خبرگزاری کار ایران

با حضور معاونان وزیر امور خارجه در کمیسیون امنیت ملی؛

آخرین وضعیت تحولات عراق، سوریه و مصر بررسی شد

کد خبر : ۱۷۷۷۵۲

امیرعبداللهیان: جمع‌بندی نظام و دستگاه دیپلماسی این بود که هیاتی در سطح معاون وزیر خارجه در مراسم تحلیف السیسی شرکت کند زیرا شرایط مصر بعد از انتخابات شرایط خاصی بوده و هست.

در جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که با حضور امیرعبداللهیان و قشقاوی معاونان وزیر امور خارجه برگزار شد، آخرین تحولات رخ داده در عراق، سوریه و مصر مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایلنا، در جلسه امروز کمیسیون امنیت که به ریاست دستغیب نماینده شیراز و عضو این کمیسیون برگزار شد، امیرعبداللهیان معاون وزیر امور خارجه در مورد مسائل و تحولات عراق، مصر و سوریه با اعضای این کمیسیون به بحثو تبادل‌نظر پرداخت.

در این جلسه قشقاوی معاون امور مجلس وزارت امور خارجه نیز حضور داشت و ابتدا برخی از اعضای کمیسیون در رابطه با رویدادهای اخیر و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات فوق نظرات خود را مطرح کردند.

قشقاوی معاون وزیر امور خارجه در این باره اظهار کرد: سیاست خارجی دولت یازدهم هماهنگی و روابط مسالمت‌آمیز با همسایگان است همانطور که دیپلماسی پارلمانی هم در این راستا است.

حضور هیات ایرانی در مراسم تحلیف السیسی، مواضع ترکیه در حوادثاخیر عراق، داعش و اقداماتی تروریستی آنها در عراق، آخرین تحولات سوریه و مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات اخیر از محورهای جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بود.

امیرعبداللهیان معاون وزیر امور خارجه نیز در این باره اظهار کرد: جمع‌بندی نظام و دستگاه دیپلماسی این بود که هیاتی در سطح معاون وزیر خارجه در مراسم تحلیف السیسی شرکت کند زیرا شرایط مصر بعد از انتخابات شرایط خاصی بوده و هست.

وی افزود: در این سفر طی ملاقات‌هایی که داشتیم، دیدگاه‌های خود را نسبت به تحولات جدید مصر به دولت جدید منتقل کردیم و گفتیم که همه دولت‌ها باید در مقابل افراطی‌گری بایستند در عین حال که نباید به دموکراسی و حقوق مردم لطمه وارد شود.

امیرعبداللهیان اظهار کرد: دولت باید در جهت عادی‌سازی روابط اقدامات مثبتی انجام دهد که حضور هیات ایرانی در مراسم السیسی یکی از آن اقدامات از سوی جمهوری اسلامی ایران بود.

معاون وزیر امور خارجه در مورد تحلیل خود از تحولات اخیر مصر نیز گفت: با توجه به انتخابات پارلمانی آینده مصر، ایران امیدوار است که جامعه مصر به سوی آشتی ملی و وحدت داخلی گام بردارد.

وی همچنین در ارزیابی خود از تحولات عراق گفت: افراطی‌گری و گروه‌های تروریستی با تصور اینکه شرایط خاورمیانه در بهترین موقعیت برای ایجاد حکومت‌های موردنظر القاعده قرار دارد، تهاجم تروریستی داعش در عراق در راستای چنین تحلیلی است اما چند اتفاق مهم رخ داده که تحلیل مذکور را نقش برآب کرد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: فتوای آیت‌الله سیستانی یکی از مهم‌ترین این اتفاقات بود. زیرا فتوای ایشان موجب وحدت تمامی نیروها و گروه‌های داخلی شد و حمایت‌های معنوی و مادی بسیاری را در پی داشت.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر این وحدت موجب وحشت نیروهای داعش شد و همچنین فتوای سایر مراجع شیعه و سنی نیز روند مذکور را شدت بخشید.

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به نقش آمریکا در این حوادثگفت: آمریکایی‌ها که سرنخ اصلی را در دست دارند، سعی می‌کنند آینده تحولات سیاسی عراق را در جهت منافع خود ساماندهی کنند. در غیر این صورت اراده‌ای برای مبارزه با تروریسم ندارند چراکه خود آمریکایی باعثپیدایش گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق شده‌اند.

امیرعبداللهیان در پایان خاطرنشان کرد: ادعای آمریکا مبنی بر دخالت در امور عراق یا همکاری با ایران در راستای حفظ منافع خود است و ایران هرگز در راستای چنین سیاست‌هایی حرکت نخواهد کرد بلکه با آنها برخورد خواهد کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز