خبرگزاری کار ایران

جلالی:

مسئله هسته‌ای ایران آزمونی برای آمریکاست

asdasd
کد خبر : ۱۷۲۹۳۸

جمهوری اسلامی ایران کشوری است که تاکنون هیچ گونه گرایش افراطی در آن شکل نگرفته و نخواهد گرفت و اساسا جمهوری اسلامی تاکنون به دنبال استفاده غیرصلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای نبوده است و اگر غرب در مقابل ایران رفتاری متعادل و منطقی در پیش بگیرد با واکنش مثبت دولت و مردم روبرو خواهد شد

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه به موفقیت مذاکرات فعلی ایران و ۱ + ۵ امیدواریم، گفت: اگر در مسئله هسته ای آمریکایی ها با صداقت رفتار کنند شرایط برای حل برخی مشکلات دیگر بین دوکشور فراهم خواهد شد و گرنه دیوار بی اعتمادی بلندتر می شود.

به گزارش ایلنا، ایمون اوشانسی سفیر نیوزیلند در تهران، تیموتی وبستر مشاور ارشد نخست وزیر نیوزیلند، پیرس لین مشاور سیاستگذاری وزارت امورخارجه نیوزیلند و جرج هامپتون معاون نماینده دائم این کشور در سازمان ملل متحد، عصر روز گذشته(یکشنبه) با حضور در مرکز پژوهش‌های مجلس با کاظم جلالی رئیس این مرکز دیدار و گفتگو کردند.

جلالی در این نشست، گفت: ستادی در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به صورت مستمر تحریم‌ها و مذاکرات ایران با ۱ + ۵ را رصد می‌کند و رفتار کشورهای درگیر را به طور دقیق پایش می‌نماید و این گزارش‌ها به صورت منظم به مسئولان کشور و نمایندگان مردم در مجلس ارسال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه به موفقیت مذاکرات فعلی ایران و ۱ + ۵ امیدواریم، تصریح کرد: اگر طرفین فقط مسائل حقوقی را درنظر بگیرند و تجارب مذاکرات گذشته را به کار بگیرند قطعا به نتایج مثبتی خواهیم رسید.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، افزود: جمهوری اسلامی ایران کشوری است که تاکنون هیچ گونه گرایش افراطی در آن شکل نگرفته و نخواهد گرفت و اساسا جمهوری اسلامی تاکنون به دنبال استفاده غیرصلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای نبوده است و اگر غرب در مقابل ایران رفتاری متعادل و منطقی در پیش بگیرد با واکنش مثبت دولت و مردم روبرو خواهد شد و از سوی دیگر رفتار تندروانه برخی کشورهای غربی حتما واکنشی متقابل از سوی جمهوری اسلامی ایران به همراه خواهد داشت.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس تاکید کرد: برای به نتیجه رسیدن مذاکرات، بهترین رفتار این است که همه از قوانین بین‌المللی تمکین کرده و برخی کشورها تفسیر دلخواه خود را از این قوانین ارائه نکنند؛ اگر رویکردها در مسئله هسته‌ای ایران حقوقی و نه سیاسی باشد، قطعا به نتیجه خواهیم رسید.

وی تصریح کرد: مسئله هسته‌ای ایران آزمونی برای آمریکاست که آیا انصاف و قوانین بین‌المللی را رعایت می‌کند یا خیر و اگر در این مسئله آمریکایی‌ها با صداقت رفتار کنند شرایط برای حل برخی مشکلات دیگر بین دوکشور فراهم خواهد شد و گرنه دیوار بی‌اعتمادی بلندتر‌ می‌شود.

جلالی با برشمردن اقدامات پرشمار منفی آمریکا علیه مردم ایران، گفت: برخی لفاظی‌های رسانه‌ای از سوی مسئولان آمریکایی کافی نیست بلکه باید در عمل شاهد اصلاح خط مشی مسئولان آمریکایی باشیم چراکه پرونده جنایات آمریکا علیه ملت ایران، پرونده قطوری است.

وی ادامه داد: غرب باید متوجه این قضیه باشد که برای حل و فصل بسیاری از مشکلات منطقه به بازیگری قوی چون جمهوری اسلامی ایران محتاج است و با درنظر گرفتن این مسئله، ادامه کار در چارچوبی منطقی دنبال خواهد شد.

جلالی افزود: مهم‌ترین مشکل منطقه سلفی‌ها، گروه‌های افراطی و حامیان آنها در منطقه هستند و متاسفانه در برخی عرصه‌ها رفتار و حمایت غربی‌ها باعثتقویت این گروه‌ها شده است.

وی با اشاره به تحولات اخیر سوریه گفت: باوجود پیچیدگی اوضاع سوریه مشکلات این کشور به راحتی قابل حل است و برای این منظور ابتدا باید مشخص شود که چگونه تروریست‌ها با این حجم وسیع وارد این کشور شده‌اند و با حمایت چه دولت‌هایی جنایات وحشیانه و مشمئز کننده‌ای علیه مردم این کشور انجام داده‌اند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید کرد: تروریست‌ها در سوریه آموزش عملی دیده و دارای ساختار و سازمان‌دهی شده‌اند به شکلی که خود اروپایی‌ها از بازگشت این تروریست‌ها به کشورهای مبدا نگران هستند پس باید اراده‌ای جهانی و دسته‌جمعی برای از بین‌بردن تروریست‌ها شکل بگیرد.

وی ادامه داد: کشورهای غربی می‌خواستند دولت بشار اسد با فشار تروریست‌ها سرنگون شود و خیلی از فرصت‌ها را از دست دادند؛ اشتباه اساسی غرب امید بستن به تروریست‌ها بود که این رفتاری غیرصادقانه با ملت سوریه محسوب می‌شود.

جلالی تصریح کرد: غرب علاوه بر سوریه در بسیاری از موارد از ابزارهایی بد برای اهدافی که به نظر خودشان خوب است استفاده می‌کند، مگر می‌شود دموکراسی با کشتار و قتل و غارت صورت بگیرد؟

وی تاکید کرد: راه حل بحران سوریه فقط در انتخابات مردمی و تمکین همه کشورها به نتیجه این انتخابات است؛ ماندن یا نماندن بشار اسد به جز مردم سوریه به کشور دیگری ارتباط ندارد و مردم سوریه باید درباره سرنوشت‌شان تصمیم بگیرند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، در ادامه با اشاره به انتخابات اخیر افغانستان، گفت: برگزاری انتخابات توسط خود افغان‌ها گام مثبتی بود و ناتو و کشورهای دیگر باید سرنوشت این کشور را به صورت کامل به مردم آن واگذار کنند.

وی همچنین با اشاره به افزایش نگران کننده تولید مواد مخدر در افغانستان، تصریح کرد: میزان تولید مواد مخدر بعد از حضور ناتو در این کشور چندین برابر شده و مواردی همچون ترانزیت مواد مخدر از فرودگاه‌های افغانستان مشاهده شده است که این مسئله برای امنیت جهانی نگران کننده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، افزود: جمهوری اسلامی ایران به شدت با ترانزیت مواد مخدر مبارزه می‌کند و در این راه شهدا، مجروحان و هزینه‌های مادی و معنوی بسیاری را پرداخت نموده است.

وی یادآور شد: تقویت دولت مرکزی افغانستان همراه با خروج نیروهای خارجی، اراده‌ای جهانی برای توسعه و پیگیری کشت جایگزین در این کشور راه حل مشکلات افغانستان است.

جلالی در ادامه با اشاره به وضعیت اقتصادی ایران، گفت: آینده اقتصادی ایران در سال‌های آینده بسیار امیدوارکننده است و از سوی دیگر جایگاه جمهوری اسلامی ایران در بین کشورهای منطقه جایگاه خوب و روبه رشدی است.

وی توضیح داد: فشارهای بین المللی تاثیر زیادی در حرکت ایران به سمت اقتصاد غیرنفتی گذاشته است چراکه عیب اصلی اقتصاد ما خام فروشی نفت و مواد معدنی در سال‌های گذشته بوده و هم‌اکنون فرصت خوبی برای حرکت ایران به سمت اقتصاد بدون نفت است.

جلالی تصریح کرد: اتخاذ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است سبب استحکام بیشتر پایه‌های اقتصاد ایران خواهد شد و مرکز پژوهش‌های مجلس به صورت جدی مشغول‌فعالیت‌های علمی و عملی در این زمینه است.

ایمون اوشانسی سفیر نیوزیلند در تهران با اشاره به مذاکرات ایران و ۱ + ۵ ابراز امیدواری کرد که این مذاکرات با موفقیت به پایان برسد.

تیموتی وبستر مشاور ارشد نخست وزیر نیوزیلند نیز در این دیدار با اشاره به حوادثسوریه، گفت: گروه‌های تروریستی داعش و النصره تقویت شده‌اند و فعالیت‌های تروریستی در سوریه برخی از منتقدان بشار اسد را نیز به حامی وی بدل نموده است.

وی در ادامه تصریح کرد: دو کشور عربی منطقه به طور جدی از تروریست‌ها حمایت کرده و تروریست‌ها از کل منطقه به سوریه سراریز شده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز