خبرگزاری کار ایران

مرکز پژوهشهای مجلس بررسی کرد؛

بودجه بخش آموزش و پرورش لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۸۲۱

از آنجا که آرمان‌ها و اهداف و نیاز‌ها نامحدود و منابع و امکانات محدود است، لذا با برنامه‌ریزی و تشخیص اولویت‌ها در بودجه سالیانه می‌توان تا حد زیادی این فاصله را کاهش داد.

رکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بودجه بخش آموزش و پرورش را در لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور بررسی کرد.

به گزارش ایلنا، دفتر مطالعات اجتماعی این مرکز اعلام کرد: ضمن بررسی به عمل آمده در لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ در حوزه آموزش و پرورش، می‌توان گفت: با توجه به رویکرد جدید بودجه ریزی عملیاتی(مبتنی بر عملکرد) و نیز ارتقای مدیریت آموزشگاهی و توجه جدی به ریشه کنی بی‌سوادی و کیفیت بخشی به فعالیت‌های آموزش و پرورش و سایر تبصره‌های بودجه، تا حدودی موضوعات جدیدی مطرح شده‌اند.

همچنین برای آموزش و پرورش تعداد ردیف‌های اعتباری با ۷ عنوان، تغییری در مقایسه با قانون بودجه سال ۱۳۹۲نداشته‌اند.

کل اعتبارات عمومی آموزش و پرورش در لایحه ۱۳۹۳ به میزان ۱۷۹،۷۴۹، ۲۰۳ میلیون ریال است که ۳۱/۹ درصد از کل اعتبارات عمومی لایحه ۱۳۹۳ را شامل می‌شود. سهم آموزش و پرورش از فصل آموزش در سال ۱۳۹۳ به میزان ۷۵/۶۸ درصد بوده و نیز کل اعتبارات آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۳ نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۲، به میزان ۵۵/۲۱ درصد افزایش داشته است. تغییرات هزینه عمومی آموزش و پرورش از مقایسه لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ با قانون بودجه ۱۳۹۲ نیز ۲/۲۶ درصد افزایش نشان می‌دهد و به مبلغ۸۸۰،۱۱۷، ۴۳۰،۱ میلیون ریال رسیده است که این میزان رشد تحت تاثیر افزایش حقوق مستمر معلمان بوده است. هر چند افزایش ۴۶/۳۰ درصدی حقوق مستمری معلمان در لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ به عنوان نکته مثبت این لایحه، احتمال دغدغه‌های مربوط به حقوق و دستمزد این قشر زحمتکش و فداکار را کاهش می‌دهد، ولی افزایش تنها ۲۳/۳ درصدی سایر بخش‌ها از هزینه‌های عمومی در این سال، انجام بسیاری از فعالیت‌های کیفی و اداری آموزش و پرورش را با موانع جدی مواجه خواهد کرد. باید در نظر داشت ۱۷/۸۷ درصد هزینه عمومی مربوط به حقوق و مزایای مستمر و ۱۴/۸۴ درصد کل بودجه آموزش و پرورش هم مربوط به حقوق و مزایاست.

در خصوص تغییرات هزینه اختصاصی می‌توان گفت در لایحه بودجه ۱۳۹۳نسبت به قانون بودجه ۱۳۹۲ افزایش ۱۸/۲۸ درصدی را شاهدیم و مرجع این اعتبار به رقم۲۰۰،۷۱۴ میلیون ریال رسیده است.

در خصوص تغییرات اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای لازم به ذکر است که سهم اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای آموزش و پرورش ۸۰۵،۳۶۸، ۶ میلیون ریال می‌شود که ۶۸/۱ درصد کل اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای دولت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای آموزش و پرورش در لایحه ۱۳۹۳ نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۲ به میزان ۲۷/۴۳ درصد کاهش داشته است. کاهش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای دولت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ نسبت به قانون بودجه ۱۳۹۲ به میزان ۰۲/۳۳ درصد بوده است اما آموزش و پرورش به میزان ۲۵/۱۰ درصد کاهش بیشتری را تجربه خواهد کرد. حذف صندوق ذخیره فرهنگیان از زیرمجموعه ردیف‌ها، تغییر اعتبارات موضوع تبصره «۷۵» قانون بودجه سال ۱۳۶۲ به درآمد اختصاصی آموزش و پرورش، کاهش ۲۴/۴۲ درصدی ردیف‌های متفرقه، کاهش ۹۵/۶۸ درصدی اعتبارات ۵ برنامه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان‌ها از تغییراتی است که در لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ مشاهده می‌شوند.

این گزارش در توضیح بیشتر چنین می‌افزاید: بودجه، برنامه یک ساله‌ای است که دربرگیرنده همه درآمد‌ها و هزینه‌های دولت برای تحقق اهداف مورد نظر است و از آنجا که آرمان‌ها و اهداف و نیاز‌ها نامحدود و منابع و امکانات محدود است لذا با برنامه ریزی و تشخیص اولویت‌ها در بودجه سالیانه می‌توان تا حد زیادی این فاصله را کاهش داد.

همچنین با توجه به نقش مهمی که آموزش و پرورش در انتقال میراثفرهنگی، یکپارچگی و انسجام جامعه، رشد و شکوفایی استعداد‌ها و تامین و تربیت نیروی انسانی کشور ایفا می‌کند و تکالیف و ماموریت‌هایی که دراسناد فرادستی از جمله سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور، ابلاغی از جانب مقام معظم رهبری، سند چشم انداز، نقشه جامع علمی کشور، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه پنجم توسعه کشور برای نظام آموزش و پرورش پیش بینی شده ایجاب می‌کند با سرمایه گذاری مناسب در آموزش و پرورش و تامین اعتبارات ضروری و مورد نیاز با این انتظارات و ماموریت‌ها در رسیدن به جامعه مطلوب و مورد نظر موفق شویم. البته وزارت آموزش و پرورش هم باید با تشخیص درست اولویت‌ها و ساماندهی و توزیع عادلانه منابع و امکانات از هزینه‌های غیرضروری پرهیز کند.

وزارت آموزش و پرورش با کمک ۶۵۵،۰۱۳، ۱نفر کارکنان خود(شامل ۸۶۹،۹۸۱نفر کارمند رسمی و پیمانی، ۷۸۶،۳۱نفر قراردادی، حق التدریس و وظیفه) مسئولیت تربیت تعداد ۶۹۷،۷۶۸، ۱۲دانش آموز(در سن تحصیل و بزرگسال) را در ۴۰۱،۱۱۱ مدرسه دارای کد شناسایی و ۸۱۶،۵۳۸کلاس درس دایر بر عهده دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز