخت.

به گزارش ایلنا، حامد قادرمرزی در جریان ارائه گزاش از نتایج بررسی زلزله های اخیر استان های بوشهر، سیستان و بلوچستان و هرمزگان گفت: زلزله ای با بزرگی ۶.۱ ریشتر در ساعت ۱۶:۲۱ روز سه شنبه مورخ ۲۰/۱ / ۹۲ استان بوشهر را لرزاند و خساراتی را به هموطنان عزیز بوشهری وارد کرد. متأسفانه در این حادثه ۳۷ نفر از هموطنان بوشهری جان خود را از دست داده و بیش از ۱۱۰۰ نفر مجروح شدند.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ساماندهی حادثه، با توجه به گذشت حدود ۲۴ ساعت از وقوع زلزله، در مراحل پایانی امداد و نجات و اسکان موقت قرار داشت و فارغ از بعضی مشکلات مدیریتی موجود، در مجموع از عملکرد مناسبی برخوردار بود. جلسه ای با حضور استاندار در ساعت ۲۳:۴۰ برگزار و موارد مورد نظر اعضای هیأت مطرح گردید و مورد بحثو بررسی قرار گرفت.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: زلزله دیگری با بزرگی ۷.۵ ریشتر، یک هفته بعد روز سه شنبه ۲۷/۱ / ۹۲ مناطق سراوان و خاش در استان سیستان و بلوچستان را لرزاند و حوزه وسیعی از کشورهای منطقه را تحت تأثیر قرار داد.

قادر مرزی گفت: این زلزله علی رغم بزرگی بالا و تأثیر بر منطقه وسیعی از کشورهای همسایه، به دلیل عمق زیاد و پراکندگی جمعیت، خسارت جانی و مالی کمتری را به همراه داشت به طوری که بیشترین خسارت ها متوجه زیرساخت ها بود. متأسفانه این حادثه ۱۲ نفر مجروح در کل منطقه و یک نفر فوت شده در شهرستان خاش به همراه داشت.

وی تصریح کرد: همچنین زلزله دیگری با بزرگی ۶.۲ ریشتر در تاریخ ۲۱/۲ / ۹۲ در منطقه بشاگرد در استان هرمزگان به وقوع پیوست که متأسفانه موجب فوت یک کودک و آسیب های جدی به یک شهر و هفت روستا گردید.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس ادامه داد: هیأت اعزامی به استان هرمزگان نیز با حضور در منطقه بشاگرد و بازدید از شهرها و روستاهای آسیب دیده، نحوه امدادرسانی را مورد ارزیابی قرار داد و در جلسه مشترک با استاندار به بررسی جوانب امر پرداخت.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: موضوع مهم و مشترک در روند امدادرسانی و بازسازی این سه زلزله، مصوباتی است که توسط هیأت ویژه دولت جهت کمک به آسیب دیدگان اعلام گردید ولی اجرایی نشده است.

وی با ارزیابی گزارش عملکرد مدیریت بحران در مناطق زلزله زده گفت: در زلزله بوشهر بخش های شنبه، طسوج، کاکی در شهرستان دشتی و روستای جاشک در شهرستان دَیر آسیب دیده اند. طبق آخرین برآورد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در دو شهر شنبه، کاکی و ۲۳ روستا، تعداد ۱۱۹۵ واحد مسکونی تخریب گردیده و نیاز به احداثو بازسازی کامل دارند و ۹۵۶ واحد مسکونی خسارت های جزئی دیده است که باید تعمیر گردند.

قادرمرزی تصریح کرد: نیروگاه اتمی بوشهر مورد بازدید هیأت قرار گرفت. با عنایت به فاصله نیروگاه از کانون زلزله و همچنین مشخصات فنی و ایمنی بسیار بالای طراحی نیروگاه، هیچگونه آسیبی به نیروگاه و حتی سازه های با درجه اهمیت کمتر(مانند دیوارهای محوطه نیروگاه) نیز وارد نگردیده است.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس نهم به مشکلات و نیازهای احصا شده در بررسی میدانی بوشهر اشاره کرد و افزود: بخش زیادی از وقت و برنامه استاندار صرف تشریفات مربوط به حضور مقامات شده بود. وظیفه قانونی استاندار در انجام امور مربوط به تشریفات استقبال و همراهی مقامات، منجر به سلب تمرکز مدیریتی ایشان در زمان بحران می گردد.

وی ادامه داد: مدیر کل محترم بحران استان در ساعت ۲۰:۳۰ به هیأت ملحق گردید و در مقابل درخواست هیأت جهت برقراری ارتباط با مدیران شهرستانی آب، برق، هلا احمر و بنیاد مسکن، بیان داشتند که صرفا با مدیران ستادی استان در ارتباط بوده و با توجه به حضور مدیران مزبور در جلسه دولت در مرکز استان، امکان دسترسی به مدیران شهرستانی را ندارند.

قادرمرزی گفت: فرماندار محترم دشتی در شب دوم حادثه در مقابل درخواست رئیس هیأت پارلمانی مبنی بر چگونگی آخرین وضعیت منطقه، هیچ گزارشی ارائه نداد.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: علی رغم تأمین امکانات بسیار زیاد، بسیاری از آسیب دیدگان حادثه، آذوقه و چادر نداشتند و عدم روشنایی معابر با توجه به تخریب دیوارها و در دسترس قرار گرفتن اموال ساکنین، زمینه ساز بروز ناامنی گردیده بود.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در خصوص زلزله استان سیستان و بلوچستان گفت: طبق آخرین برآورد استانداری سیستان و بلوچستان، تعداد ۲۲۵۳ واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب دیده که بیشترین آسیب ها در شهرستان های سراوان، سیب، سوران و خاش می باشد. استانداری خسارات وارده به این استان را حدود ۱۰۳۴ میلیارد ریال اعلام نموده است.

قادرمرزی تأکید کرد: علی رغم اینکه خسارت قابل توجهی به واحدهای مسکونی و تجاری، زیر ساخت ها و اماکن عمومی وارد شده است، اما تا کنون تصمیمات قابل توجهی جهت رفع مشکلات مذکور از طرف دولت اعلام و اجرایی نشده است.

وی در مورد زلزله استان هرمزگان نیز یادآور شد: طبق برآورد استانداری هرمزگان، تعداد ۳۴۵۰ واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب دیده و بیشترین تخریب ها در شهر گوهران و روستاهای ایرَر، هور و کرمیان مشاهده شده است. استانداری هرمزگان خسارات وارده را حدد ۱۵۷۴.۹ میلیارد ریال برآورد نموده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، در پایان به ارایه پیشنهاد و راهکارهایی در مدیریت حوادثمشابه پرداخت و گفت: توجه جدی به رفع مشکلات مدیریت بحران کشور، ضرورت اجرایی شدن مصوبات و تصمیمات دولتی، ضرورت ایجاد سامانه ملی در سازمان مدیریت بحران و ارتقای سطح سازمان مدیریت بحران کشور از جمله این راهکارها است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز