خبرگزاری کار ایران

جهانگیر زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

ظریف درباره خروج حزب الله از سوریه به کری قولی نداده است

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۷۱۷

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص خبر برخی رسانه ها مبنی بر قول ظریف به کری درباره خروج برخی گروه های نزدیک به ایران از جمله حزب الله از سوریه تصریح کرد: ظریف فردی انقلابی و آگاه به مواضع آمریکایی هاست و جمهوری اسلامی قطعا چنین عهدی نکرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص خبر برخی رسانه‌ها مبنی بر قول ظریف به کری درباره خروج برخی گروه‌های نزدیک به ایران از جمله حزب الله از سوریه تصریح کرد: ظریف فردی انقلابی و آگاه به مواضع آمریکایی هاست و جمهوری اسلامی قطعا چنین عهدی نکرده است.

جواد جهانگیر‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلمانی ایلنا در خصوص سفر گروه متنفذین به ایران و دیدار با مقامات ایرانی اظهار داشت: تلقی من این نیست که در این مورد بحثمیانجیگری وجود دارد. چرا که جمهوری اسلامی ایران به میانجی نیاز ندارد. وقتی مذاکرات مستقیم دوجانبه و چندجانبه و بین المللی در حال انجام است، نیازی به میانجی نداریم.

وی افزود: به نظر من موضوعی هم برای میانجیگری برای گروه متنفذین وجود ندارد. به هر حال آقای کوفی عنان و دیگر همراهان ایشان که به ایران آمده‌اند ظرفیت جمهوری اسلامی را می‌دانند. بخش قابل توجهی از این امر مرهون این است که آقای عنان در دوره دبیرکلی سازمان ملل بار‌ها با ایران گفت‌و‌گو کرده و به نظر می‌رسد هدف او باید این باشد که دنیا را متوجه ظرفیت جمهوری اسلامی ایران کند. من خیلی با این تحلیل موافق نیستم که این گروه برای میانجیگری به ایران آمده‌اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه در خصوص اظهارات جان کری وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا و اخبار منتشره در برخی رسانه‌های خارجی مبنی بر قول جواد ظریف برای خروج گروه‌های جهادی و اشاره به برخی گروه‌های نزدیک به ایران از جمله حزب الله اظهار داشت: جمهوری اسلامی معتقد است رفتار غرب در منطقه باعثتشدید جهت گیری‌های اعتقادی در گروه‌های تروریستی در منطقه شده است. به طور مثال گروه‌های تروریستی دیگر مثل سابق از گروه‌های کم سواد و احساساتی استفاده نمی‌کنند. کسانی که دارای تحصیلات مطلوب و کارایی موثر هستند جذب این گروه‌ها شده‌اند. ماجرا در حال دگرگونی و تغییر است. گروه‌های تروریستی در حال فاصله گرفتن از ظرفیت‌های گذشته خود هستند.

جهانگیر‌زاده ادامه داد: این گروه‌ها تحت عنوان عمارت اسلامی یا خلافت اسلامی در حال تلاش برای اسکان هستند. در چچن و یمن و حتی در تونس که خیلی گرایشات تند مذهبی ندارد و در عراق و سوریه و… اگر اینان در جایی متمرکز شوند خطر فوق العاده‌ای را برای جهان ایجاد خواهند کرد. به نظر من بخشی از غربی‌ها متوجه شده‌اند که بشار اسد تکنونکرات ده‌ها بار ترجیح دارد به جریانات تروریستی و تکفیری. بنابراین اگر فردا در نوع نگاه غرب درباره جریانات تروریستی تغییری دیدید و موضع آن‌ها این شد که بشار اسد باید ادامه کار دهد ناشی از این نوع نگاه است.

وی در ادامه افزود: این گروه‌های تروریستی جهت گیری‌ها واحد ندارد. سرهای مختلف دارند. در مذاکرات باید با همه آن‌ها مذاکره کرد. اما از اظهارات جان کری مبنی بر اظهار خوشحالی از سخنان دکتر ظریف این تلقی پیش آمده که دکتر ظریف گفته است که همه گروه‌های مسلح باید از سوریه خارج شوند و این تلقی پیش آمده که جمهوری اسلامی ایران در خصوص حزب الله لبنان نیز چنین نظری دارد.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: طبیعی است که حزب الله لبنان برای دفاع از مردم لبنان در سوریه حضور دارد. گروه‌های تروریستی اما برای تخریب منابع عمومی سوریه به آنجا رفته‌اند و همه زیرساخت‌ها را از بین می‌برند و آدم‌ها را سر می‌برند. فرق است میان گروهی که برای دفاع از استقلال سیاسی کشور دیگری فعالیت می‌کند و گروهی که برای از بین بردن استقلال سیاسی و تقسیم کشور به دسته جات مختلف مبارزه می‌کند.

وی ادامه داد: این یک نقشه بین المللی برای سوریه است. طبیعی است که نقش رژیم صهیونیستی در تخریب حاکمیت ملی سوریه آشکار است. حزب الله هم نمی‌تواند نسبت به امنیت منطقه و لبنان و توسعه رژیم صهیونیستی بی‌توجه باشد. از این جهت با‌شناختی که من از آقای ظریف دارم مطمئن هستم که چنین دیدگاهی در ایشان وجود ندارد و جمهوری اسلامی چنین عهدی نکرده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان گفت: من آقای ظریف را فردی انقلابی و از متن انقلاب می‌دانم و قطعا به این نوع رفتارهای آمریکایی‌ها در منطقه و در سطح بین المللی اشراف جدی دارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز