خبرگزاری کار ایران

در پی بررسی تبصره لایحه هدفمندی یارانه‌ها؛

توکلی نسبت به نقض اصل ۵۲ قانون اساسی تذکر داد

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۷۱۵

اعلام وصول نامه‌ای که معاون رئیس جمهور نوشته خلاف قانون اساسی است / گر این لایحه است که اعلام وصول می‌شود، پس می‌بایست طبق ماده ۱۳۶ امضای رئیس جمهور و وزیر را داشته باشد.

احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی‌، درباره نقض اصل۵۲ قانون اساسی اخطار داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، نماینده تهران در اخطاری در خصوص اعلام وصول تبصره مربوط به هدفمندی یارانه‌ها با اشاره به اینکه این امر خلاف قانون اساسی است، اظهار داشت: نباید بنایی گذاشته شود که لوایح بتواند در دوبخش ارائه شوند.

وی افزود: اعلام وصولی که دبیر محترم هیات رئیسه آنرا قرائت کرد با اصل ۵۲ قانون اساسی ناسازگار است چون بودجه کل کشور باید یک جا به مجلس تقدیم شود و با این اعلام وصول بررسی یک شوری تمام لوایح نقض می‌شود.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ادامه داد: اگر این لایحه است که اعلام وصول می‌شود، پس می‌بایست طبق ماده ۱۳۶ امضای رئیس جمهور و وزیر را داشته باشد اگر هم لایحه نیست که نیست و بخشی از لایحه بودجه است، اعلام وصول آن با اصل ۵۲ قانون اساسی تناقض دارد.

توکلی خاطرنشان کرد: من پیش از این پیشنهاد دادم که بخش مربوط به هدفمندی یارانه‌ها به مجلس ارائه شود، اما نه به این شکل که بنایی شود که لایحه‌ای بتواند در دو قسمت تقدیم شود. هیچ لایحه‌ای نباید و نمی‌تواند در دوقسمت تقدیم مجلس شود. اگر این گونه اعلام وصول صورت گیرد و لوایح در دوقسمت باشد در آینده دولت‌ها و مجلسهایی ممکن است سرکار بیایند که نصف لایحه را اول و نصف دیگر را پانزده روز دیگر ارائه کنند، این نقض حقوق نمایندگان مجلس است.

توکلی در ادامه افزود: ‌ تنها راه این بودکه طرحی از طرف نمایندگان امضا شود، ارائه گردد که با آیین‌نامه مجلس سازگار بود، چرا که اعلام وصول لایحه هدفمندی یارانه‌ها به این شکل ایراد قانونی دارد، من خواهش می‌کنم اجازه ندهند نمایندگان این سنگ بنا را گذاشته شود.

رئیس پیشین مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: از مجلس مشروطه تا مجلس شریف امامی هفتاد سال طول کشیده و اینگونه کار خرابی می‌شود. اعلام وصول نامه‌ای که معاون رئیس جمهور نوشته خلاف قانون اساسی است.

درادامه این جلسه رئیس مجلس شواری اسلامی درپاسخ تذکر احمدتوکلی گفت این کار خلاف قانون اساسی است، که یک مورد از لایحه بودجه که بخش هدفمندی بود احتیاج به بررسی بیشتری داشت لذا آنرا با تاخیر ارائه کردند

لاریجانی افزود: بحثو بررسی در مورد هدفمندی یارانه‌ها با حضور روسای کمیسیون‌های مجلس و دولتی‌ها بوده است آنچه اهمیت دارد این است که دوستان همت کنند تا موضوع هدفمندی را امروز در کمیسیون بررسی کنند تا محتوای کار درست شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز