خبرگزاری کار ایران

موافق وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات و فنآوری / ۳ /

آقایی: فرجی دانا موافق تمرکز زدایی از آموزش عالی است

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۸۶۲

خاص و ویژه به اسناد بالادستی، رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه، قانون اهداف و وظایف وزارت علوم، قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، سند نقشه جامعه علمی کشور و سند دانشگاه اسلامی از جمله برنامه‌های پیشنهادی فرجی‌دانا است.

نماینده سلماس در مجلس شورای اسلامی گفت: تمرکززدایی از مدیریت آموزش عالی کشور و افزایش سهم دانش و فناوری کشور به‌عنوان مهم‌ترین اهداف و برنامه‌های فرجی‌دانا است.

به گزارش ایلنا‏، علی‌اکبر آقایی مغانجوقی در نشست علنی امروز - یکشنبه - مجلس شورای اسلامی درموافقت با رضا فرجی‌دانا وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: امروز مجلس و دولت برای تحقق اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی ایران و با درک متقابل در اهداف متحد هستند.

نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی، افزود: تشخیص واحد در توانمندی‌ها و اخلاص نیرو‌ها می‌تواند مسیر هدف تعریف‌شده را تسریع بخشد. امروز نقطه امید جامعه تحقق چشم‌انداز ۱۴۰۴، اجرای برنامه‌های پنجساله و تحقق پیشرفت‌های علمی و جامعه علمی و دانشگاهی است. از طرف دیگر دانشگاه با حساسیت و اهمیت خاص و رسالت سنگین در نظام ایران با ویژگی‌های ممتاز در خدمت‌رسانی به حوزه علم و دانش، تربیت نخبه و دانشمند می‌تواند در جامعه نقش اساسی را ایفا کند.

وی ادامه داد: توجه خاص و ویژه به اسناد بالادستی، رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه، قانون اهداف و وظایف وزارت علوم، قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، سند نقشه جامعه علمی کشور و سند دانشگاه اسلامی از جمله برنامه‌های پیشنهادی فرجی‌دانا است.

وی افزود: اگرچه علی‌رغم موافقت‌های حوزه علوم و دستاوردهای مهم قطعاً این بخش دارای چالش‌هایی نیز است که فرجی دانا با توانمندی‌های بالا، تعهد، تجربه و سابقه بالا با کسب رتبه ممتاز می‌تواند این مهم را به سرانجام مطلوب برساند، از طرف دیگر فرجی‌دانا با مدرک دکترا به‌عنوان هیات علمی دانشگاه تهران، استاد تمام رشته برق دانشگاه تهران و در مسئولیت‌های اجرایی دارای تجارب و سوابق بسیاری است.

آقایی مغانجوقی ادامه داد: فرجی‌دانا در فاصله تعطیلات دانشگاه‌ها در سال ۵۹ به نهاد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوسته و تا بازگشایی دانشگاه به مسئولیت‌هایی در این نهاد پرداخته‌ است. از طرف دیگر با بازگشایی دانشگاه‌ها وی به ادامه تحصیل و اشتغال در وزارت علوم پرداخت. از طرف دیگر توجه خاص در حوزه علم و فناوری، تداوم سرعت در رشد علمی کشور، گسترش جغرافیایی آموزش عالی، توسعه تحصیلات تکمیلی، تنوع‌بخشی در نظام‌های آموزش عالی، ورود بخش خصوصی در عرصه آموزش عالی و شکل‌گیری ارتباط دانشگاه با صنعت، استقرار زیرساخت‌های پژوهشی، شکل‌گیری و توسعه پارک‌های علم و فناوری، ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان، توسعه فناوری‌های نوین مورد تاکید رئیس جمهور و از جمله برنامه‌های فرجی‌دانا است.

نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس نهم گفت: از طرف دیگر باید اذعان کرد مهم‌ترین تهدید‌ها در حوزه علوم و تحقیقات بالا بودن میزان بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها، افزایش بی‌رویه مهاجرت دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها، نبود انسجام در سیاستگذاری در حوزه آموزش، پژوهش و فناوری است که مجلس و دولت توجه ویژه‌ای به این حوزه دارند.

وی افزود: اگرچه توجه ویژه به موضوع اسلامی شدن دانشگاه‌ها، تحقق اجرای کرسی‌های آزاداندیشی، همگرایی و همراهی پژوهش‌های کشور، تمرکززدایی از مدیریت آموزش عالی کشور و افزایش سهم دانش و فناوری کشور به‌عنوان مهم‌ترین اهداف و برنامه‌های فرجی‌دانا است. از طرف دیگر امروز یکسان بودن اهداف دولت و مجلس و پشتیبانی از تکمیل کابینه دولت یازدهم می‌تواند نقطه عطفی در درک مقابل از نیاز‌ها و مسائل کشور و اهداف نظام ایران باشد.

این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: رأی مثبت بالای نمایندگان به فرجی‌دانا قطعاً نشانه این مهم است، اگر چه مخالفان وزیر پیشنهادی اظهارنظرهای بسیاری کرده‌اند، ولی انصاف در رأی دادن را به نمایندگان مجلس واگذار می‌کند. از طرف دیگر شاهدیم یکی از سوالات مخالفان از فرجی‌دانا این بود که آیا می‌دانید تعداد اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس چند نفر است؟ حال باید بگویم که به فرض وزیر پیشنهادی این موضوع را بداند یا نداند، آیا با دانستن قطعاً نمایندگان به این وزیر رأی می‌دهند؟ آیا این موضوع از ویژگی‌های یک وزیر است؟ اما باید در واقعیت بگوییم که وزیر پیشنهادی دانش‌آموخته کجاست و تحصیلات وی در چه مقطعی است و آیا جزو هیات علمی دانشگاهی بوده است؟

آقایی مغانجوقی ادامه داد: از طرف دیگر بیشتر سوالات طبیب‌زاده نوری از وزیر علوم مربوط به نحوه اختصاص و هزینه‌کرد اعتبارات بود، حال اینکه براساس قانون اختصاص اعتبارات حوزه‌های مختلف برعهده مجلس، دولت، کمیسیون برنامه و بودجه، کمیسیون تلفیق است. همچنین مخالفان گفتند که برنامه وزیر پیشنهادی درباره تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها چگونه است؟ حال در شرایط کنونی ما باید اقبال کنیم که یک وزیر در جهت اجرای منویات رهبر معظم انقلاب، ارشادات و مصوبات قانونی تاکید دارد.

وی با بیان اینکه تحقق اهداف حوزه علوم نیازمند درک متقابل مجلس، دولت و دستگاه‌ها است، گفت: فرجی‌دانا در برنامه‌هایش ۲۱ بار به منویات و تاکیدات رهبر معظم انقلاب اشاره کرده است. وی اعتقاد بالایی به امام خمینی(ره) و جایگاه رهبر معظم انقلاب دارد و دلیل مبین این موضوع خدمت فرجی‌دانا در ابتدای انقلاب در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تمام نمایندگان باید به وظایف شرعی و قانون خود عامل باشند، تصریح کرد: هم‌اکنون کمیسیون آموزش و تحقیقات به‌عنوان کمیسیون تخصصی، افراد و نمایندگان شاخص مانند ابوترابی‌فرد و مجمع نمایندگان استان آذربایجان‌غربی از فرجی‌دانا به‌عنوان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری دفاع می‌کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز