خبرگزاری کار ایران

نوبخت در جمع خبرنگاران: / کامل /

اصرار نمایندگان، دولت را ناچار به ارائه تبصره هدفمندی کرد

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۸۱۶

من در خصوص علت استعفای نجفی از ریاست سازمان میراثفرهنگی صنایع دستی و گردشگری اطلاعی ندارم و در حال حاضر این خبر را از شما خبرنگاران می‌شنوم.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه بودجه ۹۳ وابسته به توافق ژنو نیست درباره تبصره هدفمندی یارانه ها گفت: مجلس و نمایندگان علاقه‌مند بودند زودتر از مفاد لایحه مطلع شوند بنابراین دولت ناچار به ارائه تبصره هدفمندی شد.

به گزارش ایلنا، محمد باقر نوبخت ظهر امروز چهارشنبه در حاشیه جریان بررسی بودجه سال ۹۳ کل کشور در مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران، گفت: قرار بود بحثهدفمندی یارانه‌ها و ادامه اجرای این قانون در سال ۹۳ طبق یک لایحه تقدیم مجلس شود. همچنین با عنایت به قانون هدفمند کردن یارانه‌ها دولت موظف است منابع و مصارف این قانون را هر سال بین ۴ ردیف در لایحه بودجه منظور کند که باید عنوان کنم این امر به خوبی انجام شده است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور افزود: در زمانیکه لایحه بودجه سال ۹۳ تقدیم مجلس شد، دولت طی ۴ ردیف منابع و مصارف اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها در سال آینده را براساس مشاهده وضع موجود به مجلس ارائه و تکلیف قانونی خود را انجام داده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بحثهدفمند کردن یارانه‌ها و اجرای آن تاثیر بسیار مهمی در زندگی همه مردم دارد، لذا دولت سعی دارد این قانون در شرایط فعلی به بهترین نحو اجرا شود. مجلس و نمایندگان علاقه‌مند بودند زودتر از مفاد لایحه مطلع شوند، بنابراین دولت ناچار به ارائه تبصره هدفمندی شد.

وی اظهار کرد: کمیسیون تلفیق مجلس با جدیت بحثبررسی هدفمندی یارانه‌ها را به اتمام رساند و ده‌ها پیشنهاد روی هر یک از بندهای این تبصره از سوی نمایندگان مجلس انجام گرفت و پیشنهادهای تمامی کمیسیون‌ها نیز به دولت واصل شده است. از این جهت فکر می‌کنم وقت یک روزه کمیسیون تلفیق برای بررسی تبصره هدفمندی یارانه‌ها مناسب بوده است هر چند معتقدم که باید زمان بیشتری در اختیار نمایندگان مجلس قرار داده می‌شد ولی در حال حاضر تمام کمیسیون‌های تخصصی مجلس نظرات خود را در رابطه به هدفمندی یارانه‌ها ارائه داده اند.

نوبخت گفت: آنچه که امروز در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد در واقع برآیند تمامی پیشنهادات و نظرات کمیسیون‌های تخصصی مجلس و کمیسیون تلفیق در مورد هدفمندی یارانه‌ها است.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که به نظر شما آیا وقت یک‌روزه برای بررسی تبصره هدفمندی یارانه‌ها از سوی مجلس کافی است یا خیر افزود: همه بحثهدفمندی‌کردن یارانه چه در سال جاری و چه در سال آینده تنها یک تبصره است، بنابراین یک تبصره مشخص می‌کند که ما نسبت به وضع موجود در چه شرایطی قرار داشته و چه خواهیم کرد.

وی ادامه داد: می‌دانیم که بحثهدفمند کردن یارانه‌ها فراتر از بودجه بوده و یک قانون محسوب می‌شود و در طول هر سال باید مشخص شود که چند درصد هدفمند کردن یارانه‌ها افزایش خواهد یافت، ‌بنابراین همه بحثآن تصمیم‌گیری روی یک عدد است که آیا ۵۰هزار میلیارد تومان فعلی که در بودجه سال ۹۲ منظور شده به حدود ۶۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان درراستای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها منطقی است یا خیر.

سخنگوی دولت در مورد علت استعفای نجفی رئیس سازمان میراثفرهنگی صنایع دستی و گردشگری گفت: من در این خصوص اطلاعی ندارم و بنده در نیم ساعت اول جلسه هیات دولت حضور داشته ام و البته با نجفی نیز در این جلسه گفتگویی انجام دادم ولی چیزی از استعفای وی نمی‌دانم و در حال حاضر این خبر را از شما خبرنگاران می‌شنوم.

محمد رضا نوبخت در ادامه سخنان خود در حاشیه جلسه امروز مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران افزود: قانون هدفمندی یارانه‌ها سالهاست در دستور کار قرار دارد و ما قرار نیست یک قانونی را در بودجه بررسی کنیم که بدانیم آن قانون نیازمند بررسی فراوان است و فقط در بودجه باید پیش بینی شود آنچه که از این قانون در سال مورد نظر اتفاق می‌افتد و دولت پیشنهادات خود را نسبت به آن اعلام کرده معقولانه است یا خیر، بنابراین در این مورد به راحتی می‌توان تصمیم گیری کرد.

وی گفت: قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال ۸۸ تصویب شده و سه سال نیز از اجرای آن می‌گذرد، لذا آنچه که بر این قانون مرتبط است افزایش و یا کاهش نرخ یارانه‌ها خواهد بود.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور اظهار کرد: دولت علاوه بر پرداخت نقدی یارانه‌ها به خانوار‌ها دو وظیفه دیگر را اجرایی خواهد کرد که یکی از آن‌ها واریز ۱۰ هزار میلیارد تومان به بخش تولید و حمل و نقل عمومی برای بهبود این بخش‌ها و همچنین واریز حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان به بهداشت و درمان کشور است.

نوبخت گفت: مجلس باید از دولت سوال کند که چند درصد قرار است درآمد‌ها در سال ۹۳ افزایش پیدا کند و کجا می‌خواهد آنرا هزینه کند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: هدفمندی یارانه‌ها به سه منبع و گروه تعلق می‌گیرد. خانوار‌ها، بخش تولید و بخش بهداشت و درمان و آن‌ها نیز همه ملهم از قانون خواهند بود، بنابراین نیاز به تصمیم گیری نو و جدیدی است که گفته شود زمان بررسی تبصره هدفمندی یارانه‌ها اندک و یا زیاد بوده است.

وی ادامه داد: دولت در مورد هدفمندی یارانه‌ها قصد ارائه لایحه را داشت، اما نمایندگان مجلس نظر داشتند که در این رابطه یک تبصره به مجلس ارائه شود ما نیز به احترام آن‌ها چنین کردیم و فکر می‌کنیم کار دولت در جهت تعامل بیشتر با مجلس انجام شده است هر چند حق قانونی دولت آن بود که هدفمندی یارانه‌ها را به صورت یک لایحه تقدیم مجلس کند.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در خصوص افزایش نرخ حامل‌های انرژی برای سال آینده گفت: موضوع افزایش حامل‌های انرژی در لایحه هدفمندی یارانه‌ها نخواهد آمد اما وقتی سرجمع میزان درآمد‌ها تثبیت و قطعی شود در آن زمان دولت باید این سرجمع افزایش را توزیع کند و نرخی که کمترین فشار اقتصادی را به مردم وارد می‌کند انتخاب کند.

نوبخت گفت: افزایش صادرات نفت به هیچ وجه مرتبط با دستاوردهای توافقات ژنو نیست و‌‌ همان مقدار ۱ میلیون بشکه نفت خام و ۳۰۰ هزار بشکه می‌عانات گازی در روز را برای سال ۹۳ دیده‌ایم، بنابراین سال ۹۳ هیچ تغییری از نظر وابستگی به نفت و میزان سهمی که نفت باید از درآمدهای بودجه داشته باشد انجام نشده و این موضوع نیز به موفقیت‌های مذاکرات ژنو مربوط نمی‌باشد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تصریح کرد: کلیات بودجه سال ۹۳ کل کشور با رای مثبت نمایندگان مجلس مواجه شد و به نظر من رقم بودجه برای سال آینده قابل تحقق است.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که دولت با مفاسد اقتصادی و ویژه خواران چگونه مبارزه خواهد کرد، گفت: این موضوع در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی که متشکل از نمایندگان دولت، مجلس و قوه قضائیه است پیگیری می‌شود.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در مورد سفرهای خارجی مسئولان کشور و همچنین ورود بسیاری از مقامات عالی رتبه جهان به کشور ما گفت: همه این سفر‌ها در چارچوب منافع ملی کشور صورت می‌گیرد و آنچه که در این مذاکرات انجام می‌شود برای خارج شدن از کشور از انزوایی که برخی بدخواهان ملت در صدد تحمیل آن به ملت هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز