خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در دیدار با سی‌سولو:

رفتار با مسلمانان در آفریقای مرکزی نوعی نسل‌کشی است

asdasd
کد خبر : ۱۵۱۲۲۴

جمهوری اسلامی ایران، آفریقا را دوست خود در مبارزه می داند و رایزنی نزدیکی در مسائل سیاسی و حساس میان دو کشور وجود دارد، که امروز رویکرد ایران استمرار دوستی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با رئیس مجلس ملی آفریقای جنوبی بر گسترش مناسبات دوجانبه در همه زمینه‌ها تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی در سفر به آفریقای جنوبی با سی سی سولو رئیس مجلس آفریقای جنوبی دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

لاریجانی در این دیدار ضمن تشکر از دعوت پارلمان آفریقای جنوبی برای سفر هیات ایرانی به این کشور، گفت: مطمئنا روابط دو کشورپس از مذاکرات امروز توسعه و ادامه می‌یابد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بحثارتباط، دو کشور ایران و آفریقا دارای سوابق طولانی و تاریخی هستند، تصریح کرد: در مبارزه با نژادپرستی و آپارتاید ایران نلسون ماندلا را نماد آن می‌داند که یادو خاطره او را گرامی می‌داریم.

وی با تاکید بر اینکه روابط میان ایران و آفریقای جنوبی از جهات مختلف مطلوب است، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران، آفریقا را دوست خود در مبارزه می‌داند و رایزنی نزدیکی در مسائل سیاسی و حساس میان دو کشور وجود دارد، که امروز رویکرد ایران استمرار دوستی است.

لاریجانی، ادامه داد: پارلمان ایران خواستار همکاری‌های بیشتر میان کمیسیون‌های تخصصی دو مجلس با یکدیگر است.

عضو کمیسیون شورا‌ها و امورداخلی مجلس با بیان اینکه در زمینه اقتصادی میان دو کشور، باید گام‌های سریعتری برداشته شود، گفت: ظرفیت‌های خوبی در ایران وجود دارد که بر اساس آن می‌توان در وضع فعلی گام‌های بلند‌تری برداشت.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه ایران آماده همکاری با آفریقای جنوبی در زمینه نفت‌وگاز است، ادامه داد: در زمینه سرمایه گذاری مشترک مانند پتروشیمی، نفت و معادن باید تلاش کنیم همکاری مشترک بیشتری داشته باشیم.

لاریجانی، افزود: با توجه به اینکه موضوع نفت آفریقای جنوبی خارج از تحریم‌ها است، می‌توان بر روی این موضوع سرمایه گذاری کرد و گام‌های اساسی برداشت.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با اشاره به موضوع هسته‌ای کشورمان و مذاکره با گروه۱ + ۵ گفت: در موضوع هسته‌ای، مذاکرات درحال پیشرفت است ما پیش از این اعلام کردیم، موضوع هسته‌ای از طریق گفت‌وگو قابل حل است.

وی ادامه داد: قدرت‌های بزرگ خیال می‌کردند با فشار و تحریم می‌توانند مقاومت مردم ایران را بشکنند که موفق نشدند، ایران بار‌ها اعلام کرده در دکترین خود سلاح هسته‌ای جای ندارد وهمچنان مذاکرات را دنبال می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: کشورهای غربی، هیچ‌گاه نباید به دنبال منصرف کردن ایران ازدانش صلح آمیزهسته‌ای باشند.

لاریجانی با بیان اینکه آفریقای جنوبی می‌تواند در مراودات اقتصادی با ایران فعال‌تر باشد، افزود: خوب است که، تجارآفریقای به ایران بیایند.

وی با تاکید براینکه ایران در یک منطقه پربحران قرار دارد، بیان کرد: اوضاع افغانستان، عراق و سوریه در منطقه ما، اوضاع مناسبی نیست، اما در فضای فعلی منطقه، ایران کشوری پایدار و با اهمیت است، که این امنیت برای سرمایه گذاران بسیار مهم است.

عضو کمیسیون شورا‌ها و امورداخلی مجلس با اعلام اینکه وضعیت تروریسم در منطقه با حمایت برخی از قدرت‌های بزرگ یک مسئله تاکتیکی است، گفت: به هرمیزان تروریسم درمنطقه گسترش یابد قطعا مبارزه با آن مشکل می‌شود.

لاریجانی در این دیدار با اشاره به مسئله سوریه، ادامه داد: از ابتدای پیدایش مسئله سوریه، ایران اعلام کرد، این بحران باید از طریق راه کار سیاسی حل شود، زیرا دموکراسی با اسلحه مستقر نمی‌شود، برخی از کشور‌ها اگر نگران دموکراسی در سوریه هستند باید وضعیت را در کشور خود سامان دهند.

وی تصریح کرد: حضور غربی‌ها باعثمشکل‌تر شدن اوضاع در سوریه می‌شود، ما تلاش می‌کنیم اوضاع دراین کشوراز طریق سیاسی و برگزاری انتخابات پیگیری شود.

لاریجانی ضمن تشکر از موضع آفریقای جنوبی در موضوع هسته‌ای ایران و مسئله فلسطین، بیان کرد: موضوع فلسطین امروز چهره‌ای از‌نژاد پرستی را دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با ابراز نگرانی از حوادثرخ داده در آفریقای مرکزی، گفت: رفتار با مسلمانان در آفریقای مرکزی خشونت‌آمیز و نوعی نسل کشی است، این اوضاع چهره آفریقا را تهدید می‌کند و باید کمک کرد این مسئله حل شود.

در این دیدار سی سولو رئیس مجلس ملی آفریقای جنوبی ضمن خوش آمدگویی به هیات ایرانی، از میزبانی ایران درسفری گذشته وی به ایران تقدیر و تشکر کرد.

وی ادامه داد: من از تلاش مردم ایران به ویژه در بخش مسکن تحت تاثیر قرار گرفتم و آفریقای جنوبی مایل است از تجربیات ایران استفاده کند.

سی سولو تصریح کرد: ایران با حمایت از انقلابیون در زمان مبارزه با آپارتاید به یک نماد آزادی برای مردم آفریقای جنوبی تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: همکاری خوبی میان پارلمان ایران و آفریقای جنوبی برقرار است.

رئیس مجلس ملی آفریقای جنوبی با اشاره به مسئله فلسطین، بیان کرد: در تمام مجامع بین المللی همانند سازمان ملل آفریقای جنوبی حمایت خود را از مردم فلسطین اعلام کرده است.

سیسولو با بیان اینکه اقتصاد ایران علی رغم تحریم‌ها بسیار پویا است، گفت: آفریقای جنوبی کشوری در حال توسعه و مایل است که از تجربیات ایران در زمینه‌های اقتصادی و صنعتی استفاده کند.

وی با اشاره به مسئله صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، ادامه داد: آفریقای جنوبی از برنامه صلح‌امیز هسته‌ای ایران حمایت می‌کند.

رئیس مجلس آفریقای جنوبی تصریح کرد: من معتقدم تجار آفریقای وهیات‌های تجاری ایرانی برای گسترش و تعمیق مناسبات باید تلاش کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز