خبرگزاری کار ایران

بروجردی:

خط قرمز ما این است که غنی سازی قطعا متوقف نخواهد شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۷۱۵

پایه های قطعنامه‌هایی که بر مبنای آن ما را تحریم کرده‌اند، متزلزل می‌شود. زیرا اگر بگویند که شما غنی سازی را دارید و به رسمیت شناخته شده است، دیگر فلسفه وجودی تحریم‌ها زیر سوال می‌رود.

دوازدهمین نشست علمی – تخصصی دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش‌ها با سخنرانی علاء الدین بروجردی تحت عنوان «مذاکرات هسته‌ای و رویکرد مجلس شورای اسلامی» برگزار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌ها، در این نشست تخصصی که توسط دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش‌ها برگزار شده بود، بروجردی نماینده بروجرد و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی طی سخنانی گفت: ما دنبال این هستیم که اولا حق ما را به رسمیت بشناسند چون ما این حق را در معاهدهNPT عملا به رسمیت شناخته شده داریم و بر آن مبنا عمل می‌کنیم که به لحاظ جهانی هم پذیرفته شده است ولی تفاوت در این است که اگر ۱ + ۵ امروز حقوق هسته‌ای ایران را به رسمیت بشناسد و آن را اعلام کند، پایه‌های قطعنامه‌هایی که بر مبنای آن ما را تحریم کرده‌اند، متزلزل می‌شود. زیرا اگر بگویند که شما غنی سازی را دارید و به رسمیت شناخته شده است، دیگر فلسفه وجودی تحریم‌ها زیر سوال می‌رود.

وی افزود: به نظر من نکته اساسی و مهمی که ما به دنبال آن هستیم، یکی همین نکته و دیگری بحثرفع تحریم‌هاست و اینکه علی الاصول باید فضا باز باشد و بیایند نیروگاه هسته‌ای برای ما بسازند چون ساخت نیروگاه هم قدرت ما را بالا می‌برد و هم عملا نوعی عبور از تحریم‌های مهم است به خصوص تکنولوژی غربی‌ها خیلی متفاوت است با تکنولوژی روسیه و چین. بنابراین اگر به توافق برسیم ساخت نیروگاه‌های جدید باید بخشی از توافقات دو جانبه باشد.

وی افزود: خط قرمز ما این است که غنی سازی قطعا متوقف نخواهد شد و سایت فردو که قطعا تعطیل نخواهد شد فردو عملا دارای پدافند غیرعامل است یعنی در شرایطی قرار دارد که امکان حمله به آن وجود ندارد. با توجه به اینکه ما عملا نیازهای راکتور تهران را برطرف کرده و انبار نموده‌ایم یعنی نیاز فعلی ما نیست، بنابراین به نظر می‌رسد که غنی سازی ۲۰ درصد قابل مذاکره باشد با این تبصره که ما هر زمان دیگری نیاز به ۲۰ درصد حتی بیشتر از آن داشتیم بتوانیم غنی سازی کنیم. به نظر من این نکته در توافق آینده بسیار کلیدی است. اگر بخواهیم غنی سازی ۲۰ درصد و بالا‌تر از آن را کاملا متوقف کنیم، کار اشتباهی است پروتکل الحاقی هم خانه آخر است. خوشبختانه ما در مجلس چون مصوب کردیم که دولت حق ندارد چنین چیزی اجرا بکند، نیازمند مصوبه مجلس است و دولت نمی‌تواند عملا در این زمینه توافقی را انجام بدهد. خروج مواد از ایران هم که قطعا منتفی است و جزء خطوط قرمر ما به شمار می‌رود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز