خبرگزاری کار ایران

شفیعی در گفت‌و گو با ایلنا:

تعیین علنی خطوط قرمز مذاکرات را سخت می‌کند

کد خبر : ۱۸۷۸۸۸

اختلافات مربوط به سه بحثاساسی شامل تکلیف قطعنامه‌های شورای امنیت، تحریم‌ها و غنی سازی است. / یک سری خطوط قرمز برای ما تعیین شد که عدول از این خطوط قرمز کار بسیار دشواری است

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که آنچه مذاکرات را سخت می‌کند تعیین علنی خطوط قرمز است، تاکید کرد: در حال حاضر که این خطوط قرمز رسانه‌ای شده اگر کوچکترین انعطافی از این خطوط قرمز بروز دهیم برای نظام جمهوری اسلامی ایران یک عیب به شمار می آید و دقیقا به همین خاطر است که آقای ظریف می‌گوید این نیاز به یک تصمیم سیاسی دارد به این معنی که از عهده ایشان خارج است و باید مقامات بالا تصمیم بگیرند.

نوذر شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به تمدید چهار ماهه توافق ژنو، ضمن دشوار ارزیابی کردن مذاکرات گام نهایی خاطر نشان کرد: این مذاکرات حدودا ۵ یا ۶ پاراگراف دارد که در این پاراگراف‌ها نکات کلیدی وجود دارد؛ به عنوان مثال یک گام قبل از گام نهایی گام میانی بوده که در آنجا آمده است که قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل باید بررسی شود و از این بررسی‌ها هم نتایج رضایت بخشی حاصل شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: حال اینکه نتایج رضایت بخش چیست و رضایت بخشی را چه کسی باید تعیین کند این محل اشکال است. در جای دیگر گفته شده که ما درباره توافقی صحبت می‌کنیم که طولانی مدت و براساس توافق است؛ حال اینکه این مدت طولانی چقدر خواهد بود نیز جای بحثدارد.

وی گفت: در جای دیگر بحثنیازهای عملی و واقعی ایران مطرح است که براین اساس غنی سازی باید متناسب با نیازهای عملی ایران تعیین شود و این که نیازهای عملی ایران را چه کسی می خواهد تعیین کند نیز قابل بحثاست یعنی اینکه ایران باید بگوید در یک روز چه میزان بایدتولید اورانیوم داشته باشد و در اینجا نیز سوال این است که این نیاز را چه کسی می خواهد تشخیص دهد چرا که این نیاز بین صفر تا صد است.

شفیعی یادآور شد: بحثدیگر بحثپروتکل الحاقی است که در گام نهایی آمده و ایران نیز در این خصوص دچار مشکل است که آیا صراحتا این را بپذیرد یا خیر؟

وی در ادامه این مطلب افزود: در توافق گفته شده است که درباره پروتکل الحاقی صحبت می کنیم این درحالی است که صحبت تنها فایده‌ای ندارد و در جای دیگر نیز گفته شده که ایران یعنی هم رئیس جمهور و هم مجلس ایران باید درباره‌اش تصمیم گیری کنند که از دید غربی ها این تصمیم باید گرفته شود و اختیاری نیست چون قرار است همه مسائل حل شود و در بند پایانی نیز گفته شده که وقتی این کار هم انجام شد در آن زمان طبق عرف بین المللی با ایران برخورد خواهد شد.

شفیعی یادآور شد: بنابر عرف بین المللی در حال حاضر آمریکا با این بهانه که غنی سازی در ان. پی. تی مشخص نشده می گوید که من باید به کشورها اجازه دهم که غنی سازی داشته باشند یا نداشته باشند لذا ممکن است بعد از اتمام تمام مذاکرات در دروه اجرایی شدن این توافق نامه آمریکایی‌ها بگویند که غنی سازی جزء کار نبوده است. بنابراین این پیچیدگی‌ها وحساسیت ها مانع از رسیدن طرفین به توافق نهایی و به طور طبیعی به تمدید توافق نامه منجر شد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اظهارات عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران مبنی بر آماده شدن ۷۰درصد متن توافق درخصوص موارد اختلافی میان طرفین اظهار داشت: اختلافات مربوط به سه بحثاساسی شامل تکلیف قطعنامه‌های شورای امنیت، تحریم‌ها و غنی سازی است.

وی همچنین در اظهار نظر دیگری تاکید کرد: به هر حال یک سری خطوط قرمز برای ما تعیین شد که عدول از این خطوط قرمز کار بسیار دشواری است که اگر این خطوط قرمز مبنا قرار بگیرند قطعا به نتیجه نمی رسیم و مذاکرات به بن بست خواهد رسید.

شفیعی ادامه داد: به عقیده من ما می توانیم در مذاکرات به طور محرمانه برای خودمان خط قرمز تعیین کنیم ولی اعلام کردن این خطوط قرمز و بعد مجبور شدن از افول و عدول از آنها کار دشواری است.

نماینده مردم فارس با اشاره به جریان عدم صدور روادید برای ابوطالبی به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل در چند ماه گذشته خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در آن زمان که روادید برای آقای ابوطالبی صادر نشد اعلام می‌کردند ما نماینده دیگری غیر از ابوطالبی معرفی نخواهیم کرد ولی در نهایت مجبور شدیم که کوتاه بیاییم لذا بحثاین است که چرا باید قضایا را به گونه‌ای شکل دهیم که بعد اگر در جایی نیاز بود کوتاه بیاییم نتوانیم.

وی با تاکید براینکه خطوط قرمز باید به طور محرمانه مشخص شود، افزود: در حال حاضر که این خطوط قرمز رسانه‌ای شده اگر کوچکترین انعطافی از این خطوط قرمز بروز دهیم برای نظام جمهوری اسلامی ایران یک عیب به شمار می آید لذا آنچه مذاکرات را سخت می کند تعیین این خطوط قرمز است و دقیقا به همین خاطر است که آقای ظریف می گوید این نیاز به یک تصمیم سیاسی دارد به این معنی که از عهده ایشان خارج است و باید مقامات بالا تصمیم بگیرند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز