خبرگزاری کار ایران

موسوی لارگانی:

در مدت مسئولیت حجتی به طور عملی از کشاورزان حمایت نشده است

asdasd
کد خبر : ۱۸۸۵۶۴

بخش کشاورزی نسبت به صنعت از اولویت بیشتری برخوردار است به دلیل اینکه در مقابل تحریم های ناجوانمردانه دشمنان با حمایت از بخش کشاورزی می توان مقاومت کرد.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی گفت: آقای حجتی شخص مورد اطمینان و خوبی است اما رشته تحصیلی وی ارتباطی با وزارت جهاد کشاورزی ندارد و متأسفانه این مسئله باعثبروز بسیاری از مشکلات در کشور شده و باید پذیرفت که در مدت مسئولیت ایشان در وزارت جهاد کشاورزی به طور عملی از کشاورزان حمایت نشده است.


به گزارش ایلنا، سیدناصر موسوی لارگانی در نشست علنی امروز(سه‌شنبه ۳۱ تیرماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان سؤال از وزیر جهاد کشاورزی با انتقاد شدید از افزایش شدید نرخ نهاده های کشاورزی مانند بذر، کود و سموم گفت: حمایت از بخش کشاورزی یکی از ضرورت های فعلی اقتصاد کشور است این در حالی است که تا کنون از سوی وزارت جهاد کشاورزی تدابیر عملیاتی برای رفع مشکلات کشاورزان اتخاذ نشده است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی افزود: بخش کشاورزی نسبت به صنعت از اولویت بیشتری برخوردار است به دلیل اینکه در مقابل تحریم های ناجوانمردانه دشمنان با حمایت از بخش کشاورزی می توان مقاومت کرد.

موسوی لارگانی ادامه داد: آقای حجتی شخص مورد اطمینان و خوبی است اما رشته تحصیلی وی ارتباطی با وزارت جهاد کشاورزی ندارد و متأسفانه این مسئله باعثبروز بسیاری از مشکلات در کشور شده و باید پذیرفت که در مدت مسئولیت ایشان در وزارت جهاد کشاورزی به طور عملی از کشاورزان حمایت نشده است.

وی افزود: در وزارت کشاورزی تنها نامی از جهاد باقی مانده است این در حالی است که در اوایل انقلاب این وزارتخانه کار ۴ وزارتخانه را انجام می داد.

موسوی لارگانی تصریح کرد: عنوان می شود که به دلیل رشد هزینه های تولید کود شیمیایی قیمت این محصول افزایش یافته این در حالی است که تمامی هزینه های کشاورزی رشد داشته و متأسفانه اقدامی برای خریداری مطلوب محصولات کشاورزان نمی شود.

وی تصریح کرد: هزینه تولید یک کیلو کاهو ۴۰۰ تومان است این در حالی است که در حال حاضر دلالان تنها ۳۰ تومان برای خرید هر کیلو کاهو به کشاورزان می پردازند.

موسوی لارگانی گفت: در حال حاضر هزینه ای که از سوی دولت به عنوان خسارت به کشاورزان پرداخت می شود در هر هکتار ۶۰ هزارتومان می باشد این در حالی است که اگر کشاورز علف هرز می کاشت اکنون می توانست محصول بدست آمده خود را از هر هکتار ۳۰۰ هزار تومان به فروش برساند.

وی ادامه داد: متأسفانه کشاورزی غرب استان اصفهان به مرز نابودی رسیده و تدبیری برای اصلاح روش های آبیاری نیز نمی شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: وزارت جهاد کشاورزی باید پاسخگوی افزایش شدید نرخ نهاده های کشاورزی مانند بذر، کود و سموم باشند و نکته دیگر اینکه تمامی وزیران باید تلاش کنند مسائل کشاورزان کشور را حل کنند.

موسوی لارگانی ادامه داد: برخی از نمایندگان به من می گویند که در شرایط کنونی سؤال از وزیر جهاد کشاورزی درست نیست اما من باید بگویم که هم اکنون تمام کشور در بخش کشاورزی دارای مشکلاتی هستند از طرفی دیگر برخی مشکلات در حوزه کشاورزی میان وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی تبادل می شود و مسئولان آن هیچ جوابی برای این مشکلات ندارند و توپ را به زمین یکدیگر می اندازند.

وی افزود: قطعا کسانی باید در رأس کار قرار گیرند که با مشکلات کشاورزان آشنا باشند از طرف دیگر در چند سال اخیر گندم کاران با مشکلات بسیاری روبرو بودند که با توجه به بالا بودن هزینه تولید بروز مشکلاتی موجب توقف تولید این محصول می شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: ‌ سال گذشته متأسفانه قیمت جو از قیمت محصول گندم بیشتر بود حال کشاورزان با چه امیدی کار کنند از این رو مسئولان وزارت جهاد کشاورزی نباید مسائل و مشکلات را توجیه کنند بلکه به صورت صادقانه باید برنامه ها و اقدامات خود را ارائه کنند از طرفی دیگر شاهد هستیم که قانون ناظران کشاورزی حدود ۲ سال است که از سوی وزارت جهاد کشاورزی اجرایی نشده است همچنین چاه های کشاورزی در چند سال اخیر دچار مشکلات بسیاری بوده است.

موسوی لارگانی با تأکید بر اینکه هم اکنون باغات کشاورزی با ۵۰ سال قدمت در شرق و غرب استان اصفهان خشک شده اند تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی سالانه بودجه ای را برای برگزاری همایش ها اختصاص می دهد اما متأسفانه برای تغییر الگوی مصرف کودهای شیمیایی با کودهای استاندارد هیچ اقدامی نشده است از طرفی دیگر استان های گیلان و خراسان دارای مشکلات بسیاری در بخش تولید محصولات کشاورزی هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز