خبرگزاری کار ایران

جهانگیر زاده در دیدار با کاردار غیرمقیم انگلیس:

روابط اقتصادی ایران و انگلیس با ظرفیت‌های موجود دوطرف هماهنگ نیست

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۷۵۰

قطعاً افزایش همکاری‌های ایران و انگلیس به معنای عقب نشستن مواضع عقلانی ایران نیست؛ اما افزایش همکاری‌ها در دنیای امروز یک ضرورت است.

آجای شارما، کاردار غیرمقیم انگلیس در ایران امروز - دوشنبه - با جواد جانگیرزاده قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

به گزارش ایلنا، جواد جهانگیرزاده در این دیدار با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس به عنوان بازوی مشورتی مجلس عمل می‌کند، گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس با برخی از مراکز پژوهش‌ پارلمانی در دنیا ارتباط دارد و تلاش می‌کند تا این همکاری‌ها گسترش پیدا کند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه حضور کاردار غیرمقیم انگلیس بتواند به افزایش سطح همکاری‌های دو جانبه کمک کند، افزود: قطعاً افزایش همکاری‌های ایران و انگلیس به معنای عقب نشستن مواضع عقلانی ایران نیست؛ اما افزایش همکاری‌ها در دنیای امروز یک ضرورت است.

وی با بیان اینکه برای رفع سوءتفاهم‌ها باید اقدامات جدی‌تری از سوی غرب صورت بگیرد، تأکید کرد: روابط اقتصادی ایران و انگلیس به هیچ عنوان با ظرفیت‌های موجود دوطرف هماهنگ نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به مذاکرات هسته‌ای و توافق انجام گرفته ایران و ۱ + ۵ در ژنو و صحبت‌های پس از آن، گفت: پس از مذاکرات هسته‌ای، آقای اوباما صحبت‌هایی کرد و حرف‌های قبلی خود در قبال ایران را تکرار کرد و پس از آن تهدید‌ها افزایش پیدا کرد و تحریم‌های جدیدی روی برخی افراد متمرکز شد.

جهانگیرزاده توضیح داد: عده‌ای از سیاستمداران ایران معتقد بودند که غرب قابل اعتماد نیست و رفتارهای غرب پس از مذاکرات این حرف‌ها و نظرات را تأیید می‌کند و با این رفتار‌ها تردید نسبت به غرب افزایش پیدا کرده است؛ البته وقتی که از غرب صحبت می‌شود منظور کانون محوری آن است که انگلیس هم جزء این محور است.

قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به راهپیمایی ۲۲ بهمن سال جاری، تأکید کرد: امیدوارم تا فردا در تهران باشید و ببینید ملت ایران چگونه در صحنه راهپیمایی سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی حاضر می‌شوند و فردا همین ملت خواهند گفت که آیا مایل به ادامه روابط با غرب به این شکل هستند یا خیر؟

وی درباره صحبت‌های «وندی شرمن» درخصوص ایران، تأکید کرد: ما این صحبت‌ها را دخالت آشکار در مسائل داخلی ایران می‌دانیم.

جهانگیرزاده یادآور شد: درخصوص پرونده هسته‌ای ایران برخی معتقدند مذاکرات به نفع ایران نبوده و بازسازی این چهره باید در سیاست‌ها و اظهارات مقامات غربی مورد اهتمام جدی قرار گیرد تا احترام ملت بزرگ ایران مورد توجه قرار گیرد.

وی با تأکید براینکه ایران کشوری باثبات در منطقه است، افزود: شرایط سایر کشورهای منطقه قابل مقایسه با ایران نیست و تصویر ایران به درستی در جهان نشان داده نشده است و اگر بخواهیم به سمت عادی سازی روابط حرکت کنیم باید به واقعیت‌های موجود توجه شود.

جهانگیرزاده با بیان اینکه ایران و انگلیس در برخی مسائل در منطقه و جهان اختلافات اساسی دارند، تأکید کرد: در این موارد نه ایران به طور دقیق مانند انگلیس فکر می‌کند و نه انتظار دارد انگلیس مانند ایران فکر کند، اما زمینه‌های همکاری فراوانی بین دو کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: وقتی روابط دوجانبه دچار اختلال است امکان روابط چندجانبه نیز دچار اختلال خواهد بود و ایده تقویت روابط جز از مسیر اعتماد امکان پذیر نخواهد بود.

جهانگیرزاده با بیان اینکه گذشته چراغ راه آینده است، گفت: تنظیم یا توسعه روابط بدون توجه به گذشته امکان پذیر نیست و اگر به دنبال بازسازی و بهبود روابط هستیم باید نگرانی‌های گذشته رفع شود.

وی درباره دوعنصر واقع بینی و حسن نیت نسبت به مذاکرات ژنو، ادامه داد: واقع بین بودن نسبت به تعهدات توافق‌نامه ژنو و حسن نیت نسبت به عمل به آن به طور حتم مورد نیاز غرب است و تلقی من این است که غرب به طور واقع بینانه به مسائل نگاه نمی‌کند.

قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس تأکید کرد: غرب باید از شرایط اخیر ریاست جمهوری در ایران استفاده کند تا برای عملکرد خود دلایل کافی برای ارائه به افکار عمومی داشته باشند.

آجای شارما کاردار غیرمقیم انگلیس در ایران نیز در این دیدار با بیان اینکه تفاوت‌هایی در رویکرد ایران و انگلیس در قبال مسائل و سیاست‌های بین‌المللی وجود دارد، یادآور شد: این تفاوت‌ها عادی بوده و عجیب نیست و دوطرف باید به این تفاوت‌ دیدگاه‌ها احترام بگذارند اما نباید این تفاوت‌ها باعثشود تا ایران و انگلیس همکاری‌های خود را به پیش نبرند.

آجای شارما با بیان اینکه دولت انگلیس توافق ژنو را توافقی خوب برای ایران و دنیا می‌داند، تصریح کرد: توافق ژنو ثابت کرد که می‌توان با جمهوری اسلامی ایران به توافقی دیپلماتیک دست پیدا کرد و این باعثشد تا اعتماد سازی نسبت به ایران ایجاد شود و فضا برای گفت‌و‌گوهای مؤثر‌تر با ایران باز‌تر شود اما نکته مهم برای آغاز گفت‌و‌گوهای جامع این است که دو طرف مفاد توافق را با حسن نیت انجام دهند.

وی با تأکید براینکه انگلیس بر تعهدات توافق نامه ژنو متعهد است، گفت: رویکرد طرفین در قبال توافق هسته‌ای ژنو باید از دو ویژگی واقع‌بینانه بودن و داشتن حسن نیت برخوردار باشد.

کاردار غیرمقیم انگلیس در ایران یاد آور شد: هدف نهایی ما از توافق هسته‌ای حصول اطمینان از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز