خبرگزاری کار ایران

فناوری‌های نوظهور راهبردی سال ۲۰۱۴ از نگاه مرکز پژوهش‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۹۱۶۲۳

هدف از انتشار این گزارش، افزایش آگاهی از آثار بالقوه فناوری ها و کاهش فاصله کاربردی شدن و مقررات‌گذاری آنهاست چرا که هر یک از فناوری ها فرصت ها و تهدیدهایی را به وجود خواهند آورد و بهره گیری از فرصت ها و کاهش برخی چالش های احتمالی استفاده از این فناوری ها نیازمند سیاستگذاری است.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، فناوری‌های نوظهور راهبردی سال ۲۰۱۴ را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش ایلنا، دفتر مطالعات ارتباطات و فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، فناوری‌های نوظهور راهبردی سال ۲۰۱۴ را مورد بررسی قرار داد.

این دفتر اعلام کرد: هدف از انتشار این گزارش، افزایش آگاهی از آثار بالقوه فناوری ها و کاهش فاصله کاربردی شدن و مقررات‌گذاری آنهاست چرا که هر یک از فناوری ها فرصت ها و تهدیدهایی را به وجود خواهند آورد و بهره گیری از فرصت ها و کاهش برخی چالش های احتمالی استفاده از این فناوری ها نیازمند سیاستگذاری است.

در این گزارش کوتاه ده فناوری راهبردی سال ۲۰۱۴ مورد بررسی قرار گرفته اند. فناوری های واسط کاربری مغز – رایانه، تجهیزات الکترونیکی پوشیدنی و کمی شدن ابعاد زندگی در کنار فرصت هایی که باید از آنها بهره برد. تهدیداتی از جنس حریم خصوصی و حمایت از داده ها را مطرح ساخته اند. گسترش فناوری استخراج فلزات از نمک زدایی با توجه به مشکل کم آبی در کشورمان می تواند یکی از اولویت های توسعه پایدار باشد. گسترش بکارگیری کامپوزیت های کربنی نانوساختار در صنایع خودروسازی کشورمان می تواند موجب کاهش تلفات انسانی تصادفات رانندگی و کاهش مصرف سوخت شود. توسعه روش های درمانی مبتنی بر ار. ان. ای و میکروب های بدن انسان می تواند علاوه بر کمک به درمان بسیاری از بیماری ها و بهبود سلامتی درجامعه، جایگاه رقابتی صنعت پزشکی ایران رادر جهان ارتقا بدهد. توسعه باتری های لیتیوم یونی نانوسیم و استفاده گسترده از آن در صنایع خودروسازی می تواند موجب کاهش نیاز سوخت های فسیلی بشود. گسترش روش های ذخیره برق در سطح شبکه یکی از مهمترین زیرساخت های لازم برای کاهش مخاطراتی ناشی از رویکرد به انرژی های پاک و تجدیدپذیر است.

مقررات گذاری و سرمایه گذاری بموقع در هریک از فناوری های راهبردی می تواند پیشرفت و توسعه این فناوری ها را تسهیل کند. همه فناوری هایی که در این گزارش به آنها اشاره شد به احتمال بسیار، آثار راهبردی بر زندگی و اقتصاد بشری خواهند گذاشت. بنابراین توجه، مقررات گذاری و جهت دهی سرمایه گذاری و سیاستگذاری به سمت بهره گیری از فرصت ها و کاهش برخی چالش های احتمالی این فناوری ها یک ضرورت همیشگی خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز