خبرگزاری کار ایران

لاریجانی:

دعواهای سیاسی کوچه و بازار به دانشگاه منتقل نشود

کد خبر : ۱۵۸۱۵۹

ما به اندازه کافی گفت و گوی سیاسی در فضای جامعه و رسانه ها داریم اما کمتر شاهد مباحثمربوط به کارآفرینی و تولید هستیم. دانشگاه ها در صورتی می توانند به وظایف ذاتی خود عمل کنند که دعواهای سیاسی کوچه و بازار به آنها منتقل نشود.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: دانشگاه‌ها در صورتی می‌توانند به وظایف ذاتی خود عمل کنند که دعواهای سیاسی کوچه و بازار به آنها منتقل نشود.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی در دیدار رییس دانشگاه آزاد ضمن تشکر از زحمات مسئولان این دانشگاه و نقش آنان در توسعه کمی و کیفی فضای آموزشی خاطرنشان کرد: رویکرد علمی دانشگاه باعثبالا رفتن سطح علمی کشورمی شود، ‌ اما باید متناسب با نیازهای کشور، ‌ نیروی انسانی تربیت کرد.

رشد کمی به تنهایی کافی نیست و کیفیت و کمیت باید در کنار هم باشد

وی افزود: رشد کمی به تنهایی کافی نیست و کیفیت و کمیت باید در کنار هم باشد و از طرفی تربیت بیش از اندازه نیروی انسانی باعثصدمه به روحیه فارغ التحصیلان و همچنین افزایش بیکاری می شود.

لاریجانی با اشاره به لزوم پیوند میان دانشگاه با مراکز صنعتی و تولیدی، ‌ اظهار داشت: مشکلات نفتی بودن یک کشور به دانشگاه ها هم رسیده، ‌ یعنی ما بودجه ای را امضا کرده و به مدیران و روسای دانشگاه ها می دهیم و آنها هم خرج می کنند، اما در کشورهای دیگر این طور نیست، بلکه روسای دانشگاه ها باید خودشان دست به کار شوند؛ مثلا با بخش صنعت وارد گفت وگو شده و پروژه های علمی تعریف و طراحی کنند. در سایر کشورها خیلی از روسای دانشگاه ها ازمراکز صنعتی پروژه می گیرند و همین امر به اهداف دانشگاه آزاد که می خواهد وابستگیش به شهریه دانشجویان را کاهش دهد، ‌ کمک شایان توجهی می کند.

رییس مجلس اقدام مسئولان دانشگاه آزاد را برای خروج از تمرکز و استفاده از افراد بیشتر در تصمیم گیری ها را کاری ارزنده دانست که باعثاستفاده از اندیشه های بیشتر و نزدیکتر شدن دانشگاه به اهدافش می شود.

خاطرات خوشی از حسن نظر آقای میرزاده دارم

در ادامه این دیدار نوروزی، رییس مجلس شورای اسلامی به یادآوری دوران همکاری خود با حمید میرزاده در دولت سازندگی اشاره کرد و گفت: همواره خاطرات خوب و فراموش نشدنی از حسن نظر آقای میرزاده نسبت به مسایل کشور در ذهن دارم.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان ویژگی های فردی رییس دانشگاه اسلامی افزود: مثبت اندیشی، ژرف نگری، انصاف و خلیق بودن آقای میرزاده در وظایف محوله به ایشان کمک می کرد تا همواره مدیریتی مثبت داشته باشد.

لاریجانی اظهار امیدواری کرد تا دانشگاه آزاد اسلامی در دوره ای که مدیریت دکتر میرزاده را تجربه می کند به جایگاهی مطلوب برای نسل های آینده برسد.

نباید سایه سیاست بر فضای علمی قرار بگیرد

لاریجانی افزود: هرچه فضا آرام تر باشد، زمینه رشد علمی فراهم تر است. کشمکش های سیاسی برای فضای دانشگاه مضر است. اگر سایه سیاست بر وجهه علمی نیفتد و دعواهای نعمتی - حیدری وارد محیط علمی نشود، ‌ آن وقت است که علم رشد می کند، چرا که ذهن غیرمتمرکز رشد ندارد. وجهه علمی برای دانشگاه‌ها باید حفظ شود و سایه مسائل سیاسی بر آن چیره نشود؛ البته این به معنای نداشتن فهم و بصیرت سیاسی نیست بلکه به این معناست که دیدگاه های سیاسی که هر فردی می تواند داشته باشد، ‌ نباید وارد فضای علمی شود.

لاریجانی اضافه کرد: برخی معتقدند افراد تحصیلکرده یک فضیلت برای جامعه محسوب می شوند، اما این فضیلت هنگامی برای جامعه موثر خواهد بود که حکومت افراد را براساس نیازهای خود آموزش دهد.

توسعه رشته‌های تحصیلی باید متناسب با نیازها جامعه باشد

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه توسعه رشته های تحصیلی باید متناسب با نیازها باشد گفت: در برخی از رشته ها تعداد فارغ التحصیلان به اندازه‌ای رسیده که تا ۲۰ سال آینده شغلی برای آنها وجود ندارد. به همین دلیل در توسعه کیفی باید به توجه داشته باشیم که رشته های تحصیلی را به گونه ای مدیریت کنیم که آموزش افراد برای کشور خروجی و راندمان داشته باشد.

وی با ضروری دانستن ارتباط صنعت با دانشگاه اظهار داشت: طرح های مختلفی برای ارتباط دانشگاه ها با صنعت و تولید تصویب شد اما کمتر به نتیجه دلخواه و مطلوب رسید. ما بودجه های آموزشی و پژوهشی را افزایش می دهیم اما نتیجه تغییر محسوسی ایجاد نمی شود. به همین دلیل باید از روش های جاری روز دنیا در خصوص ارتباط صنعت با دانشگاه بهره گیریم.

لاریجانی با اشاره به این نکته که تولید کننده نیازمند فضای رقابتی است، ادامه داد: روسای دانشگاه ها در بسیاری از نقاط جهان به دنبال دریافت پروژه های صنعتی و تولیدی برای اجرا در محیط آموزشی هستند اما در کشور اینگونه نیست و علت هم وابستگی نهادهای آموزشی به بودجه های نفتی است.

دلیل مزیت دانشگاه آزاد دولتی نبودن و بی نیازی از بودجه های عمومی کشور است

رییس مجلس نهم با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل مزیت دولتی نبودن و بی نیازی از بودجه های عمومی کشور برخلاف سایر دانشگاه ها می تواند پروژه های صنعتی و تولیدی را به خوبی اجرایی سازد، گفت: " اگر بخواهیم به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کنیم باید از داشته های خود حداکثر استفاده را ببریم و دانشگاه یکی از عناصر موثر در این موضوع به شمار می رود. " ‬

وی با تاکید بر ضرورت آرامش و دوری از کشمکش های سیاسی در محیط دانشگاهی گفت: هرچه فضا آرام تر باشد زمینه رشد علمی بیشتر فراهم می شود. چالش ها و بگو مگوهای سیاسی انگیزه را برای کسب دانش کاهش می دهد و افتادن سایه سیاست بر سر دانشگاه ها از وجهه علمی آنها می کاهد.

لاریجانی افزود: ما به اندازه کافی گفت و گوی سیاسی در فضای جامعه و رسانه ها داریم اما کمتر شاهد مباحثمربوط به کارآفرینی و تولید هستیم. دانشگاه ها در صورتی می توانند به وظایف ذاتی خود عمل کنند که دعواهای سیاسی کوچه و بازار به آنها منتقل نشود.

رئیس مجلس در پایان گفت: مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی تاکنون از چهره های فرهیخته و بزرگان بهره برده و امیدواریم که بزرگان دیگری هم به فضای دانشگاه آزاد بپیوندند، پیوستن افراد مبرز علمی به دانشگاه آزاد اسلامی خبر خوشی است و امید برای افزایش سطح علمی را دوچندان می کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز