خبرگزاری کار ایران

لاریجانی:

سیاست اصولی ایران خلع سلاح اتمی و کشتارجمعی در جهان است

کد خبر : ۱۳۶۲۶۰

با توجه به ظرفیت‌های بالای دو کشور برای همکاری و مراوده اقتصادی و سیاسی و ظرفیت‌های دولت‌های جدید برای ارتقای مناسبات فیمابین، ایران و کنیا می‌توانند دور جدیدی از روابط دوستانه را آغاز نمایند.

ایکو ایتورو، رییس مجلس سنای کنیا، که صبح امروز برای دیداری پنج روزه از تهران وارد کشورمان شده است، صبح امروز(یکشنبه) در اولین دیدار رسمی خود با مقامات کشورمان با رییس مجلس شورای اسلامی دیدار و پیرامون راه‌های گسترش همکاری‌های دوستانه فیمابین و تحولات منطقه گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی در ابتدای این دیدار با بیان اینکه سیاست اصولی ایران گسترش همکاری‌های همه‌جانبه و دوستانه با کشورهای آفریقایی است به استقرار دولت‌های جدید در ایران و کنیا اشاره کرد و گفت: با توجه به ظرفیت‌های بالای دو کشور برای همکاری و مراوده اقتصادی و سیاسی و ظرفیت‌های دولت‌های جدید برای ارتقای مناسبات فیمابین، ایران و کنیا می‌توانند دور جدیدی از روابط دوستانه را آغاز نمایند.

لاریجانی همچنین بر نقش مهم همکاری‌های پارلمانی برای تقویت و تحکیم روابط در حوزه‌های گوناگون تاکید و خاطرنشان کرد: تبادل هیات‌های پارلمانی و تشکیل گروه‌های دوستی پارلمانی نقش قابل توجهی در افزایش همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های مختلف خواهند داشت.

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش و جایگاه با اهمیت ایران و کنیا در خاورمیانه و آفریقا و تحولات مهم این دو منطقه، ضرورت تقویت رایزنی‌ها و مشورت‌های منظم فیمابین دو کشور را یادآور شد.

لاریجانی در ادامه به مذاکرات ایران و گروه ۱ + ۵ در ژنو اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی در برنامه هسته‌ای خود به دنبال استفاده از جنبه‌های مختلف اقتصادی، درمانی و صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای می‌باشد.

وی سیاست اصولی کشورمان را خلع سلاح اتمی و کشتار جمعی در جهان دانست.

ایکو ایتورو رییس مجلس سنای کنیا نیز در این دیدار با اشاره به روند همکاری‌های دو کشور، ‌ گفت: کنیا خواهان گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی خود با جمهوری اسلامی ایران به ویژه در زمینه همکاری‌های نفتی، معادن و محصولات کشاورزی است.

ایکو ایتورو در پایان با اشاره به وقوع عملیات تروریستی اخیر در نایروبی، گفت: گروه‌های تروریستی نگرانی عمده و تهدیدی بزرگ برای امنیت کشورهای آفریقایی هستند و کنیا از همکاری با سایر کشور‌ها برای مقابله با این پدیده استقبال می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز