خبرگزاری کار ایران

جلالی خبر داد:

تشکیل دبیرخانه ویژه اقتصاد مقاومتی در مرکز پژوهش‌های مجلس

کد خبر : ۱۴۷۹۰۵

براساس فرمایشات مقام معظم رهبری مرکز پژوهش های مجلس تدوین نقشه راهی در زمینه اقتصاد مقاومتی را در دستور کار خود قرار داده است که براین اساس ایجاد و راه اندازی یک دبیرخانه ویژه در این زمینه در دستور کار مرکز قرار گرفته است که برای این دبیرخانه دو افق سه ماهه و یکساله دیده شده است تا با تشکیل جلسات مختلف، گزارش های کارشناسی و پیش نویس طرح های اقتصاد مقاومتی تهیه شود.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از تشکیل دبیرخانه ویژه اقتصاد مقاومتی پس از ابلاغ سیاست‌های کلی آن توسط مقام معظم رهبری در مرکز پژوهش‌ها خبر داد.

به گزارش ایلنا، کاظم جلالی در جلسه نقش آفرینی مرکز پژوهش‌های مجلس در تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید یک راهبرد بلند مدت جهت علاج دردهای یکصد ساله اخیر اقتصادی باشد، گفت: نباید به تعیین راهکارهای اقتصاد مقاومتی به عنوان یک کار موقت نگاه شود که با بازشدن شیرهای نفت این رویکرد تغییر کند، بلکه ابن رویکرد باید در طولانی مدت دردهای اقتصاد کشور را درمان کند.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس افزود: نباید به سیاست‌های تعیین شده در اقتصاد مقاومتی به مانند برخی اسناد بالا دستی، به صورت شعار گونه برخورد شود، بلکه این موضوع باید به یک پارادایم غالب تبدیل شود.

وی با اشاره به سیاست‌های ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب در طول چند سال اخیر، تصریح کرد: باید سیاست اقتصاد مقاومتی در کنار سایر سیاست ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری مانند سیاست انرژی یا قانون هدفمندی یارانه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

جلالی با بیان اینکه محتوای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در قالب یک قانون نمی‌گنجد، تاکید کرد: این سیاست نیازمند تدوین یک نقشه راه است و در این مسیر نباید با عجله و شتاب کارهای ناقص و کوتاهی صورت گیرد.

وی ادامه داد: براساس فرمایشات مقام معظم رهبری مرکز پژوهش‌های مجلس تدوین نقشه راهی در زمینه اقتصاد مقاومتی را در دستور کار خود قرار داده است که براین اساس ایجاد و راه اندازی یک دبیرخانه ویژه در این زمینه در دستور کار مرکز قرار گرفته است که برای این دبیرخانه دو افق سه ماهه و یکساله دیده شده است تا با تشکیل جلسات مختلف، گزارش‌های کار‌شناسی و پیش نویس طرح‌های اقتصاد مقاومتی تهیه شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه حرکت در مسیر اقتصاد مقامتی و تشکیل دبیرخانه در این زمینه در عرض سایر کارهای مرکز نیست، یادآور شد: تشکیل دبیرخانه اقتصاد مقاومتی کاری کاملا جدی و اصولی است که به آینده اقتصاد کشور جهت می‌دهد.

وی فساد اقتصادی را ناشی از خلاء قانونی و تضاد قوانین با یکدیگر دانست و گفت: باید خلاءهای قانونی و تضاد قوانین در حوزه فساد اقتصادی شناسایی شود که دفتر حقوقی مرکز پژوهش‌های مجلس با جدیت باید پیش نویس قانونی جهت مبارزه با مفاسد اقتصادی را تهیه کند.

جلالی تاکید کرد: سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی اگر با دقت اعمال شود انقلابی اقتصادی در کشور را شاهد خواهیم بود.

وی با تاکید براینکه تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیازمند فهم مشترک دولت و مجلس از این موضوع است، تصریح کرد: لازم است تا در این زمینه کارگروه مشترکی از سوی دولت و مجلس جهت رسیدن به یک نقشه راه و شناسایی راهکارهایی جهت به ثمر رساندن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تشکیل شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب در چند سال اخیر موضوع اقتصاد مقاومتی را مطرح می‌کنند و نامگذاری این سال‌ها تحت عنوان جهاد اقتصادی یا اصلاح الگوی مصرف نیز بر این مبنا صورت می‌گیرد.

وی ریشه گرفتاری‌های امروز اقتصاد ایران را اقتصاد نفتی دانست و یادآور شد: اکنون بی‌نظیر‌ترین فرصت برای اقتصاد کشور فراهم شده تا از بیماری وابستگی به نفت رهایی یابد که این موضوع با اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ممکن است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید کرد: در اقتصاد مقاومتی باید ساختار مالی دولت اصلاح شده و دولت چابک و کوچک شود و نقش بخش خصوصی در اقتصاد کشور پررنگ و تقویت شود.

در این جلسه معاونان، مدیران و کار‌شناسان دفا‌تر مرکز پژوهش‌های مجلس و کار‌شناسان اقتصادی نظرات و پیشنهادات خود را درباره راهکارهای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بیان کردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز