خبرگزاری کار ایران

واکنش خباز به انتقاد نمایندگان در سیاست خارجی:

نه شلتاق می کنیم نه حمله؛ کار منطقی می‌کنیم!

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۰۷۷

گلایه کردن غیر از عدم تعامل است. کسی ممکن است از فرزندش هم گله‌مند باشد. ولی اگر همچنان ادامه یابد ممکن است در آینده دور خدای ناکرده تبدیل به عدم تعامل شود.

معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی رئیس جمهور نگرانی‌های برخی نمایندگان مجلس در خصوص مذاکرات هسته‌ای و سیاست خارجی کاملا بی‌دلیل دانست و افزود: نباید فقط بر طبل گذشته کوفته شود. ما را راهنمایی کنید. بگویید چه کنیم؟ نگویید مثل گذشته شلتاق بزنید و حمله کنید. آن حمله‌ها و آن شلتاق‌ها کشور را به اینجا رساند. ما می‌خواهیم یک کار منطقی را پیش ببریم.

محمدرضا خباز در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، اظهار داشت: رابطه دولت و مجلس رابطه‌ای معمولی و عادی است. من خودم آرزویم این است که این رابطه قوی‌تر شود. دولت و مجلس مانند دو بال یک پرنده هستند. هرگز دیده نشده است که یک پرنده‌ای با یک بال بتواند پرواز کند. دولت و مجلس لازم و ملزوم همدیگرند. ممکن است یکی از دو بال نیرومند‌تر و دیگری ضعیف‌تر باشد. باید یکی به دیگری کمک کند. اگر یک بال را کنار بگذاریم یا خدای نکرده بین دو بال تعامل برقرار نباشد هر دو از کار می‌افتند.

وی افزود: یقینا باید این تعامل روز به روز بیشتر شود. انتظار هم این است همانطور که دولت روز به روز قدم‌هایی برمی دارد و مماشات می‌کند و احترام می‌گذارد این محبت از سوی مجلس هم باشد. مهربانی باید از دو سر باشد. خوبی ماجرا این است که بر خلاف دولت گذشته که در برابر بی‌مهری‌ها بر می‌آشفت و موضعگیری‌های سخت می‌کرد این دولت این کار را نمی‌کند. چرا که آقای روحانی ۵ دوره یعنی حدود بیست سال در مجلس بوده است. معاون اول ایشان سه دوره نماینده مجلس بوده است. معاون نظارتی و همچنین معاون امور مجلس ایشان ۴ دوره نماینده مجلس بوده‌اند. من ۴ دوره نماینده بوده‌ام. اینان چون جایگاه مجلس را می‌دانند سعه صدر دارند و تلاش می‌کنند تنش اتفاق نیفتد.

وی با اشاره به گلایه‌های رییس جمهور در این مورد اظهار داشت: گلایه کردن غیر از عدم تعامل است. کسی ممکن است از فرزندش هم گله‌مند باشد. ولی اگر همچنان ادامه یابد ممکن است در آینده دور خدای ناکرده تبدیل به عدم تعامل شود. ولی الان به نظر من بر خلاف دولت گذشته که در مقابل هر بی‌مهری واکنش شدیدی بروز می‌داد این دولت برعکس است.

خباز ادامه داد: آقای رییس جمهور همواره در جلسات به ما و وزرا توصیه می‌کنند حرمت مجلس به ماهو مجلس و نمایندگان که رای مردم را گرفته‌اند باید حفظ شود. البته گلایه هم هست. گله از این است که چرا مشکلات دولت گذشته را روی دوش ما می‌گذارید. ما در گرفتاری‌هایی که امروز حل آن را از ما مطالبه می‌کنید چه نقشی داشته‌ایم. خود نمایندگان ممکن است نقش داشته باشد. چون با دولت گذشته همکاری داشته‌اند. ولی ما چه نقشی داشته‌ایم؟ باید به ما کمک کنند تا این مشکلات را رفع کنیم. باید مهربانی و حمایت بیشتر نشان دهند.

معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور اضافه کرد: با این حمایت‌ها دولت می‌تواند مشکلاتی را که عده‌ای در گذشته با حمایت عده‌ای برای کشور به وجود آورده‌اند مرتفع کند.

وی با اشاره به اینکه ممکن است مخالفت‌ها مثلا در بحثهسته‌ای خدشه‌ای به کار دولت وارد کند، ادامه داد: یکی از حرف‌ها همین است که در این کشور محوری داریم که رهبر معظم انقلاب است. ایشان فرموده‌اند که اعضای تیم مذاکره فرزندان ما هستند. از این تعبیر بهتر چیست؟ فرموده‌اند: من این‌ها را می‌شناسم و به آن‌ها اعتماد دارم. ایشان دیگر باید چه بگویند که ما به آن‌ها اعتماد کنیم. البته ایشان در پایان هم فرمودند که حتی اگر این مذاکرات به نتیجه نرسد باز هم اعتماد ما نسبت به دولتمان و دیپلمات‌هایمان کم نمی‌شود. بلکه بیشتر معلوم می‌شود که آمریکا قابل اعتماد نیست.

وی افزود: اگر ما این سخنان را آویزه گوش کنیم، اصلا نباید دغدغه داشته باشیم. چه دغدغه‌ای؟ هر تصمیم که گرفته می‌شود زیر نظر مقام معظم رهبری است. شورای عالی امنیت ملی بحث‌ها را رصد می‌کند. در شورای عالی امنیت ملی دو نفر نماینده دارند. سخن همین است. ما که داریم با این سختی سنگ‌هایی را که دولت گذشته در چاه انداخته با زحمت بیرون می‌آوریم به جای خدا قوت و دست مریزاد یا هیچ نگفتن باید انتقاد بشنویم؟

این نماینده دولت دادامه داد: گلایه دولت از این است که در اثر تصمیمات نابجایی که دولت گذشته گرفته چهار قطعنامه علیه کشور صادر شده. دولت می‌گوید ما وارد شده‌ایم و می‌کوشیم دانه به انه مین‌هایی را که آن‌ها کاشته‌اند خنثی می‌کنیم تا با دنیا بتوانیم ارتباط برقرار کنیم. شما به جای خدا قوت به ما هر روز انتقاد می‌کنید؟ حالا اگر انتقاد فقط باشد خوب است. نباید فقط بر طبل گذشته کوفته شود. ما را راهنمایی کنید. بگویید چه کنیم؟ نگویید مثل گذشته شلتاق بزنید و حمله کنید. آن حمله‌ها و آن شلتاق‌ها کشور را به اینجا رساند. ما می‌خواهیم یک کار منطقی را پیش ببریم.

خباز در پایان گفت: دولت می‌گوید که نگران نباشید. مقام معظم رهبری با دقت کامل ما را تحت نظر دارند. ما نیز گزارشات را خدمت ایشان می‌دهیم. جای نگرانی نیست. نگرانی‌ها به نظر بنده کاملا بی‌دلیل است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز