خبرگزاری کار ایران

لاهوتی در نطق میان دستور:

اظهارات نعمت زاده درخصوص یارانه تولید نگران کننده است

asdasd
کد خبر : ۱۶۱۲۳۸

نمی‌توان صرفاً از مردم انتظار داشت که مصرف خود را کاهش دهند، بلکه دولت نیز باید گام‌هایی در این زمینه بردارد از جمله اینکه به عنوان مثال ما مصوب کرده‌ایم که هدر رفت برق به ۴ درصد کاهش یابد و این چیزی نیست که بخواهد از جیب مردم هزینه شود.

نماینده لنگرود در مجلس با اشاره به اظهارات امروز نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در صحن مجلس، گفت: اظهارات وزیر در خصوص پرداخت نشدن یارانه نقدی به بخش تولید نگران کننده است و رئیس جمهور باید این موضوع را مورد توجه قرار دهد.

به گزارش ایلنا، مهرداد بائوج لاهوتی امروز در نطق میان دستور خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصلاح مصرف حامل‌های انرژی گفت: نمی‌توان صرفاً از مردم انتظار داشت که مصرف خود را کاهش دهند، بلکه دولت نیز باید گام‌هایی در این زمینه بردارد از جمله اینکه به عنوان مثال ما مصوب کرده‌ایم که هدر رفت برق به ۴ درصد کاهش یابد و این چیزی نیست که بخواهد از جیب مردم هزینه شود.

نماینده لنگرود با اشاره به اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت: فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها با اجازه مجلس شروع گردید هر چند اعتقاد کلی مجلس در قانون هدفمندی یارانه‌ها در این فاز برطرف کردن نواقص فاز اول و وصولی آن تا سقف ۴۰ هزار میلیارد تومان بود که در ‌‌نهایت ۴۸ هزار میلیارد تومان به تصویب رسید.

وی افزود: الحمدالله دولت هم در اجرا با شیب ملایمی فاز دوم را شروع نموده است و انشاالله همگی کمک کنیم که در اجرای فاز دوم در جهت بهبود وضعیت اقتصادی کشور گام موثری برداشته شود، خصوصاً در جهت حل مشکلات تولید، اشتغال و درمان چرا که تنها بالا بودن منابع درآمدی دولت در بودجه کافی نیست بلکه باید هزینه‌ها را کاهش داد.

لاهوتی تاکیدکرد: کوچک کردن دولت و خارج شدن دولت از تصدی‌گری‌هایی که بخش خصوصی توان انجام آن را دارد باید مورد توجه قرار گرفته و سهم سرمایه‌‌های دولتی در اقتصاد کاهش یابد.

عضو کمیسیون عمران خطاب به نمایندگان مجلس اظهار داشت: همگی باید جهت تکمیل پروژه‌های عمرانی در کشور چاره‌اندیشی نماییم. هر میزان از پروژه‌هایی که امکان انجام از طریق بخش خصوصی وجود دارد واگذار گردد البته با مراقبت نظارت‌های قانونی، در غیر این‌صورت اگر منتظر این منابع محدود بودجه باشیم به فرض اینکه برآورد ریالی پروژه‌ها تغییر نکند، که امکان ندارد، ۲۰ سال طول خواهد کشید این ۳ هزار پروژه عمرانی نیمه‌کاره در کشور تکمیل شود.

وی گفت: مسکن یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی ایران است که سهم عمده‌ای در تولید ناخالص داخلی سرمایه‌گذاری اشتغال داشته، این حوزه به لحاظ دارا بودن ارتباط قوی با سایر بخش‌های اقتصادی به عنوان محرک بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی عمل می‌نماید.

لاهوتی افزود: علاوه بر نقش انکارناپذیر مسکن در اقتصاد کلان، مسکن نقش حیاتی در اقتصاد خانوار نیز ایفا کرده و گران‌ترین کالایی است که خانوار در دوران زندگی خریداری می‌کند.

نماینده مردم لنگرود خاطرنشان کرد: سال ۱۳۹۰ سهم مسکن از هزینه خانوار شهری ۳۳.۴ درصد بوده است که این سهم در سال ۱۳۹۱ در تهران و برخی از کلانشهر‌ها تا مرز ۵۰ درصد افزایش داشته است.

وی همچنین گفت: نسبت وام خرید مسکن به قیمت آن برای یک آپارتمان ۱۰۰ متری در تهران و کلانشهر‌ها کمتر از ۵ درصد در سال ۹۲ بوده است در صورتی که در بسیاری از اقتصادهای توسعه یافته به ویژه در کشورهای اروپایی این نسبت بیش از ۸۰ درصد است.

لاهوتی تصریح کرد: در برنامه‌ریزی این دولت هم هر چند کارهای مطالعاتی آغاز شده ولی با توجه به اینکه سالیانه یک تا یک‌ونیم میلیون مسکن، نیاز است نسبت به عملیاتی کردن سیاست‌های خود را در بخش مسکن عملیاتی نماید.

وی خطاب به حجتی وزیرجهاد کشاورزی گفت: ما در کشور حدود ۳۶ میلیون هکتار زمین مستعد کشاورزی داریم که این عدد در حال حاضر بین ۱۴ تا ۱۸ میلیون هکتار از آن زیرپوشش کشاورزی می‌باشد و قرار بود سالیانه ۲ میلیون هکتار به زمین‌های زیرپوشش کشاورزی در کشور اضافه گردد.

نماینده مردم لنگرود گفت: متاسفانه سه محصول عمده برنج، چای، ابریشم هر روز از زمین‌های زیر پوشش آن کاسته و در حال تغییر کاربری است. از ۳۵ هزار هکتار باغات چای تنها ۲۰ هزار هکتار آن برداشت بخش عمده آن تغییر کاربری، بخش زیادی از باغات متروکه است که همین‌جا بنده از شما دولت و وزیر محترم درخصوص برطرف کردن این مشکل استدعا دارم با اخذ تصمیمات مناسب ضمن احیای زمین‌های کشاورزی در رونق و توسعه آن با پرداخت مطالبات به موقع خصوصاً اعتبارات مربوط به بهسازی باغات چای کوشا باشید.

لاهوتی افزود: جای سوال است چرا نسبت به تامین ۴۰۰ هزار تن نیاز باقی‌مانده برنج اقدام نمی‌گردد این عدد کوچک بهانه‌ای شده است برای یک عده صاحبان منافع که هر سال چند برابر نیاز کشور برنج وارد می‌کنند. انشاالله امیدوارم با یک حرکت ملی نیاز کشور تامین و جلوی صادرات گرفته شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: متاسفانه ۳ هزار هکتار از باغات توت تغییر کاربری یافته و تولید ابریشم از هزار تن به یکصد تن رسیده است در صورتی که این توان تولید در کشور وجود دارد، متاسفانه تعرفه واردات نخ ابریشم همچنان بسیار پایین است واردات مانع افزایش تولید پیله ابریشم می‌باشد.

لاهوتی خطاب به وزیر نیرو با بیان اینکه قرن ۲۱ قرن کمبود آب نام گرفته است گفت: کشورهایی مانند ایران که با کمبود منابع آبی مواجه می‌باشند توجه به کلیه منابع آبی از اهمیت بالایی برخوردار است. این امر در قالب مدیریت یکپارچه منابع آبی قابل اجرا خواهد بود و در همین ارتباط استان گیلان با داشتن متوسط بارندگی نزدیک به هزار میلیم‌تر نباید شاهد کم‌آبی باشد.

نماینده لنگرود یادآور شد: متاسفانه ۲ سد شفارود و پل‌رود علی‌رغم اینکه بیش از سال‌ها شروع شده است دارای پیشرفت فیزیکی کمتر از ۳۰ درصد می‌باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز