خبرگزاری کار ایران

تصویب لایحه موافقتنامه همکاری امنیت دریای خزر در مجلس

asdasd
کد خبر : ۱۷۴۹۸۴

موافقتنامه امنیتی دریای خزر مهم ترین سند امنیتی بین ۵ کشور ساحلی دریای خزر است که بعد از فروپاشی شوروی سابق تنظیم شده است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی لایحه موافقتنامه مربوط به همکاری در زمینه امنیت دریای خزر که به موجب آن ۵ کشور ساحلی دریای خزر می‌توانند در زمینه هایی چون مبارزه با تروریسم و مبارزه با نقل و انتقال غیرقانونی اسلحه با هم همکاری داشته باشند را تصویب کردند.

به گزارش ایلنا، نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی از ۲۲۲ نماینده حاضردر جلسه با ۱۶۸ رای موافق، ۷ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع با تصویب لایحه موافقتنامه مربوط به همکاری در زمینه امنیت دریای خزر موافقت کردند.

سید حسین نقوی حسینی در گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد لایحه موافقتنامه مربوط به همکاری در زمینه امنیت دریای خزر، گفت: موافقتنامه امنیتی دریای خزر مهم ترین سند امنیتی بین ۵ کشور ساحلی دریای خزر است که بعد از فروپاشی شوروی سابق تنظیم شده است.

نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس نهم، ادامه داد: این توافقنامه صرفا حوزه امنیت نرم ساحلی را شامل می‌شود و با حوزه امنیتی سخت در ارتباط نیست، بعد از فروپاشی شوروی سابق بعضی از دولت های فرامنطقه ای از جمله آمریکا بسیار تلاش کردند که در امور امنیتی دریای خزر دخالت کنند، از این رو برای ایجاد ثبات در منطقه در سومین نشست کارشناسان در آذربایجان که در سال ۸۸ انجام شد این تفاهمنامه به توافق ۵ کشور ساحلی دریای خزر رسید.

وی تصریح کرد: بنابراین کشورهای ساحلی دریای خزر می‌توانند در زمینه هایی چون مبارزه با تروریسم، ‌مبارزه با جرایم سازمان یافته از جمله نقل و انتقال غیرقانونی اسلحه از هر نوع‌، مبارزه با نقل و انتقال مواد مخدر، مبارزه با پول شویی، مبارزه با قاچاق کالا و مهاجرت های غیرقانونی همکاری داشته باشند اما نکته مهم این است که هیچ چیز در این موافقتنامه نباید به عنوان پیش داوری در حوزه رژیم حقوقی دریای خزر قرار گیرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: از این رو همانطور که پیشتر گفته شد این توافقنامه می‌تواند راه هرگونه دخالت خارجی دولت های فرامنطقه ای در امنیت دریای خزر را ببندد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز