خبرگزاری کار ایران

مرکز پژوهش‌های مجلس عنوان کرد؛

اختصاص اعتبارات مناسب برای مسابقات بین‌المللی در بودجه ۹۳

کد خبر : ۱۳۶۹۸۶

در فصل تربیت بدنی برای استان‌ها، برنامه‌های جوانان تعریف نشده و اعتباری برای فعالیت‌های ذیربط در نظر نگرفته‌اند، از این رو انتظارات استان‌ها در زمینه جوانان در حد قابل قبول تأمین نمی‌شود.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بررسی اعتبارات بخش تربیت بدنی و ورزش در لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ اعلام کرد: اعتبارات مناسبی برای مسابقات بین‌المللی در لایحه بودجه ۱۳۹۳ اختصاص یافته که از نقاط مثبت در این بخش است.
خبرگزاری فارس: اختصاص اعتبارات مناسب برای مسابقات بین‌المللی در بودجه ۹۳

به گزارش ایلنا، دفتر مطالعات فرهنگی این مرکز اعلام کرد: از نکات مهم قابل توجه در اعتبارات فصل تربیت بدنی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

۱ با وجود گذشت بیش از دو سال از تشکیل وزارت ورزش و جوانان، در فصل تربیت بدنی کلمه جوانان به این فصل اضافه نشده و اعتبارات برنامه جوانان در ذیل فصل فرهنگ، هنر، رسانه‌های جمعی و گردشگری تأمین می‌شود و این امر سبب می‌شود تا توجه کافی به برنامه‌های جوانان صورت نگیرد و امور فرهنگی و هنری در فصل ذیربط در اولویت قرار گیرد.

۲ در فصل تربیت بدنی برای استان‌ها، برنامه‌های جوانان تعریف نشده و اعتباری برای فعالیت‌های ذیربط در نظر نگرفته‌اند، از این رو انتظارات استان‌ها در زمینه جوانان در حد قابل قبول تأمین نمی‌شود.

۳ در مجموع اعتبارات هزینه‌ای تمام دستگاه‌ها که به نحوی در ورزش فعالیت می‌کنند با افزایش توأم است که این افزایش بیشتر در جهت توسعه ورزش قهرمانی، همگانی و امور پژوهشی است که از نقاط قوت در جهت اجرای برنامه پنجم توسعه محسوب می‌شود.

۴ برخی از تبصره‌های قانون بودجه سال ۱۳۹۲ مانند افزایش قیمت هر نخ سیگار یا عوارض حاصل از نوشابه‌های گازدار قندی برای ورزش ایجاد درآمد می‌کرد، بنابراین به دلیل عدم ارقام مشخص، غیرقابل برنامه‌ریزی بوده است، اکنون در ردیف‌های متفرقه دارای اعتبار مشخص شده‌اند که این نیز اجرای فعالیت‌ها را از ابتدای سال مقدور خواهد کرد و از نقاط قوت لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ است.

۵ در لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور برای حضور موفق در بازی‌های آسیایی، پارآسیایی(کره جنوبی) و نیز سایر مسابقات رسمی بین‌المللی اعتبارات مناسبی در قالب ردیف متفرقه ۵۵۰ هزار تأمین شده که از نقاط مثبت بوده و از این حیثمشکلی وجود نخواهد داشت.

۶ در لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ پژوهشکده تربیت بدنی و ورزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به پژوهشگاه تبدیل شده است و با وجود لایحه بودجه سال ۱۳۹۲ در قالب سه برنامه فعالیت خواهد کرد و اعتبارات آن نیز افزایش داشته که از نکات مثبت در جهت ارتقای علمی ورزشی کشور به حساب می‌آید.

۷ در مجموع، اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ورزش در فصل تربیت بدنی اعم از ملی، استانی و دستگاه‌های مختلف کاهش پیدا کرده است که مغایر با ماده(۱۳) قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر توسعه زیرساخت‌های ورزشی است و می‌توان آن را از نقاط ضعف تلقی کرد چون بسیاری از پروژه‌های عمرانی ورزشی در سطح کشور بلاتکلیف می‌مانند و کمبود ظرفیت‌های ورزشی با توجه به متقاضیان فراوان با تأخیر جبران خواهد شد، بنابراین این امر در جهت سیاست‌های کلی دولت بوده و صرفا برای ورزش صورت نگرفته است.

۸ در ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ در قالب بندهایی در تبصره‌ها به صورت مشارکت با سایر دستگاه‌های فرهنگی، تسهیلاتی در جهت رفع مشکلات پیش‌بینی شده که از نکات مثبت است، که از آن جمله واگذاری یا اجاره اماکن ورزشی و جذب خیرین برای اتمام پروژه‌ها و هزینه کرد درآمدهای حاصل برای پروژه‌های نیمه تمام ورزشی است.

۹ با توجه به ماده(۴۱) قانون برنامه پنجم توسعه، تمام دستگاه‌های مرتبط با جوانان باید بخشی از اعتبارات خود را صرف امور جوانان کنند و در این زمینه با معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری، مبادله موافقتنامه انجام دهند.

در این زمینه ذیل این دستگاه‌ها(به جز سه دستگاه شامل سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما) برنامه ساماندهی امور جوانان منظور نشده تا امکان اجرایی شدن حکم برنامه بیشتر فراهم شود که از نقاط ضعف محسوب می‌شود.

۱۰ برای برخی از دیون ناشی از احکام دادگاه‌ها در جهت جلوگیری از قلع و قمع زمین‌های ورزشی، در قالب ردیف‌های متفرقه اعتبار تأمین شده(جدول ۱۸ ماده واحده) که البته با وزارت آموزش و پرورش به صورت اشتراکی است و هر چند مبلغ آن کافی نیست، بنابراین از نکات مثبت برای شروع رفع این معضل محسوب می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز