خبرگزاری کار ایران

یک فوریت طرح اساسنامه شرکت ملی نفت ایران پس از ۲۶ سال تصویب شد

asdasd
کد خبر : ۱۶۷۴۳۲

دولت قبل مکلف بود اساسنامه این شرکت را در چند سال اخیر ارائه کند اما متاسفانه تاکنون اتفاقی نیفتاده است / مجلس برای تدوین این طرح تاکنون ۴۰ جلسه را با دولت، ‌دیوان محاسبات و شرکت ملی نفت برگزار کرده است.

نمایندگان مجلس با یک فوریت طرح اساسنامه شرکت ملی نفت ایران موافقت کردند.

به گزارش ایلنا، نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرح اساسنامه شرکت ملی نفت ایران با ۱۲۵ رای موافق، ۱۰ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در جلسه علنی امروز موافقت کردند.

حسین نجابت در تشریح این طرح با بیان اینکه براساس قانون وزارت نفت مکلف بوده که اساسنامه شرکت ملی نفت را به مجلس برای تصویب ارائه دهد اما بارها و بارها به دلایل مختلف در طول سالهای اخیر این کار انجام نشده است، گفت: در ابتدای مجلس نهم مرکز پژوهش ها طرحی آماده کرد که براساس آن اساسنامه شرکت ملی نفت ایران تدوین شده بود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر با بیان اینکه براساس دستور رئیس مجلس شورای اسلامی قرار شد این اساسنامه با همکاری تعدادی از کارشناسان شرکت ملی نفت و نیز اعضای کمیسیون انرژی مجلس بازبینی مجدد شده و تدوین و آماده شود، ادامه داد: در طی جلسات متعدد که نزدیک به چهل جلسه شد این اساسنامه ‌آماده شده و برای ارائه به صحن علنی به هیات رئیسه ارائه شده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه در صورت تصویب، این اساسنامه الگویی برای سایر شرکتهای زیرمجموعه وزارت نفت همچون شرکت ملی گاز، شرکت ملی پخش و پالایش نفت و… خواهد بود از نمایندگان خواست تا به یک فوریت این طرح رای مثبت داده تا برای بررسی بیشتر به کمیسیون انرژی ارجاع شود.

در ادامه مهرداد بائوج لاهوتی به عنوان مخالف یک فوریت این طرح گفت: دولت قبل مکلف بود اساسنامه این شرکت را در چند سال اخیر ارائه کند اما متاسفانه تاکنون اتفاقی نیفتاده است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به روی کار آمدن دولت جدید و آمادگی دولت برای تدوین و اساسنامه به نظر من مجلس باید منتظر بماند تا دولت لایحه کاملی را در این رابطه ارائه کند زیرا به نظر می‌رسد طرح مذکور با توجه به نبود نظرات دولت چالش هایی را میان دوقوه ایجاد می‌کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: از طرفی دیگر به نظر من طرح تعیین اساسنامه شرکت ملی نفت باید به صورت عادی طرح شود تا به صورت کارشناسی این طرح در مجلس با حضور نمایندگان دولت بررسی شود.

در ادامه نشست همچنین علیرضا سلیمی به عنوان موافق یک فوریت طرح تعیین اساسنامه شرکت ملی نفت گفت: در چند سال اخیر درباره اساسنامه شرکت نفت خلا جدی وجود داشت که با تلاش نمایندگان این فقدان رفع شد از طرفی دیگر مجلس برای تدوین این طرح تاکنون ۴۰ جلسه را با دولت، ‌دیوان محاسبات و شرکت ملی نفت برگزار کرده است.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از مشکلات کشور در چند سال اخیر رابطه شرکت نفت، دولت و بانک مرکزی است که فقدان اساسنامه در شرکت نفت مشکلات جدی را در این حوزه ایجاد کرد.

وی ادامه داد: گزارشات دیوان محاسبات در چند سال اخیر نشان دهنده تخلفات حوزه نفت بوده که این موضوع تنها به علت نبود اساسنامه شرکت ملی نفت رخ داده است. از طرفی دیگر اساسنامه این شرکت باید حدود ۲۶ سال پیش تعیین می شد که تاکنون در این رابطه کوتاهی شده بنابراین اگر بار دیگر این موضوع را رها کنیم آینده را نمی‌توان پیش بینی کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز