خبرگزاری کار ایران

رییس‌مجلس در همایش تجلیل از زنان مسلمان:

زن در نظام اسلامی پرده نشین نیست

asdasd
کد خبر : ۱۶۱۱۴۲

تعاملات قرآنی در مورد حقوق زنان بسیار عالی است و این نگاه زمانی دچار افراط می‌شود که عرف و عادت و سلایق شخصی در آن غلبه پیدا کند.

رییس‌مجلس شورای اسلامی گفت: زن در نظام اسلامی نه پرده نشین است نه اخلاط را به شیوه غرب می‌پذیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور در همایش تجلیل از زنان مسلمان که صبح امروز در سالن همایشهای برج میلاد برگزار شد با تا کید بر اینکه جایگاه حضرت فاطمه در ولایت جایگاهی محوری و کانونی است، گفت: باید بررسی کرد که کدام مکتب می‌تواند شخصیتی مثل حضرت فاطمه را به عنوان یک الگو داشته باشد. یکی از نکات برجسته مکتب اهل بیت شخصیت‌های معصوم هستند که باید ما سبک زندگیمان را از آنان یاد بگیریم.

وی با بیان اینکه یکی از نکات حساس و افتراق مکتب اسلام و مکاتب دیگر در موضوع زن نهفته است، گفت: برخی به نظام جمهوری اسلامی خرده می‌گیرند که چرا سبک زندگی ما را نمی‌پذیرید. ان‌ها به ویژه غربی‌ها چون نظام فکری خود را مطلق می‌دانند اصرار دارند که دیگران نیز این منطق را بپذیرند. در تماسهای دیپلماتیک نیز به آنان گفته شده است که مکتب اهل بیت نظام حقوقی روشنی دارد و اگر شما دراین مورد ادعایی دارید باید بنشینید و با علما بحثکنید.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از محلهای نزاع میان ما و دیگر نظام‌ها در مورد جامعه و خانواده است. شهید مطهری معتقد است که اینکه در طول تاریخ به زنان ظلم شده است تردیدی وجود ندارد، اما این مسئله اختصاصی به شرق ندارد، بلکه در غرب نیز تا چند سال پیش زنان حتی حق رای هم نداشتند.

لاریجانی با اشاره به اینکه غربی‌ها در طول تاریخ سابقه سوءیی نسبت به زنان داشتند، گفت: حتی پس از رنسانس که تغییراتی در باورهای غربی‌ها شکل گرفت، نگاه آن‌ها به زن به عنوان یک موجودضعیف بود، امروز نیز آن‌ها ظاهر مطلب را عوض کردند، اما اصل نگاه ابزاریشان به زنان تغییر نکرده است.

وی با اشاره به نظرات ایت الله مطهری یاد‌آور شد: شهید مطهری معتقد است برای رفع ظلم وارد شده به زنان دو رویکرد در طول تاریخ به وجود آمد که یکی از ان‌ها مربوط به غرب است. آن‌ها تلاش کردند برخی مسائل را حل کنند، اما گرفتار مشکلات جدیدی شدند و بحثانسانهای بی‌خانمان را به وجود آوردند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه هویت انسان نه در جامعه بلکه در خانواده شکل می‌گیرد، گفت: جامعه تنها می‌تواند شخصیت و هویت انسان را به بهره وری برساند. اگر این خانواده به هم بریزد ما به هم ریختگی در جامعه را شاهد خواهیم بود. متاسفانه گاهی می‌بینیم در کشورهای غربی برخی رجال برجسته که می‌خواهند از همسرشان جدا شوند گوئی یک کالایی را کنار می‌گذارند که هیچ تعللق خاطر به آن ندارند، شهید مطهری این تفکر را نوعی افراط می‌دانند.

وی ادامه داد‌: ‌ شهید مطهری‌ همچنین با انتقاد از برخی سنتهای جوامع شرقی نسبت به زنان معتقد است که در این جوامع نیز برخی امتیازات زنان به عنوان یک انسان از آن‌ها سلب شده است. که این جنبه سلیقه‌ای دارد و مربوط به کتاب مقدس نمی‌شود، این یک نگاه متحجرانه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از نگاه شهید مطهری چنین افراط و تفریطی منشایی در اسلام ندارد، گفت: موضع اسلام درمورد زنان موضعی اعتدالی است، زن در نظام اسلامی نه پرده نشین است نه اخلاط را به شیوه غرب می‌پذیرد.

وی افزود: یکی از این سنت‌های غلط در برخی جوامع شرقی اصرار به خانه نشینی زنان و بی‌خبر گذاشتن آن‌ها از مسائل اجتماعی، افراط در تحقیر زن و عدم استقلال اجتماعی زنان است. در حالی که شهید مطهری معتقد است زن‌ها نیز باید همچون مرد‌ها صاحب رای باشند.

لاریجانی تاکید کرد: در نگاه شهید مطهری تفاوتی میان بی‌عفتی در زنان و مردان وجود ندارد و هر دو دارای اشکال است. اینکه بی‌عفتی در زنان را عار بدانیم و نسبت به بی‌عفتی در مردان بی‌تفاوت باشیم دارای ایراد است. همچنین شهید مطهری معتقد است که به کار بردن کلمات عجیب برای زنان عناوینی همچون عیال، متعلقه و عناوینی از این دست برای زن درست نیست، یک زن را باید به نام خودش خطاب کنیم، چرا که نشان می‌دهد شخصیت او برای ما مهم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: تعاملات قرآنی در مورد حقوق زنان بسیار عالی است و این نگاه زمانی دچار افراط می‌شود که عرف و عادت و سلایق شخصی در آن غلبه پیدا کند. شهید مطهری معتقد است؛ زنان هم حق فتوا دادن را دارند و هم حق حضور در اجتماع و دخالت در شئونات حکومتی.

لاریجانی با اشاره به اینکه نقش زنان در انقلاب اسلامی بسیار ممتاز بود، گفت: امروز نیز ما می‌بینیم که این نقش بسیار برجسته است. شهید مطهری همچنین معتقد است که اگر در جامعه عدالت باعثتنظیم امور می‌شود، درخانواده عواطف است که به کار‌ها سامان می‌دهد. حتی در یک جامعه اسلامی نمی‌توان منکر نقش خانواده شد و گفت: که جامعه می‌تواند نقش خانواده را ایفا کند، چرا که کارکرد جامعه و خانواده از یکدیگر متفاوت است.

وی با بیان اینکه جامعه‌ای که می‌خواهد راه کمال را پیدا کند نمی‌تواند بدون وجود خانواده سالم این راه را طی نماید، تصریح کرد: امروز عوامل بیرونی که در شخصیت سازی افراد موثر است زیاد شده است. اگر فرزندان ما خلوت نشین بشوند و شخصیت خود را با عوامل بیرونی بسازند باید بدانیم که اشکالی در کار ماست.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما با گسترش رسانه‌ها مخالف نیستیم، اما اندازه هر کاری را باید مورد توجه قرار بدهیم. حضور زنان که برای تشکیل رشته عواطف نقش محوری را در خانواده دارند به وسیله رسانه‌ها پر نمی‌شود.

وی خاطر نشان کرد: راهی که ما دنبال می‌کنیم، حتماً نباید منبعثاز تفکرات دیگران باشد. سبک زندگی ما باید منبعثاز مکتب اهل بیت باشد، برای همین بخشهای قانون گذاری و جنایی کشور باید تعامل بیشتری متناسب با تفکرات اندیشمندان در زمینه زنان و حقوق آن‌ها برای حفظ اصالت زنان داشته باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز