خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در نطق پیش از دستور:

حق غنی سازی نیازمند غربی‌ها نیست

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۸۸۷

پیشرفت روزانه دانشمندان ایرانی در عرصه علم و فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای غربی‌ها را به وحشت انداخت که به میز مذاکره برگردند / اضطراب مقامات آمریکایی قابل درک است / ثمره اصلی گام اولیه در گفت‌وگوهای اخیر نیازمند تداوم این حرکت در گام بعدی است.

علی لاریجانی(رییس مجلس شورای اسلامی) در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی مجلس با اشاره به مذاکرات ایران با ۱ + ۵ و توافق ژنو ۳ گفت: این روزها مردم ایران و جهان شاهد مذاکراتی بودند که در طول ۱۰ سال گذشته یکی از مهمترین موضوعات منطقه و جهان بود. در چند ماه اخیر، دولت جدید وقت و انرژی زیادی را صرف حل و فصل مسئله هسته‌ای کرد.

به گزارش ایلنا، وی افزود: مذاکرات هسته‌ای از حساسیت و ظرافت‌های زیاد دیپلماتیک برخوردار است و دارای ابعاد مختلف فنی، ‌ حقوقی و سیاسی است. آن هم دربرابر برخی دولت‌های زورگو و همچنین برخی کشورهای عنود، ‌ حسود و حقیر که این روزها داد و بیداد آنها را در صحنه سیاسی مشاهده می‌کنیم. ساماندهی چنین مذاکراتی کاری سخت و پرماجراست.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: باید از رئیس جمهور و وزیر امور خارجه و تیم مذاکره کننده سپاسگذاری کرد و به آنها خسته‌ نباشید گفت. قطعا در حصول دستاوردهای دولت اخیر عنایات الهی، استقامت و پایداری مردم و دعای خیر ملت عزیز و راهنمایی‌های هوشمندانه رهبر معظم انقلاب و همت بلند دانشمندان هسته‌ای و ایثارگری شهدای هسته‌ای کشور نقش بسزایی داشته است.

لاریجانی اظهار داشت: روشن است که ثمره اصلی گام اولیه در گفت‌وگوهای اخیر نیازمند تداوم این حرکت در گام بعدی است که بسیار مهم است تا همان گونه که چشم‌انداز گام نهایی در این سند آمده است، تحریم‌های ظالمانه باید برداشته شود و لذا این کار نیازمند توان بیشتر، تلاش افزون‌تر و طراحی دقیق‌تر و همت عالی‌تر است که امیدواریم وزارت امور خارجه در این جهت با هدایت رهبر معظم انقلاب و با استقامت در حقوق ملت گام‌های عمیق‌تر و استوارتری در این زمینه بردارد.

وی افزود: برخی از رهبران غربی در دو روزه پس از مذاکرات این توافق را حاصل تحریم‌ها و فشارها دانسته و با ناشی گری، تناقض‌گویی در برخی مفاد نتایج مذاکرات را داشته‌اند که این نقطه آغاز کج‌فهمی جدید آنهاست که ظاهرا این گونه کج‌اندیشی پایانی ندارد.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: در سال‌های ۱۳۸۳ و ۸۴ که سه کشور اروپایی با ایران در باب موضوع هسته‌ای مذاکراتی داشته‌اند و ایران برای ابراز حسن نیت در فعالیت‌های هسته‌ای خود آن را موقتا به حالت تعلیق درآورد. یکی از رهبران غربی در بصره عراق در جمع نیروهای نظامی خود عنوان کرد که میوه حمله به عراق را در تهران چیدیم. آنان از همین نکته دچار اشتباه شدند و به جای درک درست از رفتار جمهوری اسلامی به توهمات مالیخولیایی پناه بردند و نه تنها نتوانستند میوه‌ای در تهران بچینند بلکه با به جا گذاشتن خسارات وسیع انسانی و مالی مجبور به ترک عراق شدند و از طرفی ایران راه پیشرفت در دانش صلح‌آمیز هسته‌ای را دنبال کرد.

لاریجانی با بیان اینکه پیشرفت ایران در زمینه هسته‌ای با ۱۰ سال قبل قابل قیاس نیست، اظهار داشت: آنچه امروز باعثشد برخی دول مغرور غربی کمی سر عقل بیایند آگاهی آنان از پیشرفت فعالیت هسته‌ای ایران است و عدم تاثیرگذاری تحریم‌ها بر اراده ملت ایران و فهم این امر که ایرانیان چه در داخل و چه در خارج کشور همگی نسبت به رفتار ستمگرانه و غیرانسانی این دولت‌ها تا نفرت و بیزاری فزاینده‌ای دارند؛ این علت‌ها به همراه خشم ملت‌های منطقه از رفتار دوگانه که کشورهای غربی که خود دارای مخرب‌ترین سلاح‌های اتمی هستند و از ملت ایران می‌خواهند که انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای هم نداشته باشد آنها را مجبور به عقب‌نشینی کرد.

وی افزود: پیشرفت روزانه دانشمندان ایرانی در عرصه علم و فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای غربی‌ها را به وحشت انداخت که به میز مذاکره برگردند و با ایران به توافقی دست یابند. اگر برای ژست‌های دروغین این حرف‌ها را می‌زنند بازی سرخوشانه‌ای برای خویش ترتیب دادند اما اگر غیر از این است دچار توهمات شده و مجددا از همین امر ضربه خواهند خورد.

رئیس قوه مقننه اظهار داشت: برخی رهبران آمریکایی‌ و اروپایی نیز در مسئله هسته‌ای ایران بحثامنیت منطقه خاورمیانه را مطرح کرده و برای آن دلسوزی کردند. گفتار آنان شبیه آن روسپی است که دامن خویش بر سر کشیده بود و در شهر می‌چرخید و بانگ برمی‌آورد که یک زن نجیب در این شهر یافت نمی‌شود.

لاریجانی خطاب به رهبران اروپایی و آمریکایی تصریح کرد: شما شرق و غرب خاورمیانه را در آتش ناامنی سوزانده‌اید آنوقت از امنیت منطقه سخن می‌گویید. افغانستان، پاکستان، عراق و سوریه در آتشی که شما برپا کرده‌اید می‌سوزد. آنگاه دایه مهربانتر از مادر شده‌اید. همه می‌دانند آنچه برای شما اهمیت دارد، امنیت رژیم صهیونیستی است و برای سایر ملل منطقه بویژه مسلمانان ارزشی قائل نیستید.

وی افزود: ‌ایران عامل ثبات و حامی امنیت همه کشورهای منطقه است. مشکل ایران دخالت و لشکرکشی شما به منطقه و اشغال کشورهاست که ثمره این رفتارهای اشتباه را خودتان هم فهمیده‌اید که اینگونه اقدامات برخلاف دعاوی قبلی شما نه تنها تروریسم را از بین نبرد بلکه عامل گسترش آن نیز شد و نه تنها برای منطقه امنیت ساز نبود که امنیت سوز شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به برخی از رهبران منطقه نیز می‌گویم که تحت تاثیر القائات دولت آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی قرار نگیرید ایران برادر شماست. ما همه پیروان یک پیامبر و یک آئین هستیم. به سوی قبله واحد نماز می‌گذاریم.

لاریجانی اضافه کرد: در طول این سال‌ها برخی از شما کشورهای منطقه و عرب از صدام مجرم در حمله به ایران حمایت کردید و او ملت ما را با سلاح شیمیایی که غربی‌ها در اختیار وی گذاشته بودند مورد حمله قرار داد و شما هزینه‌های صدام را پرداخت کردید. مردم ما بزرگوارانه از این گونه رفتارها گذشت کردند و در حمله همین جنایتکار به کویت ما در کنار شما قرار گرفتیم.

وی افزود: ‌ایران بیشترین حمایت را از مردم فلسطین کرده است تا عزت کشورهای اسلامی که سال‌ها توسط رژیم صهیونیستی سرکوب شده بود، بازیابی شود. چرا موضع برخی دولتمردان عرب با این رژیم غاصب در مسئله هسته‌ای ایران و توافقات اخیر باید یکی باشد.

رئیس قوه مقننه اظهار داشت: اگر نخست‌وزیر بی‌آبروی رژیم صهیونیستی نگران است به هیچ وجه اهمیت و ارزشی ندارد اما سخن گفتن شما از خطر ایران بسیار ناجوانمردانه و غیرواقعی است. ما مانند همیشه با هم برادریم. همسایه و خواهان منطقه‌ای امن و آرام هستیم که در آن مردم بتوانند راه پیشرفت و سعادت را دنبال کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: پس از مذاکرات اخیر برخی مقامات غربی با عجله مواضعی را اتخاذ کردند که حق غنی‌سازی ایران را نپذیرفته‌ایم. اضطراب مقامات آمریکایی قابل درک است. چرا که اگر غیر از این بگویم باید سؤال بعدی را نیز پاسخ دهم که چرا این همه تحریم را بر علیه ایران وضع کردند. آیا ایران کاری غیر از غنی‌سازی انجام داده بود که این همه سر و صدا و تحریم به راه انداخته شد و برای فرار از پاسخ به این موضع زورگویانه حرف لغو دیگری بر زبان جاری می‌کند که چنین حقی را به رسمیت نشناخته‌ایم.

لاریجانی ادامه داد: این در حالی است که به نحوی موضوع غنی‌سازی ایران چه در مقدمه و چه در اهداف آتی مذاکرات ذکر شده است اما نکته مهمتر این است که اصولا حق غنی‌سازی نیازمند تائید چنین موجوداتی نیست. تمام کشورهایی که عضو آژانس هستند و معاهده NPT را پذیرفتند دارای این حق هستند ولو آن را اعمال نکنند.

وی افزود: ممکن است این سؤال مطرح شود پس محل نزاع چیست که نیازمند این همه مذاکرات باشد. حقیقت ماجرا این است که محل نزاع‌ این حرف‌ها نیست. مگر کشورهای دیگر که از غنی‌سازی برخوردار هستند تحریم و مذاکره با ۱ + ۵ در مورد آنها وجود داشته به هیچ وجه مسئله دارای بعد سیاسی از وجوه دیگر است. برخی از کشورهای ۱ + ۵ می‌گویند چون زور داریم می‌خواهیم مانع کار شما شویم. ظاهر بحثرا با موضوع اعتماد سازی و اینگونه واژه‌ها بزک می‌کنیم و چون موضوع ماهیت سیاسی دارد طرفین از ظرفیت‌ خود و ابزارهای تاثیرگذار بهره می‌گیرند.

رئیس قوه مقننه اظهار داشت: طبعا در مذاکرات نیز عقلا طرفین گام‌های خود را متناسب با امکانات خود شکل می‌دهند که تا هزینه کمتری متقبل شوند اما جدای از این مباحثآنچه مایه حیرت است، تغایر سخنان مقامات آمریکایی قبل و بعد از مذاکرات در موضوع غنی‌سازی است. مقامات آمریکایی بارها چه به صورت شفاهی و چه کتبی بیان داشتند که موضوع غنی‌سازی ایران را پذیرفته‌اند که افراد و اسناد آن در خصوص این موضوع موجود است پس چرا دروغ می‌گویند.

لاریجانی خطاب به سردمداران دول غربی خاطرنشان کرد: شما با این حد از بی‌اختیاری می‌خواهید مدیریت جهانی را در دست داشته باشید. آقای اوباما اینها عوامل بی‌اعتمادی در صحنه بین‌المللی است نه رفتار ایران در فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی ضمن حمایت از مذاکرات هسته‌ای، صیانت از ساختار نظام فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای در همه ابعاد آن را ضروری می‌داند. مسئولین وزارت خارجه در تمام مراحل مذاکرات باید توجه کافی جهت حفظ این ساختار را داشته باشند.

لاریجانی در ادامه با گرامیداشت هفته بسیج اظهار داشت: بسیج شجره طیبه‌ای است که برپایه ایثارگری در راه آرمان‌های انقلاب شکل گرفته و در دفاع مقدس نقش بی‌بدیل داشته است و عامل سرافرازی ملت شد و در دوره‌های بعد نیز عامل استواری و پایداری نظام جمهوری اسلامی بود به طوری که در سخت‌ترین شرایط گرچه کشورهای زورگو حنجره‌های خود را در جهت تهدید ایران استخدام کردند اما هیچ گاه جرات کوچکترین اقدامی علیه ملت ایران نداشته و ندارند که ریشه این اقتدار بازدارنده را باید در روحیه فداکاری و ایثارگری بسیجیان و نیروهای مسلح و باتجربه کشور یافت.

وی افزود: باید به روح بلند امام خمینی(ره) درود بفرستیم که چنین مکتبی را تاسیس کرد که شاگردان این مکتب بسیجیان وارسته و چشمان بینا برای صیانت از آرمان‌های انقلاب اسلامی هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن گرامیداشت روز نیروی دریایی اظهار داشت: حضور مقتدرانه نیروی دریایی در دریاها یادآور فداکاری آن عزیزان در دوران دفاع مقدس است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز